Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Timp liber Moştenirea creştină şi identitatea civilizaţiei europene

Moştenirea creştină şi identitatea civilizaţiei europene

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Timp liber
Data: 11 Feb 2015

În data de 29 ianuarie 2015, la propunerea parla­mentarului Valeriu Ghileţchi din Republica Moldova, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat Rezoluţia 2036/2015 privind „Combaterea intoleranţei şi discriminării în Europa cu accent special asupra creş­tinilor“. Chiar dacă rezoluţiile Adunării Parla­mentare a Consiliului nu au decât statut de reco­man­dare, acestea pot îndruma legislativele statelor membre spre o analiză mai atentă a rolului social al comunităţilor şi persoanelor care îşi exprimă adeziunea la creştinism.

Domnul Ghileţchi a co­mentat, citat de cul­turavieţii.ro, pro­punerea sa în felul următor: „În timp ce a­proa­pe toate grupurile sociale, re­ale sau inventate de mo­ti­va­ţii ideologice, beneficiază de pro­tecţie specială prin aşa-nu­mi­­ta legislaţie antidiscrimina­re, există un grup mare, majo­ri­tar, care, deşi reprezintă moş­te­­nirea morală şi spirituală ca­re a dus la formarea identităţii ci­vilizaţiei europene, este mar­gi­­nalizat: creştinii. Într-o socie­ta­te din ce în ce mai mult domi­na­tă de un secularism agresiv, creş­tinii riscă marginalizarea“.

Rezoluţia recomandă sta­te­lor membre ale Consiliului Eu­ro­pei să promoveze o cultură a to­­leranţei şi a „împreună-vie­ţu­i­­rii“, fundamentată pe accep­ta­rea pluralismului religios (pa­ra­graful 6.1); să protejeze dreptul la libertate de conştiinţă la lo­cul de muncă, asigurând ac­ce­­sul la serviciile furnizate prin le­ge şi menţinând dreptul alto­ra de a fi liberi de discriminare (6.2.2); să respecte dreptul pă­rin­ţilor de a furniza copiilor o e­du­caţie conformă cu convin­ge­ri­­le lor religioase şi filosofice, ga­rantând dreptul fundamental al copiilor la educaţie într-o ma­­nieră critică şi pluralistă şi în acord cu Convenţia Eu­ro­pea­nă a Drepturilor Omului (6.2.3); să ofere posibilitatea creş­­tinilor de a participa deplin la viaţa publică (6.2.4); să sus­ţi­nă dreptul fundamental la li­ber­tatea de expresie, asigu­rân­du-se că legislaţia naţională nu li­mitează nejustificat cuvântă­ri­le motivate religioase (6.4); să în­­curajeze mass-media în vede­rea evitării stereotipurilor ne­ga­­tive şi a comunicării de pre­ju­decăţi împotriva creştinilor, la fel ca împotriva oricărui alt grup de oameni (6.7).

Marşuri pentru viaţă la Paris şi Washington

Organizaţiile „pro vita“ din în­treaga lume organizează a­nu­­al marşuri la care se adună mii de persoane în diferite ora­şe ale lumii, mulţi dintre a­ceş­tia cu copii. Ei manifestă, în ge­ne­ral, pentru dreptul la viaţă al copiilor nenăscuţi, respectiv pen­tru încetarea avorturilor. În unii ani, pe lângă această te­mă centrală, în funcţie de noile legi care au tendinţa să sfideze via­ţa şi demnitatea umană, ma­nifestanţii solicită abrogarea sau modificarea unor astfel de legi.

Marşul de la Paris de anul a­ces­ta a avut loc pe 25 ianuarie şi a adunat, după spusele orga­ni­­za­torilor, peste patruzeci de mii de persoane. Tema specială a mar­şului de anul acesta a fost e­u­­­tanasia, deoarece cu puţin timp în urmă se discutase în Par­la­men­tul francez un proiect de le­ge referitor la eutanasie. Or­ga­ni­zatorii au avut, de ase­me­nea, pla­cate şi discursuri în ca­re fă­ceau legătura între eu­ta­­nasie şi în­treruperea volun­ta­­ră a sar­ci­nii.

