Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
O nouă taxă în locul timbrului de mediu
Timbrul de mediu ar putea fi înlocuit cu o altă taxă auto pentru a descuraja creşterea numărului maşinilor second-hand poluante. Printre variantele de lucru de pe masa ministrului mediului se regăsesc introducerea unei vignete, cu valoare diferenţiată în funcţie de noxele maşinii, sau a unui sticker color cu ajutorul căruia șoferii pot intra în zone ale oraşelor mari.
Odată cu eliminarea timbrului de mediu, de la 1 februarie 2017, ministrul mediului, Daniel Constantin, are în vedere introducerea unei taxe noi, prin care să se descurajeze achiziționarea de vehicule poluante. „Ne gândim, în momentul de faţă, la un sistem modern, astfel încât să nu venim cu taxare suplimentară pe cetăţean, dar în acelaşi timp să ne asigurăm că avem autoturisme din ce în ce mai puţin poluante pe străzile noastre, mai ales în zonele cu aglomerări urbane. (...) L-am gândit astfel încât să fie toată lumea mulţumită şi să ne atingem obiectivele de mediu”, a declarat ministrul.
Printre variantele discutate în locul timbrului de mediu se află vigneta sau stickerul. Vigneta ar urma să fie plătită de toţi şoferii şi să aibă o valoare diferenţiată, în funcţie de nivelul noxelor şi al capacităţii cilindrice a motorului maşinii. Stickerul de diverse culori ar permite conducătorilor auto să intre în anumite zone ale oraşului, metodă utilizată în Franţa. Culoarea stickerului va indica nivelul de poluare a maşinii, au declarat surse din ministerul mediului pentru Mediafax. Aceleași surse susțin că Daniel Constantin a avut deja discuţii şi cu primarul general al municipiului Bucureşti, Gabriela Firea, privind împărţirea pe zone a oraşelor, în cazul în care se va merge pe varianta stickerului color. Oricum, delimitarea pe zone a Capitalei și a judeţelor din ţară în funcţie de gradul de poluare a motorului mașinii, vehicul ce poate pătrunde într-o zonă numai cu taxă sau deloc, ar putea rezolva şi problema traficului, susține ministrul mediului. „(...) Pentru reducerea poluării şi pentru gestionarea deşeurilor în București, Brașov și Iași avem cel puţin 11 măsuri pe care le vom lua în perioada următoare”, a precizat Daniel Constantin.
Acesta a mai declarat, potrivit Mediafax, că în lista de măsuri ce ar putea duce la reducerea poluării se află și perdelele forestiere, maşinile şi autobuzele electrice şi programul Şcoala Verde (un program nou destinat şcolilor va urmări finanţarea de proiecte prin care unităţile de învăţământ pot deveni independente din punct de vedere energetic). Nu se regăsește aici măsura de tipul circulaţiei alternative a maşinilor cu numere pare şi impare.
Reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de automobile din România au afirmat, recent, că susţin introducerea unui sistem cumulativ de taxe, ca alternativă la eliminarea timbrului de mediu, sistem care să cuprindă atât taxarea la înmatricularea unui autovehicul, cât şi un impozit aplicat diferenţiat pentru maşinile noi şi cele rulate.
„Propunerea cuprinde, în esență, un impozit mai mic pentru maşinile noi şi un impozit mai mare pentru maşinile vechi”, a susţinut Cristian Milea, membru în Consiliul director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
În prezent, în ţările europene, există mai multe sisteme de taxare pentru descurajarea cumpărării maşinilor poluante. Se percepe, de exemplu, o taxă la înmatriculare sub o anumită formă, un impozit care se plăteşte anual în funcţie de capacitatea cilindrică şi de emisiile de CO2 sau există o taxă suplimentară de combustibil, care ajunge automat în fondul de mediu.