Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Timp liber Cel mai lung tunel rutier din lume

Cel mai lung tunel rutier din lume

Un articol de: Dan Cârlea - 28 Noiembrie 2015

S-au împlinit 15 ani de la darea în folosinţă a celui mai lung tunel rutier din lume - Tunelul Laerdal, din Norvegia. Măreaţa realizare inginerească, tunelul ce leagă oraşele Lærdal şi Aurland din vestul Norvegiei, are 24,5 kilometri lungime şi a fost construit în cinci ani, proiectul demarând în anul 1995. Cei care au gândit această rută, parte din şoseaua E61, care leagă oraşele Oslo şi Bergen, nu numai că au creat un drum rutier, ci chiar au dat valenţe artistice acestui remarcabil proiect, faptul că în patru locuri tunelul devine „peşteră”. Prin imensul tunel de munte, din care au fost scoşi în cei cinci ani de lucrări două milioane şi jumătate de metri cubi de rocă, iluminaţia este albă, în afară de zona peşterilor, unde lumina este albastră şi cu zone galbene, care creează iluzia răsăritului soarelui.

Calitatea aerului a fost în mod deosebit urmărită de constructorii norvegieni, iar pentru a scoate afară noxele care se strâng de la traficul intens şi pentru asigurarea aerului sănătos a fost creată o staţie specială de purificare, aerul fiind aspirat şi trimis printr-un tunel de ventilaţie la instalaţie, aflată într-o cavernă largă de circa 9 kilometri şi jumătate, praful şi funinginea sunt îndepărtate cu ajutorul filtrelor electrostatice, apoi aerul este din nou aspirat şi trecut printr-un filtru de carbon, care îndepărtează dioxidul de azot.

Până la darea în folosinţă a tunelului norvegian, supremaţia în domeniul tunelurilor rutiere era deţinută în Europa de tunelul elveţian Gotthard Road Tunnel. Acesta a fost deschis în anul 1980, iar lungimea lui este de aproape 17 kilometri. Din pricina dezvoltării intense a circulaţiei rutiere, a înmulţirii în ritm accelerat a numărului de maşini, în 1969 s-a luat decizia construirii acestui tunel. Însă la nivel mondial, locul al doilea este ocupat de o construcţie japoneză - Yamate Tunnel, început în anul 1992 şi dat în folosinţă în decembrie 2007. Acesta deserveşte oraşul Tokyo, făcând legătura între Shuto Expressway şi Central Circular Route. Are o lungime de 18,2 kilometri.