De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Duminica Ortodoxiei la Catedrala Patriarhală
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a săvârșit ieri, în Duminica Ortodoxiei, Sfânta Liturghie a Sfântului Ierarh Vasile cel Mare în Catedrala Patriarhală, împreună cu Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi. În cadrul slujbei au fost înălțate rugăciuni de mulțumire către Dumnezeu pentru binefacerile revărsate asupra Preafericirii Sale, la împlinirea a 28 de ani de la hirotonia întru arhiereu.
Din soborul de slujitori care s-au rugat împreună cu Patriarhul României la Sfânta Liturghie au făcut parte arhim. Clement Haralam, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale; arhim. Andrei Anghel, secretar la Cabinetul Patriarhal; protos. Joachim Bejenariu, consilier eparhial al Arhiepiscopiei Bucureștilor; arhid. Maxim Țifui, consilier eparhial al Arhiepiscopiei Bucureștilor.
Ortodoxia este mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos
În cuvântul de învățătură rostit după citirea pericopei evanghelice de la Ioan (cap. 1, vv. 43-51), Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit despre legătura dintre credință și mântuire. Tâlcuind dialogul Mântuitorului cu Sfinții Apostoli Filip și Natanael, Preafericirea Sa a arătat că mărturisirea credinței deschide oamenilor cerurile. „Natanael a văzut un pământean și L-a mărturisit că este Fiul lui Dumnezeu din ceruri. Aceasta este cunoașterea prin credință. Nu a mărturisit ceea ce a văzut cu ochii trupești, ci a mărturisit ceea ce a văzut cu ochii sufletești, ai credinței. Credința este cunoaștere dincolo de simțuri, dincolo de vederea trupească. Este o cunoaștere nu doar de tip intelectual, de deducție logică, ci este o cunoaștere în relație cu Cel cunoscut. Este o legătură vie între omul credincios și Dumnezeu, Care Se lasă cunoscut și Se lasă iubit pentru că El iubește mai întâi pe oameni”.
Din cuvintele Evangheliei rânduite a se citi în Duminica Ortodoxiei descoperim care este dreapta credință: „Această Evanghelie ne arată că cerurile se deschid numai după ce mărturisim că Iisus Hristos este Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Care S-a făcut Om din iubire pentru oameni, Care a luat firea noastră omenească, în afară de păcat; firea noastră omenească muritoare, ca să ne dăruiască viața Lui veșnică, nemuritoare. Aceasta este dreapta credință sau Ortodoxia: mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos. Ortodoxie este atunci când omul credincios arată legătura sa de iubire prin mărturisirea credinței cu Dumnezeu-Omul, cu Iisus Hristos și prin El cu întreaga Sfântă Treime, pentru că Iisus Hristos, Fiul Cel veșnic al lui Dumnezeu, este nedespărțit de Tatăl și de Duhul Sfânt”. Imaginea cerurilor deschise și a Împărăției lui Dumnezeu o vedem atunci când intrăm în biserică, a mai spus Părintele Patriarh, întrucât catapeteasma sau marele iconostas din locașul de cult este cerul deschis în care vedem pe Mântuitorul Hristos, pe Maica Domnului, pe Sfântul Ioan Botezătorul, Sfinții Apostoli și Sfinții Proroci: „Cerurile deschise se văd în biserica ortodoxă mai întâi pe catapeteasmă, pe iconostasul care este o vedere a Împărăției cerurilor și o venire a Împărăției cerurilor spre noi. Vedem cerurile deschise și în toată pictura bisericii. De aceea, sfintele icoane nu sunt o simplă podoabă estetică în biserică, ci sunt mărturisirea completă a dreptei credințe: mărturisirea prin cuvânt și mărturisirea prin vedere, prin imagine. Pentru că Însuși Mântuitorul Iisus Hristos în Noul Testament este numit Cuvântul lui Dumnezeu și chipul sau icoana Dumnezeului Celui nevăzut. Credința se exprimă prin cuvintele Evangheliei și prin pictura bisericii”.
