Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Timp liber Păsările uriașe ce duc oameni în spinare

Păsările uriașe ce duc oameni în spinare

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Timp liber
Un articol de: Dan Cârlea - 29 Mai 2015

De la visul de a zbura, care a durat milenii, până la îndeplinirea visului - primele zboruri (cel al fraților Orville și Wilbur Wright, al lui Traian Vuia și al lui Alberto Santos-Dumont) pare că a trecut o eternitate, iar de la acele încercări de numai câțiva metri la industria aviatică mondială din perioada modernă au trecut nici 100 de ani. Avionul este astăzi accesibil aproape oricui, el duce mărfuri, pasageri, colete, de la un capăt la altul al lumii, ca și cum ar fi cel mai banal lucru.

Ne-am învățat cu „păsările” uriașe care lasă dâre albe pe cer, fac parte din viața noastră de parcă ar exista de când lumea. Vă prezentăm în continuare câteva date interesante despre avioanele zilelor noastre.

Cele mai opulente avioane

Magnații lumii vor să aibă pro­priile avioane, și nu doar ca mijloc de transport, ci și ca simbol al puterii lor. Așa că avioanele sunt pe măsură: avioane de pasageri transformate în adevărate locuințe de lux pentru ei și suitele lor cu care se deplasează în întreaga lume. Pe unul din primele locuri ale unui posibil top al luxului avioanelor personale se află Boeingul 757 al magnatului Donald Trump. Și-a cumpărat avionul cu 100 de milioane de dolari de la alt bogătaș celebru, Paul Allen, cofondator Microsoft, și l-a făcut mai luxos decât era, comandând mobilier nou, chiuvetă de aur și alte dotări de ultimă oră.

Tot avioane Boeing „customizate” au și Roman Abramovici, Joseph Lau Luen Hung, un om de afaceri din Hong Kong, dar când ajungem la arabii cu parfum de petrol, lucrurile se duc în categoria superioară, trecându-se la avioane de tip Airbus. Un astfel de avion Airbus A340 deține sultanul Bruneiului, Hassanal Bolkiah, un excentric despre care se spune că are un garaj cu mii de mașini de lux, cifrele variind între 2 și 6 mii, pe lângă 9 avioane.

Însă nu doar acești magnați mondiali au propriile avioane, ci doar pe cele mai mari. Cei mai mulți oameni de afaceri impor­tanți au avioane private mai mici, dar tot cu reacție și cu nimic mai prejos la capitolul lux. Un exemplu de la noi este tenismenul şi omul de afaceri Ion Țiriac, care nu doar că are avioane personale, ba chiar deține și brevet de pilot, lucru nu ușor de realizat.

Mașina-avion

Un vis care a apărut, firesc, odată cu realizarea primelor avioane a fost ca ele să ajungă atât de accesibile, încât oricine să aibă propriul avion. O dorință încă în domeniul SF, însă din punct de vedere strict tehnic, momentul unei posibile realizări a visului nu mai pare chiar foarte îndepărtat. O companie din Cehia a realizat mașina-avion care își pliază aripile și devine mașină, sau le deschide și se înalță la cer, având nevoie de o pistă de numai 250 de metri lungime. Juraj Vaculik, cofondatorul companiei AeroMobil, afirmă: „Nu avem nevoie de un aeroport. Un câmp cu iarbă, de vreo 200-250 de metri, e suficient pentru decolare. Pentru aterizare, e de ajuns un teren de 50 de metri“.

„Mastodonții“ cerului

Acum, după ce le-am văzut pe cele mai opulente și pe cele mai mici și mai inovatoare, să le vedem și pe cele mai mari, “mastodonții” cerului. Rușii dețin recordul în acest domeniu. Un avion atât de mare încât în corpul său poate încăpea fuselajul unui Boeing, Antonov 225 a făcut senzație când a fost prezentat la show-urile aeriene de profil, când Uniunea Sovietică era în ultimii ani de existență. Primul zbor al acestui colos a avut loc în anul 1988. A fost proiectat într-un timp foarte scurt, ținând cont de perfor­manțele deosebite, iar în numai trei ani și jumătate, proiectul a intrat pe banda de producție. A fost făcut pentru a transporta sateliți și alte încărcături foarte mari, el ducând pe umerii săi naveta spațială Buran, cea cu care sovieticii au dorit să egaleze celebra Discovery americană.

Echipajul acestui avion este compus din șase oameni, lungimea este de 84 de metri, poate duce o încărcătură de 250 de tone. Avionul are nevoie de o pistă de 3,5 kilometri pentru decolare, multe aeroporturi neputându-l primi din această cauză. În prezent, această bijuterie a aeronauticii moderne inclusă în Cartea Recordurilor mai există într-un singur exemplar.

În domeniul transportului de persoane recordul este deținut în prezent de Airbus A380, care poate duce pe cele două punți ale sale peste 400 de pasageri, totalul celor care pot merge la un zbor cu Airbusul este de 880 de pasageri. Are o înălțime de 24 de metri și lungimea de aproape 80 de metri.