Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Pe 15 ianuarie începe febra reducerilor de iarnă
Soldurile umple buzunarele comercianţilor, care scapă şi de surplusul de marfă, însă, în această perioadă, consumatorii îşi pot completa garderoba cu bani mai puţini. Febra cumpărăturilor la articolele din colecţia toamnă-iarnă, ieftinite în funcţie de politica fiecărei firme în parte, va demara începând cu 15 ianuarie şi poate continua până la data de 15 aprilie. În fiecare an, agenţii economici trebuie să notifice administraţiile locale cu privire la perioada şi la produsele de sezon care urmează să fie soldate. Potrivit legislaţiei cu privire la protecţia consumatorului pe acest segment de activitate, preţul produsului scos la soldare „nu trebuie să fie mai mic decât costul de producţie“.
Toţi consumatorii sunt atraşi de „vânzările cu preţ redus“, aceştia fiind tentaţi să achiziţioneze produse chiar dacă nu au neapărată nevoie de ele. Astfel se explică avalanşa amatorilor de reduceri care invadează magazinele ce îşi promovează prin diverse metode ofertele promoţionale. Pe parcursul unui an, vânătorii de reduceri au parte de mai multe feluri de reduceri: - vânzări de lichidare - când magazinul este pe cale de închidere; - vânzări de soldare - reduceri la articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte de sezon, toamnă-iarnă, reduceri la articolele de primăvară-vară de la 1 august la 31 octombrie; - vânzări efectuate în magazine de fabrică sau depozite de fabrică; - vânzări promoţionale - un anumit procent din preţul produsului este făcut cadou consumatorului. Vânzările promoţionale pot fi recunoscute după oferte de genul: „Cumperi un produs, iar al doilea îl primeşti gratis“ sau: „Cu 10% mai mult, la acelaşi preţ“ - când ne referim la băuturile răcoritoare. De asemenea, în anumite perioade din an, consumatorii au parte de vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale, după ce evenimentul a trecut şi este evident că produsele respective nu mai pot fi vândute în condiţii comerciale normale. În acest caz, ne referim la jucării tematice, globuri, ornamente sau artificii, pentru pomul de Crăciun, mărţişoare sau alte produse personalizate pentru ziua de 1 Martie sau 8 Martie, iepuraşi şi ouă de ciocolată sau alte produse specifice sărbătorilor de Paşti şi alte asemenea cazuri ori cu prilejul unor manifestări culturale, expoziţionale sau sportive. Practica reducerilor este întâlnită cu precădere în ţări precum Statele Unite, Germania, Franţa sau Spania, unde reducerile sunt consistente, acest factor ducând inevitabil la celebrele „bătăi“ ale cumpărătorilor înainte de deschiderea uşilor la magazine. 10% sau 70%? Vănzările prin soldare au, de regulă, cei mai mulţi simpatizanţi şi aceştia nu pot fi catalogaţi ca făcând parte dintr-o anumită categorie socială. Potrivit specialiştilor, de solduri nu este atrasă doar o anumită categorie de oameni, toţi cumpărătorii fiind atraşi de ideea de câştig. O întrebare firească poate fi pusă în momentul în care magazinele afişează, de cele mai multe ori, reduceri în procente diferite. Până la cât la sută pot reduce preţurile? Potrivit legislaţiei cu privire la protecţia consumatorului pe acest segment de activitate, preţul produsului scos la soldare „nu trebuie să fie mai mic decât costul de producţie“. Drept urmare, fiecare patron al magazinelor, care recurge la această practică comercială numită soldare, poate reduce preţul produselor cu procentul ce crede că-i va aduce mai mulţi clienţi. Legislaţia prevede ca, înainte cu 15 zile de demararea operaţiunilor de soldare, comercianţii să notifice în scris primăria cu privire la perioada în care vor fi efectuate vânzările de soldare. Regulile vânzărilor de soldare - Vânzările de soldare se pot efectua doar în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut al perioadei de soldări şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date. - Perioadele de soldări se stabilesc de comerciant între anumite limite impuse de lege, respectiv 15 ianuarie-15 aprilie inclusiv pentru produsele de toamnă-iarnă şi 1 august-30 septembrie inclusiv, pentru produsele de primăvară-vară. - Stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare. - Vânzarea trebuie să aibă loc în structurile de vânzare sau, după caz, în locurile în care produsele soldate sau produsele asemănătoare erau vândute în mod obişnuit. - Comercianţii au obligaţia să notifice la primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea perioada în care efectuează vânzările de soldare cu cel puţin 15 zile înainte de începerea operaţiunilor. - Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut al vânzării şi durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operaţiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare. Preţ nou şi preţ vechi Potrivit legii, reducerea de preţ pentru un produs sau serviciu nu poate fi prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs sau serviciu. De aseamenea, este interzisă condiţionarea vânzării către consumatori a unui produs de cumpărarea unei cantităţi impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu. La vânzarea produsului sau la prestarea serviciului, comerciantul ori prestatorul de servicii trebuie să aducă la cunoştinţa consumatorului, pe lângă informaţiile furnizate prin etichetare, marcare sau ambalare, şi informaţii privind caracteristicile produsului sau serviciului, condiţiile de vânzare şi modul de utilizare. Orice anunţ de reducere de preţ trebuie exprimat în valoarea absolută sau în procent şi afişat într-un loc vizibil; noul preţ se va scrie lângă preţul vechi, acesta din urmă fiind barat. Un alt mod de afişare a preţului produsului poate fi menţionat prin sintagmele „preţ nou“ şi „preţ vechi“.