În aceste zile, pe durata celei de-a 32-a ediții a Târgului de carte Gaudeamus, la standul Radio România poate fi vizionată expoziția de artă plastică „Metalibris” care cuprinde 15 cărți - obiecte de
Peisajul în colecțiile Muzeului Cotroceni
Muzeul Național Cotroceni deține în patrimoniul său multe lucrări de artă, expuse de-a lungul timpului pe simeze. În această perioadă este adusă în prim-plan frumusețea peisajelor, în expoziția intitulată „Peisajul în colecțiile Muzeului Național Cotroceni”. Pe simezele Spațiilor Medievale sunt lucrări semnate de pictori peisagiști români și europeni din mai multe epoci, publicul putând observa, astfel, cum s-a schimbat peisajul de-a lungul timpului.
Colecțiile Muzeului Național Cotroceni includ lucrări de artă care ilustrează evoluția stilistică și artistică, de-a lungul secolelor. Expoziția dedicată peisajului cuprinde opere semnate de artiști precum Nicolae Grigorescu, Ștefan Luchian, Aurel Băeșu, Jean- Alexandru Steriadi, Iosif Iser, Arthur Verona, Gheorghe Petrașcu, Adam Bălțatu, Camil Ressu, Gheorghe Petrașcu, Ion Theodorescu-Sion, Rodica Maniu. Sunt prezentate și creații ale unor artiști români contemporani - Traian Brădean, Horea Paştina, Ilie Boca, Paul Gherasim, Dan Palade, Virgil Parghel, Simion Crăciun și Ioan Iacob -, care au participat la atelierul de creație plastică „Pictori peisagiști în grădina Palatului Cotroceni”, organizat de muzeu între anii 2002- 2007, realizând lucrări inspirate de grădina palatului.
Una dintre cele mai valoroase și vechi lucrări din patrimoniul Muzeului Național Cotroceni este „Toamnă. Alegoria aerului”, atribuită atelierului lui Jacopo Bassano. Curatorul expoziției, Mădălina Nițelea, spune că „expoziția este o călătorie de vară care poartă privitorul în lucruri pictorești redate într-o manieră spectaculoasă. Nu tot timpul peisajul a fost reliefat în mod clar, autonom, de sine stătător, în funcție de atitudinile filozofice, de viziunea omului asupra naturii, în epoci diferite, de relația dintre om și realitate. Fragmentele de peisaj au început să-l intereseze pe om la sfârșitul secolului al XVI-lea, odată cu renașterea târzie, odată cu reprezentanții acestui mare curent, care au încercat să detașeze în lucrările lor peisajul de un simplu decor al portretelor sau al imaginilor cu tentă istorică sau religioasă. Secolul al XVII-lea s-a remarcat prin pictura olandeză, în care natura locală cu marea, cu porturile, cu străduțele, morile de vânt, au imprimat o tentă naturalistă chiar realistă acestui peisaj. Omul era într-o postură de ființă trecătoare, pe când natura era măreață. Secolul al XVII-lea a influențat foarte mult școlile de pictură ulterioare, ca școlile de la Barbizon din Franța și Norwich în Anglia. Secolul al XVIII-lea se remarcă prin genul vedută și prin școala peisagiștilor englezi, William Turner și John Constable. Sunt multe lucrări care se încadrează în peisajul rural. La noi, spre deosebire poate de alte școli europene, peisajul rural a predominat”.
Expoziția „Peisajul în colecțiile Muzeului Național Cotroceni” este deschisă până în 21 august 2025, de marți până vineri, în cadrul turului expozițional, în intervalul orar 10:00-18:00, sau al tururilor generale ghidate și neghidate ale muzeului. (A. D.)





