Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Peste 38.500 de maşini disponibile în ultima fază a Programului „Rabla“
Autoutilitarele mici, leasing-ul, posibilitatea ca o persoană să cumpere mai multe maşini sau oportunitatea ca firmele să-şi caseze maşinile vechi şi să apară, alături de persoanele fizice, printre destinatarii Programului „Rabla“ sunt noutăţile celei de-a treia etape a acestuia, care a început ieri
După ce, în primele două faze, românii nu au cumpărat decât puţin peste jumătate din maşinile disponibile la un preţ mai mic, cu o diferenţă de 3.800 de lei subvenţionată de stat în schimbul casării unei maşini mai vechi, etapa a treia a ediţiei 2009 a programului aduce o serie de noutăţi. Astfel, potrivit mai multor acte normative intrate deja în vigoare, în program au fost introduse şi autoutilitarele uşoare, de până la 3,5 tone. O altă modificare este eliminarea condiţiei ca o persoană să nu poată cumpăra mai mult de o maşină prin Programul „Rabla“. După mai multe consultări, necesare pentru a găsi o formulă care să nu treacă drept ajutor de stat, ministerul de resort a promovat un alt act normativ prin care 10.000 din totalul de 60.000 de maşini finanţate parţial de stat la cumpărare să fie destinate firmelor. „Pe mine, ca ministru al Mediului, mă interesează să scot rablele de pe şosele. Nu mă deranjează să dau banii aceia, 3.800 de lei, firmelor“, spunea ministrul Nemirschi înainte de a propune măsura de introducere a firmelor între clienţii Programului „Rabla“. Pe de altă parte, dacă până acum cumpărătorii erau obligaţi să dispună de resurse proprii pentru a achita restul din preţul total al maşinii dorite, începând de ieri există varianta acoperirii costului din alte surse, precum leasing-ul. Nemirschi anunţase şi că intenţionează să introducă un sistem de vouchere care să fie folosit în Programul „Rabla“ pentru a simplifica procedurile de accesare a finanţării de la stat, însă ideea nu s-a materializat până la începerea celei de-a treia faze a programului, 1 septembrie. Numărul total de locuri în ediţia din 2009 a Programului „Rabla“ a fost crescut la 60.000, faţă de 40.000 în 2008. Şi prima de casare primită de cei care îşi dau la fier vechi maşina a fost majorată la 3.800 de lei pe unitate, comparativ cu 3.000 de lei în 2008. Astfel, fondurile totale alocate pentru programul de înnoire a parcului auto în 2009 sunt de 228 de milioane de lei, conform ordonanţei de Guvern privind reluarea programului. O altă noutate a ediţiei 2009 este aceea că în program vor putea intra maşinile mai vechi de zece ani după ce, până în acest an, erau casate doar maşini de 12 ani vechime sau mai mult contra primei de la stat. Etapa a doua a Programului „Rabla“, care s-a desfăşurat între 1 iunie şi 31 august, a pus la dispoziţie 27.936 de maşini, suma totală alocată de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) în această a doua etapă fiind de 106.156.800 de lei. Numărul maşinilor disponibile în cea de-a doua fază a fost de 20.000, cel programat iniţial, completat cu 7.936, care nu au putut fi vândute în prima fază. Din aceste 27.936 de maşini, conform celor mai recente statistici ale Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), instituţia responsabilă de finanţarea programului, s-au vândut 9.694 de maşini. Numărul însă nu este definitiv, etapa a doua încheindu-se, conform legii, luni. În aceste condiţii, numărul de maşini care vor fi disponibile în cea de-a treia etapă a Programului „Rabla“ din 2009 va fi de circa 38.500, 10.000 dintre acestea fiind destinate societăţilor comerciale.