Ludovine de la Rochére, lide­rul mişcării pentru familia na­tu­­rală La Manif Pour Tous, a ex­plicat unui blog catolic din Fran­ţa, citat de Ştiripentruvia­ţă.ro, motivaţia manifestanţi­lor: „Viaţa este esenţa familiei, lo­cul de solidaritate prin exce­len­­ţă cu toţi cei care depind u­nii de alţii: copii, vârstnici, per­soa­­ne bolnave sau cu dizabi­l­i­tăţi… Lupta pe care eu, perso­nal, o duc împreună cu organizaţia La Ma­nif Pour Tous este o luptă ca­re priveşte însăşi umanitatea noas­tră ca bărbaţi, respectiv femei, cu tot ceea ce implică a­ceas­ta faţă de persoană, cuplu şi, respectiv, familie. Dar tocmai această demnitate inefabi­lă a fiinţei umane impune res­pec­tarea ei în identitatea sa ma­sculină sau feminină, precum şi respectarea ei de la în­ce­pu­tul vieţii (concepţie) şi până la moartea naturală. Astfel, toa­te aceste fronturi reprezintă lup­­te complementare, adică mai multe faţete ale aceluiaşi cub!“

Marşul „pro-life“ de la Wa­shin­gton s-a desfăşurat pe 22 ia­nu­arie. Aceste marşuri au în­ce­put în Statele Unite ale A­me­ri­cii în 1973, după ce s-a aprobat legea care permitea avortu­ri­le.

Manifestanţii au venit de pes­te tot din Statele Unite ale A­mericii cu lozinci în care soli­ci­­tau dreptul la viaţă al celor ne­născuţi, mulţumind, în a­ce­laşi timp, mamelor lor pentru că i-au născut. Marşul a în­ce­put pe strada 12, lângă „Na­tio­nal Mall“ din Washington, şi s-a în­cheiat aproape de Curtea Su­pre­mă, cu câ­teva discursuri de­s­pre nu­mă­rul uriaş de victime ale avortu­ri­lor şi despre legis­la­ţia care per­mi­te aceasta din bani publici. Prin­tre vorbitori au fost şi câţiva membri ai Con­gre­sului Statelor Unite ale Americii.

Eparhiile ortodoxe din America au avut reprezentanţi la eveniment

Adunarea episcopilor orto­docşi din Statele Unite ale A­me­ri­cii a decis să delege re­pre­zen­tanţi, ierarhi şi clerici, în ve­de­rea participării la marşul din 22 ia­nuarie 2015, data care mar­chea­ză 42 de ani de la deci­zia Roe contra Wade, prin care se le­ga­­lizau avorturile. Mi­tro­po­litul Me­todios de Boston (Pa­tri­arhia Con­stanti­nopolului) a con­dus a­ceas­tă delegaţie, înso­ţit de Mi­tro­politul Tihon de Wa­­shington şi Episcopul Mi­ha­il de New York (Bi­serica Or­to­do­xă din America) şi Episcopul Di­mitrios de Mo­ki­ssos (Pa­tri­ar­hia Ecumenică). Mi­­tropolitul Me­todios a participat la Ru­gă­ciu­nea Naţională pen­tru viaţă în Basilica Fe­cioa­rei Maria din Wa­shington.

Adunarea a decis ca ma­ni­fes­­tanţii ortodocşi să aibă pan­car­­te şi afişe cu inscripţia „Creş­tinii or­todocşi pentru via­ţă“. Marşul din Washington s-a în­­cheiat cu un dineu la un ma­re hotel din ca­pitala SUA. La a­cest dineu a luat cuvântul şi Mi­tropolitul Ti­hon de Wa­shing­ton. În timpul marşului, mai mulţi preoţi din eparhia de Wa­shington au parti­cipat cu lo­zinci alături de cei­lalţi ma­ni­fes­­tanţi, arătând că şi creş­ti­nii or­todocşi din America sus­ţin această iniţiativă.

Într-un interviu postat pe pagina de internet a Adunării E­pis­copilor Ortodocşi din Statele U­nite ale Americii, Preasfin­ţi­tul Mihail de New York a spus ur­mătoarele: „Cea mai impor­tan­­tă împlinire a Marşului pen­tru viaţă este aceea că de­mo­nstrează foarte clar că ini­mi­­le şi minţile tinerilor acestei ţări sunt insuflate de Mişcarea «pro-viaţă». În fiecare an al de­ce­niului care a trecut, la acest marş participă din ce în ce mai mulţi tineri, studenţi de la in­sti­tuţiile teologice, ortodocşi, ro­mano-catolici, evanghelici, mii de elevi de liceu, dintre care foar­te mulţi sub pancarte cu tex­tul «Creştini ortodocşi pentru viaţ㻓.