Duminica a 30-a după Rusalii (Dregătorul bogat - păzirea poruncilor) Luca 18, 18-27 În vremea aceea un dregător oarecare s-a apropiat de Iisus şi L-a întrebat, zicând: Bunule Învăţător, ce să fac ca să
Dascălii noștri
Din 1994, în fiecare an, la data de 5 octombrie, UNESCO organizează în întreaga lume sărbătoarea Zilei Mondiale a Profesorilor (Journée mondiale des enseignants / World Teacher's Day), cu scopul de a sensibiliza opinia publică referitor la importanța și rolul dascălilor în sistemul educațional. Este toamnă, perioada din an în care începe un nou ciclu de învățământ, iar acest început se leagă, nu întâmplător, și este generat, la originile sale, de începutul anului bisericesc, un bun prilej pentru Biserică să sublinieze importanța profilului creștin al educatorilor și valoarea perenă a modelului și principiilor creștine puse în slujba actului formator de instruire și învățare.
Este deopotrivă prilej de aducere aminte și meditație asupra menirii și vocației dascălului, chemat să inspire și să potențeze la maximum calitățile celui supus procesului de învățare și să‑i deschidă toate perspectivele dobândirii și păstrării discernământului și ale creșterii sale în virtute și, așadar, să vizeze nu doar dezvoltarea lui materială, ci în primul rând sufletească. Privind permanent către Domnul nostru Iisus Hristos, Înțelepciunea prin excelență și Învățătorul Suprem, și dascălii creștini sunt chemați să se inițieze în tainele vieții veșnice, dobândirea ei fiind posibilă în lumea contemporană și prin antrenamentul și exercițiile oferite inclusiv pe calea căutării adevărului științelor în general și a culturii care înalță spiritual.
Un act pedagogic de calitate oferă nu doar cheia unei reușite profesionale, ci mai ales nădejde și promisiunea unei perspective de viață mai bună. Profesorii îi ajută pe tineri să dobândească un spirit critic și să trateze în mod responsabil informațiile obținute din diverse surse, să devină în acest fel mai puțin expuși manipulării, să cultive spiritul de echipă și de colaborare într‑un colectiv, să găsească soluții la probleme diverse și să opereze selectarea informațiilor și procesarea lor ulterioară într‑un context nou.
Este o bună ocazie de aducere aminte a eforturilor enorme depuse de mulți dascăli care își îndeplinesc cu cinste profesia în condiții nu întotdeauna dintre cele mai favorabile. Iar aceasta se întâmplă nu doar în anumite zone de pe mapamond, în zone de conflict sau în zone sărace etc., ci chiar și în anumite localități retrase din țara noastră, sau în comunități cu un specific aparte, cum ar fi cele în care trăiesc numeroși rromi etc. În aceste cazuri, Biserica și cadrele didactice sunt printre factorii principali care contribuie la atragerea, acceptarea și menținerea copiilor și a tinerilor la școală, influențând decisiv educația, care duce la ridicarea nivelului de trai și de viață duhovnicească a tuturor.
Dat fiind că în diverse părți ale lumii profesia de dascăl este devalorizată, este nevoie de repunerea în valoare a acestei vocații nobile și de respectul față de persoanele care i se dedică, activitatea lor fiind de folos nu doar statutului propriu și celor care învață, ci și comunității, Bisericii și societății, viitorului țării noastre, Europei și întregii lumi.