Ziua de 10 ianuarie 2024 a fost termenul-limită de trimitere a scrisorilor sau a mesajelor de răspuns la concursul nostru tradiţional de la final de an. Şi anul acesta am primit scrisori din toate regiunile ţării,
Filarmonica Română „George Enescu”, la 127 de ani
Deşi anul în care s‑a înfiinţat Societatea Filarmonică Română - strămoaşa Filarmonicii „George Enescu” - este 1868, totuşi, o dată de mai mare referinţă pentru muzica cultă de la noi este 5 martie 1889, când s‑a făcut inaugurarea Ateneului Român. Iată, pe scurt, parcursul acestei prestigioase filarmonici din ţara noastră, cu etapele şi oamenii ei cei mai importanţi.
Eduard Wachmann (1836‑1908), dirijor, compozitor şi profesor universitar român, de origine germană, a intrat în tainele muzicii datorită tatălui său, compozitorul Ioan Andrei Wachmann, iar apoi a studiat la Viena şi Paris, cu profesori reputaţi. A dirijat orchestrele teatrelor naţionale din Bucureşti şi Craiova, a fost directorul Operei Române, apoi a activat ca dirijor în Societatea Filarmonică Română, contribuind decisiv la crearea gustului pentru muzica simfonică în rândul românilor. Nimic nou sub soare, putem spune, aflând povestea ridicării Ateneului Român (1886‑1888), după planul arhitectului francez Albert Galleron, cel care a făcut planurile şi pentru clădirea veche a Băncii Naţionale a României. Iar aceasta, pentru că nici acest proiect al Bucureştiului nu a fost ocolit de controverse, precum vedem şi în zilele noastre în cadrul altor proiecte culturale şi spirituale, unii dintre contemporanii ridicării Ateneului opinând că locul nu este bine ales, fiind departe de centrul oraşului şi greu de ajuns, mai ales pe timp de iarnă - idee care ne stârneşte zâmbete, căci pe atunci Capitala însemna practic actualul centru istoric, plus câteva mahalale (astăzi zone ultracentrale). Spre exemplu, locul în care este Mănăstirea Antim şi blocurile construite în anii '80 formau „Mahalaua Popii Ivaşcu”...
Dar, aşa cum îi stă bine unui proiect de anvergură, Ateneul a fost ridicat, iar în iarna lui 1889 s‑a dat şi primul concert de muzică simfonică, pe frumoasa lui scenă. Şi după inaugurare, concertele au devenit ceva obişnuit în Micul Paris, Ateneul devenind un adevărat palat al culturii bucureştene, în care lumea bună se întâlnea, în prezenţa muzicienilor de elită. Repertoriul s‑a tot îmbogăţit, iar Filarmonica a intrat în circuitul internaţional, odată cu trecerea anilor şi cu succedarea la pupitrul ei dirijoral a maeştrilor: Eduard Wachmann, până în 1907, Dimitrie Dinicu (1868‑1936), George Georgescu (1887‑1964). Odată cu dezvoltarea repertoriului şi cu participarea la concerte în afara ţării, personalităţi marcante ale muzicii clasice au acceptat invitaţia românilor de a participa la Bucureşti la concerte, astfel că, de‑a lungul vremii, au păşit pe scena Ateneului Jacques Thibaud, Pablo Casals, Igor Stravinski, Enrico Mainardi, Alfred Cortot, Maurice Ravel, Richard Strauss, Yehudi Menuhin, Herbert von Karajan şi mulţi alţii de acelaşi nivel înalt.
Sub conducerea lui George Georgescu, Filarmonica „George Enescu”, aflată, deja, în vremurile în care se dezvoltau înregistrările pe discuri, a apărut integrala simfoniilor lui Beethoven. Numele actual al filarmonicii s‑a dat la moartea marelui Enescu, în anul 1955, iar conducătorii care s‑au perindat de‑a lungul vremii s‑au numit: Mircea Basarab, Dumitru Capoianu, Ion Voicu, Mihai Brediceanu. După Revoluţie, Cristian Mandeal şi directorul artistic Nicolae Licareţ au reuşit înregistrarea lucrărilor simfonice ale lui George Enescu şi ale lui Johannes Brahms, s‑au făcut sute de turnee în străinătate, având astăzi un renume internaţional.