O pecete a slujirii neobosite de 28 de ani ca arhiereu
În timpul ecteniei întreite au fost rostite cereri speciale și s-a înălțat o rugăciune de mulțumire lui Dumnezeu pentru binefacerile revărsate asupra Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și asupra pleromei Bisericii Ortodoxe Române. La finalul slujbei, Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, a rostit un cuvânt festiv dedicat împlinirii a 28 de ani de la primirea hirotoniei întru Episcop de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Preafericirea Sa a fost hirotonit Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, cu titulatura „Lugojanul”, în Catedrala Mitropolitană din Timișoara, la 4 martie 1990, de sărbătoarea Duminicii Ortodoxiei. „Tânărul arhiereu Daniel Lugojanul s-a angajat în fața ierarhilor care l-au consacrat ca Episcop și în fața credincioșilor că se va strădui toată viața să slujească Evanghelia și Biserica lui Hristos. Și iată că, după 28 de ani de slujire neîntreruptă, fiecare român poate observa în modul cel mai lesnicios, în orice loc din țara noastră, această pecete a slujirii neobosite a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, pentru scurtă vreme ca Episcop-vicar la Timișoara, aproape 18 ani ca Mitropolit al Moldovei și Bucovinei - păstorire care a marcat o adevărată revoluție în toate aspectele vieții bisericești din Moldova, dar și din întreaga Biserică, Mitropolitul Moldovei fiind și vicepreședintele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române -, iar de mai bine de 10 ani, această activitate este continuată cu aceeași pasiune, cu același zel, cu aceeași râvnă de a sluji Biserica, arătată nu doar din momentul intrării în monahism, ci din primii ani de școală. Tânărul Dan-Ilie s-a străduit pentru această slujire a Bisericii printr-o pregătire temeinică, la gimnaziu, la celebrul Liceu «Coriolan Brediceanu» din Lugoj, dar mai ales ca student la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu, unde profesorii și colegii au remarcat această râvnă și această pasiune pentru a-și crea o pregătire temeinică menită să constituie temelia slujirii de mai târziu ca Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române. Nu este un secret pentru nimeni că încă din timpul studenției ca teolog, mulți dintre profesori, colegi și unii oameni duhovnicești din monahismul românesc, cum au fost părintele Cleopa sau părintele Paisie Olaru, au văzut în tânărul teolog foarte bine pregătit și marcat de această râvnă sfântă de a sluji Evanghelia și Biserica lui Hristos un viitor ierarh și chiar pe viitorul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române”, a spus Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.
În semn de prețuire, Episcopul-vicar patriarhal i-a oferit Patriarhului României un buchet de flori, simbol al recunoștinței slujitorilor și credincioșilor prezenți în Catedrala Patriarhală. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a adresat mulțumiri Preasfinției Sale pentru cuvântul rostit și a arătat că mulțimea credincioșilor prezenți la sfintele slujbe se aseamănă cu un buchet de flori: „Mulțumim tuturor celor prezenți, cler și popor, și considerăm că acestea sunt florile credinței ce vă reprezintă pe dumneavoastră, cei care veniți la slujbă cu multă credință, evlavie și prețuire pentru Hristos și pentru Biserica Sa. Acestea sunt flori ale credinței, ale speranței și în mod deosebit simbol al comuniunii noastre. Credincioșii sunt adunați în buchet de flori ale credinței în fața iubirii Preasfintei Treimi. Să avem bucuria comuniunii, a credinței că suntem iubiți de Dumnezeu și răspundem iubirii Lui prin evlavie, prin frumusețea slujbelor și mai ales prin frumusețea icoanelor pe care le vedeți astăzi în sobor, arătându-ne că Ortodoxia este dreapta credință, dreapta viețuire și arvuna slavei și bucuriei din Împărăția cerurilor”.
În cadrul Sfintei Liturghii a fost citită Pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române adresată clerului și credincioșilor creștini din Patriarhia Română la Duminica Ortodoxiei. La această sărbătoare, credincioșii au fost îndemnați să contribuie la colecta organizată în Patriarhia Română pentru susținerea Fondului Central Misionar al Bisericii noastre. Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române, dirijată de pr. lect. dr. Stelian Ionașcu.