Victoria republicanului Donald Trump la alegerile prezidenţiale americane, continuarea războiului din Orientul Mijlociu sau Jocurile Olimpice de la Paris se numără printre evenimentele care, potrivit unei
UE finanţează promovarea produselor agricole pe piaţa comunitară
▲ Organizaţiile profesionale din domeniul agroalimentar care vor să obţină fonduri ale UE pentru promovarea produselor agricole în ţările terţe pe piaţa comunitară trebuie să depună la Ministerul Agriculturii, până la 31 martie 2009, propunerile de programe cu acţiunile de informare şi promovare ▲ Sumele alocate de CE pentru toate cele 27 de state membre, pentru acest program, se situează între un milion de euro, la miere, produse apicole, in textil, şi 12 milioane de euro în sectorul vinurilor ▲
Organizaţiile profesionale şi interprofesionale din domeniul agroalimentar pot obţine fonduri europene pentru promovarea produselor pe piaţa comunitară sau ţările terţe, Uniunea Europeană finanţând 50% din costuri pentru astfel de programe. Acţiunile de informare şi promovare au drept obiectiv produsele agricole şi metodele lor de producţie, precum şi produsele alimentare pe bază de produse agricole, fără să fie orientate în funcţie de anumite mărci comerciale şi fără să încurajeze consumul unui produs datorită originii specifice a acestuia. „Originea produsului care face obiectul acţiunilor poate fi indicată însă atunci când aceasta reprezintă o denumire conferită în temeiul legislaţiei comunitare“, se arată în document. Potrivit Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (MAPDR), activităţile finanţate pot fi legate de promovarea fructelor şi legumelor proaspete sau procesate, a inului textil, plantelor vii şi produselor de horticultură ornamentală, ulei de măsline şi măsline de consum, uleiuri din seminţe, lapte şi produse lactate, carne proaspătă, refrigerată sau congelată, produsă conform standardelor de calitate comunitare sau naţionale, de marcarea ouălor destinate consumului uman, miere şi produse apicole, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată. Produsele eligibile, cerinţele generale privind propunerile de programe, condiţiile de finanţare, precum şi criteriile de evaluare şi selecţie sunt stabilite în caietul de sarcini privind programele de informare şi promovare pentru produsele agricole în ţări terţe disponibil. Organizaţiile care vor să obţină fonduri ale UE pentru promovarea produselor agricole în ţările terţe pe piaţa comunitară trebuie să depună la Ministerul Agriculturii, până la 31 martie 2009, propunerile de programe cu acţiunile de informare şi promovare. Ulterior, propunerile selectate vor fi transmise Comisiei Europene pentru evaluare, în vederea finanţării până la data de 30 noiembrie 2009. Dacă UE îşi dă acordul şi finanţează aceste programe cu 50% din costul programului de promovare, restul fondurilor revine statului membru şi organizaţiilor profesionale şi interprofesionale, acestea din urmă trebuind să contribuie cu cel puţin 20%. Calitatea produselor primează în selecţia proiectelor Programele depuse spre aprobare trebuie să conţină o analiză a pieţei, motivele care fac necesar programul de promovare, obiectivele urmărite şi eventualele beneficii la nivel comunitar. Programele se realizează pe o perioadă de cel puţin un an şi de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului. Potrivit regulamentului european, dintre programele prezentate de mai multe state membre, se va acorda prioritate, în cazul programelor destinate ţărilor terţe, celor care vizează un grup de produse şi pun accentul, în special, pe aspecte legate de calitatea, valoarea nutriţională şi siguranţa alimentară a producţiei comunitare. În cadrul programelor care implică un singur stat membru sau un singur produs, se va acorda prioritate celor care pun în evidenţă interesul comunitar, în special în ceea ce priveşte calitatea, valoarea nutriţională, precum şi siguranţa şi reprezentativitatea producţiei agricole şi alimentare europene. Sumele alocate de CE pentru toate cele 27 de state membre pentru acest program se situează între un milion de euro, la miere, produse apicole, in textil, dar pot ajunge şi la 12 milioane de euro, în sectorul vinurilor. Uniunea Europeană finanţează anual programe de promovare a produselor agricole şi alimentare pe piaţa UE şi în state extra-comunitare. Programele sunt depuse, în prima etapă, în statele membre, până la 31 martie, în vederea promovării în state terţe, sau până la 30 noiembrie, pentru promovare pe piaţa comunitară.