Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Ore de educaţie rutieră în grădiniţe, şcoli şi facultăţi
Ministerul Transporturilor (MT) a prezentat Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2016-2020, prin care se urmărește reducerea la jumătate a numărului de accidente rutiere. În acest sens, vor fi introduse ore de educaţie rutieră în grădiniţe, şcoli şi facultăţi, iar conducerea preventivă va fi predată în şcolile de şoferi.
Reprezentanții MT și-au stabilit ca obiectiv reducerea la jumătate a numărului de decese din traficul rutier, până în 2020, faţă de evaluările înregistrate în 2010, astfel că a fost finalizată Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2016-2020, document prezentat în cadrul unei conferinţe de presă. „Strategia are direcţii clare, dar şi măsuri ce au început să fie aplicate. O astfel de strategie nu a existat în România. Este o călătorie lungă şi care nu o să fie uşoară, dar care începe cu primii paşi”, a declarat ministrul transporturilor, Sorin Buşe, citat de Agerpres.
La această strategie, finalizată și aprobată abia în acest an, se lucrează din 2011 și are mai multe direcţii de acţiune, printre care cercetare, siguranţa vehiculelor, transport şi mobilitate sau siguranţa infrastructurii rutiere.
Printre principalele măsuri prevăzute în plan se numără intervenţia în cazul accidentelor, care devine o prioritate și pentru care resursele de acţiune existente vor fi alocate mai bine printr-o coordonare eficientă a dispeceratelor de urgenţă. Autospecialele pentru descarcerare şi ambulanţele vor fi modernizate. În plus, se va investi în achiziţia de elicoptere. Totodată, vor fi introduse ore de educaţie rutieră în grădiniţe, şcoli şi facultăţi, iar conducerea preventivă va fi predată în şcolile de şoferi. Candidaţii vor fi evaluaţi medical şi psihologic mult mai riguros, în timp ce șoferii care au încălcat repetat legea vor fi consiliaţi.
De asemenea, potrivit aceluiași document, proprietarii autovehiculelor care au fost implicate în accidente rutiere grave vor fi obligaţi să facă inspecţia tehnică periodică după reparaţie, dacă vor să conducă din nou. În plus, vor fi instalate camere video în toate sălile şcolilor de şoferi şi în maşinile de examen. Locurile din ţară în care se produc cele mai multe accidente rutiere vor fi identificate şi analizate, după care se vor lua măsuri pentru prevenirea lor. Nu în ultimul rând, se va face revizuirea reglementărilor de dezvoltare urbană: autostrăzi şi centuri ocolitoare, limitarea extinderii intravilanului, restricţionarea construirii adiacent arterelor de tranzit şi ocolitoare. Pe lângă toate acestea, vor fi elaborate și standarde privind pistele pentru biciclişti, introducându-se cerinţe de proiectare pentru separarea traficului motorizat de cel nemotorizat.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a început deja punerea în practică a acestei strategii, în urma identificării tuturor „punctelor negre” din transporturile rutiere, pe care le va corecta cu ajutorul fondurilor europene, după cum a anunţat Ecaterina Munteanu, director în cadrul companiei. „Vrem modernizarea intersecţiilor existente, prin sensuri giratorii sau alte elemente de siguranţă, şi iluminatul nodurilor rutiere, precum şi iluminatul intersecţiilor drumurilor naţionale cu orice alt tip de drum naţional”, a precizat Munteanu.
Ţara noastră este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de decese pe şosele, cu aproape de două ori mai multe decât media, potrivit datelor Eurostat.
Cele mai periculoase drumuri din România sunt DN1, DN2 şi DN7. Potrivit statisticilor, în 2015, 1.893 persoane au murit în accidente rutiere, principalele cauze fiind traversarea neregulamentară şi neadaptarea vitezei la condiţiile de circulaţie, relatează tvr.ro.