Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Modificări legislative în sprijinul producătorului autohton
Pentru România, noua strategie Green Deal a Uniunii Europene este o oportunitate de a dezvolta piaţa publică locală, estimată la circa 7 miliarde de euro, şi de a consolida micul producător local, potrivit ministrului agriculturii. În acest sens, au fost făcute mai multe modificări legislative prin care fermierii autohtoni să poată fi favorizați de autoritățile care fac achiziții publice locale pentru școli, grădinițe, cantine.
Ministrul agriculturii, Adrian Oros, a anunţat că a depus o iniţiativă legislativă pentru protecţia producătorilor şi procesatorilor români din sectorul agricol şi alimentar, care implementează directiva europeană privind practicile comerciale neloiale.
Proiectul de lege va avea ca efecte: un lanţ de aprovizionare cu alimente bine echilibrat şi funcţional; combaterea comportamentelor care încalcă principiul bunei-credinţe în relaţiile comerciale; protecţia producătorilor din sectorul agricol şi alimentar; protecţia producătorilor şi procesatorilor români, având în vedere că Directiva 633/2019 pune pe picior de egalitate producătorul şi procesatorul mic, a explicat Oros acum două zile, într-o conferință de presă.
Ministrul s-a mai referit și la alte modificări legislative menite să protejeze producătorii români.
„Am mai modificat un HG privind laptele şi cornul, în care ne-a interesat foarte mult ca pentru achiziţii să fie produse locale şi am introdus în caietul de sarcini ca până la 60% să se ţină cont de lanţul scurt de aprovizionare, adică să fie produs local, pe scheme de calitate, produs montan, produs tradiţional, să fie avantajaţi producătorii locali, iar achiziţiile publice care se fac de către primării sau consilii judeţene să se poată face legal prin acest HG. În paralel, modificăm prin OUG Legea 69/2016 privind achiziţiile publice verzi, tocmai ca să oferim instrumente celor care fac achiziţii publice locale. Pentru că noua strategie Green Deal a UE ne permite să transformăm provocările legate de mediu şi climă în oportunităţi, noi am înţeles acest lucru, iar oportunitatea care ni se oferă este de a dezvolta pieţele locale, în primul rând pieţele publice, şi de a consolida micul producător local”, a precizat ministrul Adrian Oros.
Şeful de la Agricultură a subliniat că până în prezent aceste achiziţii se făceau doar pe SEAP, fără să poată fi favorizaţi producătorii locali.
El a dat exemplul unei achiziţii de mere de anul trecut, unde din cei 70 de furnizori pentru acest program „32 nu numai ca nu erau locali, dar erau din alte ţări”.
„Noi am estimat că piaţa publică locală din România este de peste 7 miliarde de euro - grădiniţe, cantine - şi este păcat să-i cheltuim cu produse din afară, dacă avem posibilitatea legală, cum fac şi alte state demult, de a cheltui cu producătorii lor”, a concluzionat Adrian Oros.
(Cristina Zamfirescu)