Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Stadiul lucrărilor de mozaic de la Catedrala Națională la finalul lui 2024

Stadiul lucrărilor de mozaic de la Catedrala Națională la finalul lui 2024

Galerie foto (6) Galerie foto (6) Știri
Un articol de: Anamaria Maxim - 18 Decembrie 2024

Șantierul Catedralei Naționale încheie anul cu un nou început promițător. În ultimul trimestru al lui 2024, eforturile s‑au concentrat pe finalizarea lucrărilor de la baza turlei Pantocrator, unde, pe inelul de susținere, a fost înscris în întregime textul Simbolului de Credință. În prezent, șantierul găzduiește ultimele ajustări ale îmbinărilor mozaicului din această zonă.

În prezent, atât în atelierul familiei Codrescu, cât și pe șantierul Catedralei, au fost demarate și se află deja în plină desfășurare lucrările destinate absidei nordice. Fragmentele ornamentale aflate pe mesele de lucru ale artiștilor din atelier redau cu măiestrie, în pietre strălucitoare, ilustrări ce corespund cuvintelor evanghelice: „Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele” (Ioan 15, 5), în timp ce pe șantierul de mozaic se montează deja primele piese decorative pe structura monumentală a acestei abside.

Această etapă prefigurează debutul lucrărilor pentru realizarea amplului ansamblu iconografic menit să împodobească spațiul absidei nordice.

„Mesajul simbolic, redat vizual în scena «Eu sunt vița, voi sunteti mlădițele», de o profundă semnificație, îndeamnă creștinii să rămână mlădițe vii, unite cu Hristos. Căci cei care se rup de El, refuzând comuniunea, se ofilesc sufletește și se autoexclud de la ospățul veșnic al Împărăției. Hristos, Izvorul vieții și al rodniciei, este Cel care dăruiește mlădițelor rodul bogat, iar toate realizările noastre nu ne aparțin nouă, ci Celui ce ne‑a plăsmuit și ne susține întru ființă. Pasajul evanghelic, redat în programul iconografic al Catedralei Naționale a României, devine astfel un îndemn profund și o mărturisire a necesității continuității și coexistenței vieții omului în sânul Bisericii”, ne‑a spus Daniel Codrescu, coordonatorul lucrărilor de pictură la Catedrala Națională.

În spațiul absidei nordice, deasupra scenei Învierii și pe bolta absidei, în corespondență cu scena „Arborele lui Iesei” din absida sudică, care ilustrează Genealogia Mântuitorului, a început deja montarea amplului ansamblu iconografic intitulat „Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele”. Această scenă simbolică înfățișează o succesiune de icoane bust ale Drepților care au urmat lui Hristos, mărturisind credința Noului Testament. Între acestea se regăsesc reprezentările celor 12 Sfinți Apostoli, Sfinți Ierarhi și Sfinți Mucenici. În cadrul aceluiași tronson sunt integrate simbolic icoanele Răstignirii, Agnețului și chipul lui Hristos în Sfântul Potir, toate convergând spre o profundă mărturie teologică. Astfel, scena amplă din absida nordică creează sub axul turlei centrale a Catedralei Naționale o punte de legătură între Noul Testament, reprezentat de scena „Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele”, și Vechiul Testament, ilustrat prin scena „Arborele lui Iesei”. Cele două ansambluri iconografice, oglindite pe boltele absidelor nordică și sudică, subliniază unitatea și continuitatea revelației divine în istoria mântuirii.

Montarea ornamentelor în absida nordică marchează începutul execuției mozaicului din această secțiune, al cărei program iconografic dezvăluie o succesiune de icoane ce ilustrează Pătimirile Mântuitorului, culminând, în bolta absidei, cu icoana Învierii Domnului. Demersul de o înaltă măiestrie artistică se desfășoară în anul dedicat sfințirii Catedralei Naționale, reafirmând misiunea duhovnicească și culturală a acestui lăcaș monumental.

 

Citeşte mai multe despre:   CMN  -   Catedrala Națională  -   pictura bisericeasca  -   icoana  -   lucrare