Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Facilităţi pentru consumatorii de gaze vulnerabili
Consumatorii de gaze definiţi ca fiind vulnerabili vor fi singurii care vor mai plăti tarife reglementate după liberalizarea completă a pieţei, restul consumatorilor casnici urmând să îşi negocieze singuri tarifele cu furnizorii. În categoria clienţilor vulnerabili vor intra persoanele cu venituri mici şi cele care din motive de sănătate sau vârstă necesită continuitate în alimentarea cu gaze naturale.
Consumatorii de gaze casnici cu venituri mici şi cei care din motive de vârstă sau sănătate necesită continuarea în alimentarea cu gaze naturale vor fi consideraţi clienţi vulnerabili, potrivit Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) citate de Agerpres. Consumatorii definiţi ca fiind vulnerabili vor fi singurii care vor mai plăti tarife reglementate după liberalizarea completă a pieţei, restul consumatorilor casnici urmând să îşi negocieze singuri tarifele cu furnizorii. Astfel, potrivit proiectului de ordin, „clientul final aparţinând categoriei de clienţi casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii: a) are venituri reduse, stabilite de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale, b) la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită continuitate în alimentarea cu gaze naturale sau alte condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale”.
Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clientului vulnerabil din motive de venituri reduse, facilităţile şi modalităţile de implementare a acestora sunt stabilite de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale şi se comunică furnizorului de către acestea. La fel, criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clientului vulnerabil din motive de sănătate/vârstă se realizează de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale şi se comunică furnizorului de către acestea, subliniază sursa citată.
Totodată, aceștia vor beneficia și de alte tipuri de facilităţi, precum facturi personalizate sau facturare lunară pe baza autocitirii clientului sau citirii efectuate de operator.
În acelaşi timp, clienţii finali protejaţi care nu pot fi deconectaţi în situaţii critice şi clienţii întreruptibili de siguranţă care prin reducerea consumului până la oprire contribuie la menţinerea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale în situaţii critice sunt stabiliţi de ministerul de resort”, se mai precizează în proiectul de ordin care se află în dezbatere publică până la 19 februarie 2016. Proiectul de ordin este susţinut și de ministerul de resort, Cristian Buşu, secretar de stat în Ministerul Energiei, declarând vineri, 5 februarie, că procesul de deschidere a pieţei către concurenţă, respectiv procesul de liberalizare a pieţei de energie, nu este numai o obligaţie europeană asumată de România în vederea integrării în piaţa unică europeană de energie, ci este şi un proces benefic pentru consumatori.
Calendarul de liberalizare a prețului gazelor naturale din producția internă are în vedere perioada 1 iulie 2015 - 30 iunie 2021. Calendarul prevede o majorare anuală până în 2017, respectiv de la 1 iulie 2016 prețul va fi de 66 lei/MWh, iar începând cu aprilie 2017, de 72 lei/MWh. De la 1 aprilie 2018 prețul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele termice destinate consumului populaţiei, este estimat la 78 lei/MWh. De la 1 aprilie 2019 prețul pentru un MWh este estimat la 84 lei, iar de la 1 aprilie 2020 1 MWh oră se va tarifa cu 90 lei.