Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
Programul „Rabla“ va demara în câteva zile
În acest an, Programul „Rabla“ va debuta în luna februarie şi va permite casarea a maximum trei maşini pentru un client . Mai mult decât atât, statul va implementa un sistem de vouchere, care vor fi transmisibile . Astfel, după casarea unei maşini, proprietarul vehiculului respectiv va putea fie să vândă voucherul primit în schimbul rablei, fie să cumpere încă unul sau două vouchere de la alţi proprietari pentru a achiziţiona o maşină nouă cu o reducere mai mare .
Românii care vor să cumpere o maşină nouă prin Programul naţional de înnoire a parcului auto „Rabla“ au la dispoziţie mai multe opţiuni la achiziţie. Astfel, din acest an, i se permite cumpărătorului să caseze până la trei maşini, putând obţine o reducere de aproximativ 2.700 de euro la preţul de achiziţie. Prima etapă a programului din 2010 ar putea demara în a doua jumătate a lunii februarie, după aprobarea unei hotărâri de Guvern privind bugetul Ministerului, în şedinţa Executivului de săptămâna viitoare, a anunţat ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely. „Noi suntem pregătiţi pentru «Rabla». Am finalizat proiectul de protocol cu REMAT. Urmează ca în şedinta de Guvern de miercurea viitoare (3 februarie n.r.) să fie aprobată HG privind bugetul Ministerului Mediului şi Pădurilor. În 15 zile după aceea începe prima etapă din Programul «Rabla»“, a explicat Borbely. Potrivit acestuia, în forma actuală a Ghidului de finanţare a Programului „Rabla“ se prevede că orice persoană poate apela la un număr nelimitat de tichete valorice, dar nu mai mult de trei pentru achiziţionarea unei singure maşini. „Orice persoană fizică poate cumpăra câte maşini doreşte prin Programul «Rabla», dar nu poate folosi mai mult de trei tichete valorice pentru o singură maşină. Voucherele vor fi tipărite la Imprimeria Naţională, iar cu acestea se poate merge la oricare dintre producătorii admişi în Program“, a afirmat Laszlo Borbely. Acesta a adăugat că persoana care cumpără un tichet nu trebuie să-şi înregistreze rabla pe numele său. „Etapele radierii vehiculului scos din uz se derulează ca şi până acum. Trebuie făcută radierea la Poliţie, după care posesorul poate merge cu maşina la REMAT“, a mai explicat ministrul. Întrebat care este ţinta ministerului în privinţa numărului de unităţi scoase din uz în 2010, Laszlo Borbely a menţionat că aceasta rămâne cel puţin la valoarea celei din 2009. „Ministerul îşi propune să scoată din uz în acest an mai multe maşini decât cele din 2009, când s-au înregistrat peste 32.000 de unităţi“, a spus ministrul Mediului. Prima de casare destinată autovehiculelor, valabilă în anul 2010 pentru Programul „Rabla“, va fi de 3.800 de lei, aceeaşi valoare nominală ca în 2009, conform Ghidului de finanţare publicat în „Monitorul Oficial“ din 29 decembrie 2009. 3.700 de euro pentru o Dacia Logan Astfel, dacă un proprietar casează trei rable sau obţine trei vouchere, acesta va avea o reducere totală de 2.700 de euro la achiziţia unei maşini noi. Cel mai popular model vândut prin intermediul Programului „Rabla“ va costa astfel 3.700 de euro - fiind vorba de Dacia Logan 1.4 MPI în versiunea de echipare Ambiance, iar un Sandero 1.4 MPI în aceeaşi versiune de echipare va costa 4.190 de euro cu toate taxele incluse - ambele exemple luând în considerare utilizarea a trei vouchere ale Programului „Rabla“. Valoarea nominală a tichetului valoric se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de proprietarul înscris din surse financiare proprii, inclusiv credite bancare, sau prin finanţare, în baza unui contract de leasing financiar. Perioada de organizare a sesiunii de validare se aprobă prin dispoziţia scrisă a preşedintelui Autorităţii, care se publică pe pagina de internet a instituţiei, cu cel puţin cinci zile înainte de data deschiderii sesiunii propriu-zise. Potrivit datelor Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), în 2009, Programul „Rabla“ a fost realizat în proporţie de 65%. Astfel, din totalul celor 50.000 de autoturisme destinate persoanelor fizice, au fost scoase din uz 32.327 de unităţi. În total, în intervalul 2004-2009, au fost scoase din uz aproximativ 107.000 maşini vechi. „Rabla“ pentru maşini agricole Şi în ceea ce priveşte Programul „Rabla“ pentru tractoare şi maşini agricole autopropulsate, Ghidul de finanţare urmează să fie aprobat prin ordinul ministrului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, în prima jumătate a lunii februarie. Documentul, publicat şi elaborat de AFM, prevede că prima de casare pentru înlocuirea unui tractor sau a unei maşini agricole vechi cu unele noi să fie, în 2010, de 17.000 de lei. Pentru persoanele fizice, aceasta nu trebuie să depăşească, însă, 50% din preţul de achiziţie al tractorului sau maşinii agricole cumpărate, în timp ce, în cazul persoanelor juridice, procentul scade până la 40%, fără TVA. Finanţarea Programului „Rabla“ destinat stimulării parcului naţional de tractoare şi maşini agricole va fi susţinută de AFM din Fondul pentru Mediu, programul fiind prevăzut să se desfăşoare pe parcursul a două etape: prima până la data de 25 iulie, iar a doua în intervalul 1 august-25 noiembrie 2010. Buget dublu faţă de anul trecut Bugetul Fondului de Mediu va fi, în 2010, de 1,5 miliarde de lei, aproape dublu faţă de valoarea înregistrată în anul anterior, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, Laszlo Borbely, ministrul Mediului şi Pădurilor. „O problemă pe care am găsit-o la minister a fost Fondul de Mediu din care, anul trecut, s-au cheltuit numai 300 milioane de lei din cele 800 de milioane alocate, mare parte pentru Programul «Rabla». Acest lucru este inadmisibil. Pentru 2010, bugetul Fondului este finalizat şi îl voi prezenta în şedinţa de Guvern de săptămâna viitoare. Avem de cheltuit 1,5 miliarde de lei pe proiecte de mediu, energii noi, Casa Verde. Cel târziu în luna martie am să prezint modul în care vom demara aceste lucruri“, a explicat Borbely. Ministrul Mediului a precizat, totodată, că alte 223 de milioane de euro din fonduri europene aşteaptă să fie cheltuiţi pentru segmentul împăduriri. „Există 223 milioane de euro care stau necheltuiţi la Ministerul Agriculturii fără să fie cheltuiţi pentru păduri, din motive tehnice. Am acordat două săptămâni colegilor de la Păduri să finalizeze toate discuţiile tehnice. În 2009, au fost alocaţi doar 28 de milioane de lei din buget, dar în 2010 suma va creşte, în primă fază, până la 40 milioane de lei şi alte 150 milioane de lei din Fondul de Mediu. Pentru asta, însă, trebuie proiecte şi rezolvarea problemelor birocratice stupide“, a spus Laszlo Borbely.