Ziua de 10 ianuarie 2024 a fost termenul-limită de trimitere a scrisorilor sau a mesajelor de răspuns la concursul nostru tradiţional de la final de an. Şi anul acesta am primit scrisori din toate regiunile ţării,
De unde zboară oamenii cel mai mult
De fiecare dată când intrăm într‑un aeroport pentru a începe o călătorie sau pentru a aştepta pe cineva avem ocazia să ne minunăm de aceste furnicare perfect ordonate, în care activităţile trebuie să se desfăşoare perfect, pentru că orice mică eroare atrage după sine un lanţ de consecinţe cu costuri imense. Iată în continuare câteva date interesante despre aeroporturi celebre din lume.
În Europa sunt pe primele locuri în privinţa aeroporturilor englezii, francezii, nemţii şi olandezii. Inaugurat în anul 1936, aeroportul german din oraşul Frankfurt este al treilea ca mărime din Europa, cu cele circa 58 milioane de persoane care trec prin el în fiecare an.
Urmează aeroportul francez cu numele unei personalităţi politice care a marcat atât perioada celui de‑al Doilea Război Mondial, cât şi zeci de ani după aceea - „Charles de Gaulle", aflat la circa 25 de kilometri de Paris, în localitatea Roissy‑en‑France. A fost deschis în anul 1974 şi serveşte anual peste 60 milioane de pasageri.
Englezii, pe locul 1 în Europa
Vârful la nivel european este dominat de englezi, cu marele aeroport Heathrow din Londra. Cu cele 450.000 de avioane şi peste 70 milioane de pasageri pe an, el deţine nu doar titlul de cel mai mare de pe bătrânul continent, dar şi locul trei la nivel mondial. Aeroportul Heathrow este deservit de o reţea importantă de transport, pe măsura necesităţilor sale. O linie ferată specială - Heathrow Express şi o linie de autobuze care face staţii în apropierea staţiilor de metrou ajută călătorii să ajungă uşor în oraş sau la avionul care îi va duce în lumea largă.
Ne amintim că, după acest model, şi pentru Bucureşti exista (dar încă la nivel de dorință) un proiect de tren express care să ajungă la Otopeni, evitându‑se astfel aglomeraţia aproape permanentă de pe rutele bucureştene care leagă centrul oraşului de zona de nord, unde sunt cele două aeroporturi ale noastre.
Englezii s‑au gândit şi la persoanele cu probleme de locomoţie, asigurând gratuit în zona trenurilor express servicii speciale, cu cărucioare - Skycaps, cei care transportă şi bagajele călătorilor. Aeroportul Heathrow mai are un sistem de transport al pasagerilor interesant, un fel de minicuşete, vagonete pe şine pentru pasageri, în care se poate călători confortabil, evitându‑se aglomeraţia din aeroport, pe distanţa de aproape 4 kilometri, între parcare şi terminalul de sosire sau plecare.
La nivel mondial, asiaticii nu pot lipsi de pe primele locuri ale „topului" celor mai mari aeroporturi. Desigur, japonezii şi chinezii sunt în frunte. Aeroportul nipon Haneda, din capitala Ţării Soarelui Răsare, ocupă locul patru în lume. A fost construit în anii â30 ai secolului trecut, când a devenit clar că japonezii au nevoie de un aeroport mare, astfel că a fost pus la dispoziţie pentru acest proiect un teren de 48 de hectare. Interesant este faptul că, deşi după numărul de pasageri pe care îi deserveşte anual aeroportul este pe locul patru în lume, traficul se adresează mai mult Japoniei, fiind un aeroport intern. Din anul 1978 încoace, traficul internaţional a fost asigurat de Aeroportul Internaţional Tokyo Narita.
Unul dintre cele mai mari aeroporturi ale lumii este americanul OâHare din Chicago. Foarte apreciat nu doar datorită capacităţii de a tranzita un număr impresionat de persoane - tinzând spre 70 de milioane pe an sau pentru faptul că pe el „îşi dau mâna" cele mai importante companii de transport aerian, ci pentru calitatea serviciilor, asta însemnând în primul rând foarte puține întârzieri ale curselor aeriene.
Frumuseţe şi eficienţă asiatică
Pe locul doi mondial sunt chinezii, cu aeroportul uriaşului oraş Beijing - şi anume Beijing Capital. Numărul de pasageri care trec pe aici trece de 80 de milioane pe an. Pe aeroportul chinezesc se întâlnesc mari companii de transport, precum Air China, Southern Airlines şi Haian Airlines. Economia chineză, care de ani buni încoace creşte fără întrerupere, a generat un firesc succes şi în domeniul transporturilor pe calea aerului. Produse din toate categoriile, dar mai ales electronicele care au umplut lumea, pleacă pe acolo. Chinezii au privit departe, aeroportul fiind construit să poată depăşi 100 de milioane de pasageri anual. Designul său este unul futurist, chinezii neuitându‑se la bani când a fost vorba să facă ceva frumos şi de răsunet mondial.
Aproape de bariera de 100 de milioane
Am ajuns şi la numărul 1 mondial. Un aeroport care, probabil, nu spune mare lucru multora dintre noi, oricum numele lui nu trezeşte instantaneu vreo rezonanţă, precum Heathrow al Londrei sau Charles de Gaulle al francezilor. Şi, totuşi, este cel mai mare din lume: Aeroportul Hartsfield‑Jackson, din Atlanta, statul american Georgia. Situat la 11 kilometri de centrul oraşului Atlanta, aeroportul se apropie cel mai mult de bariera de 100 de milioane de pasageri anual, pe el ajungând deja circa 95 de milioane. Iar locul întâi este deţinut de peste 10 ani, secretul acestui fapt fiind că aeroportul este unul de legătură pentru principalele rute care împânzesc cerul Americii. Distanţele uriaşe pe continentul nord-american fac din transportul aerian unul foarte important, orice călătorie care depăşteşte 400 de kilometri făcându‑se cu avionul.