Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 02 Aprilie 2009

Vohod (I) (slav. „ieşire“)

Vohodul este procesiunea pe care preotul o săvârşeşte în biserică, ieşind pe uşa de miazănoapte (din stânga), oprindu-se în mijlocul bisericii, binecuvântând intrarea şi apoi intrând în altar. Vohodul se face la Vecernie (cu cădelniţa), la Litie (cu cădelniţa) şi la Sfânta Liturghie (cu Evanghelia - Vohodul mic - sau cu Cinstitele sau Sfintele Daruri - Vohodul mare).

Vohodul mic sau ieşirea cu Sfânta Evanghelie ( - I micro eisodos, lat. introitus # purtarea solemnă a Sfintei Evanghelii) se face în timpul Antifonului al III-lea; preotul face trei închinăciuni în faţa sfintei mese, ia Sfânta Evanghelie şi pune în locul ei, pe antimis, Sfânta Cruce; ţinând Sfânta Evanghelie în dreptul frunţii, ocoleşte cu ea sfânta masă şi iese pe uşa de nord a altarului până în mijlocul naosului, precedat de un purtător de lumină (cu lumânare sau sfeşnic), rosteşte o rugăciune, apoi se îndreaptă spre altar printre sfeşnicele împărăteşti, se opreşte în faţa uşilor împărăteşti şi, când la strană s-a terminat de cântat Antifonul al III-lea (Fericirile ori troparul), preotul înalţă Sfânta Evanghelie şi spune: „Înţelepciune drepţi!“, apoi intră în altar, ridică crucea de pe antimis şi pune în locul ei Sfânta Evanghelie. Semnificaţia acestui ritual solemn, care se săvârşeşte în timpul Liturghiei catehumenilor, este simbolică. Ea înseamnă Epifania Domnului (arătarea Sa către oameni, la Botezul de la râul Iordanului, când a fost mărturist ca Fiul lui Dumnezeu de Însuşi Tatăl, iar apoi începerea activităţii publice, prin propovăduirea Evangheliei). În Sfânta Evanghelie, la Vohodul mic, credincioşii văd pe Hristos Însuşi: „Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos.... Aliluia!“.