Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Cultură Din istoria Arcului de Triumf

Din istoria Arcului de Triumf

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Cultură
Un articol de: Daniela Șontică - 11 Feb 2022

Arcul de Triumf din Bucureşti este unul dintre monumentele cele mai îndrăgite, dar, înainte de a fi aşa cum îl ştim astăzi, a avut mai multe variante provizorii. După momentele istorice din anii 1848, 1859, 1878, 1906 şi 1918, edilii Bucureştilor s-au gândit să ridice câte un arc de triumf, însă toate erau construite din materiale nerezistente. Nici varianta dedicată Marii Uniri nu era construită dintr-un material prea rezistent, de aceea primarul Matei Gh. Corbescu a propus să fie ridicat un nou Arc de Triumf din lemn. George Enescu îi scria atunci primarului: „Dar adevăratul Arc de Triumf, pe când?” 

Prin urmare, în 1922, comisia care se ocupa de organizarea serbărilor încoronării regilor României a apelat la arhitectul Petre Antonescu. Scheletul noii construcţii a fost turnat în beton armat, iar frumoasele baso­reliefuri în ipsos. În jurul monumentului, inaugurat cu ocazia încoronării, a avut loc un spectacol grandios care evoca lupta poporului nostru pentru unitate statală.

Dar monumentul s-a degradat treptat, astfel că, în 1932, în urma unui articol apărut într-un ziar bucureştean, cu titlul „O datorie imperioasă” (semnat Mihail Mora), începe o largă conştientizare a nevoii de renovare. S-a luat decizia înlocuirii basoreliefurilor din stuc cu unele dăltuite în marmură de Ruşchiţa, cooptându-se şi artiştii potriviţi: Alexandru Călinescu, Mac Constantinescu, Ion Jalea, Constantin Baraschi, Dimitrie Paciurea şi Costin Petrescu. În 1935, pentru renovarea Arcului de Triumf s-a strâns, prin subscripţie publică, uriaşa sumă de 7 milioane de lei.