Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 09 Iulie 2009

cădire sau tămâiere - un act al cultului extern în Biserica Ortodoxă. Folosirea tămâiei este o tradiţie foarte veche, care se găseşte nu numai la creştini, ci şi în practica religioasă a popoarelor păgâne şi la iudei. Cădirea se face în timpul Sfintelor Taine şi a tuturor serviciilor divine. Ea este un simbol al rugăciunii credincioşilor, de slăvire şi cinstire a lui Dumnezeu şi a Mântuitorului Iisus Hristos. Aşa cum mireasma tămâiei se ridică la cer, tot aşa şi rugăciunea creştinilor se ridică la tronul lui Dumnezeu: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea ta“.

Fiecare moment al cădirii îşi are simbolismul său. Astfel, cădirea din timpul citirii Apostolului se face în cinstea Evangheliei care urmează a se citi şi simbolizează atât pe Sfinţii Apostoli, cât şi învăţătura Evangheliei răspândită de ei. Cădirea care se face la ecfonisul „Mai ales pentru Prea Sfânta, Curata, Preabinecuvântata...“ se face în cinstea Sfintelor Daruri, după sfinţirea şi prefacerea lor, cât şi în cinstea Maicii Domnului, care se pomeneşte acum. Tămâierea Sfintelor Daruri înainte de ducerea lor la proscomidiar simbolizează harul Sfântului Duh dat Sfinţilor Apostoli după Învierea lui Hristos. Cădirea din timpul Cântării heruvimice simbolizează ungerea cu miresme a Mântuitorului după pogorârea de pe Cruce. De aceea, după ieşirea cu Cinstitele Daruri, preotul rosteşte troparele de îngropare: „Iosif cel cu bun chip de pe lemn luând preacurat Trupul Tău, cu giulgiu curat înfăşurându-l şi cu miresme, în mormânt nou îngropându-l l-a pus“ etc.