Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Un articol de: Ioan Valentin Istrati - 30 Martie 2009

Ceaslov (Orologiu) (I) (slv. ceaslova, gr. orologhion, lat. horarium, coresp. cărţii Breviarium în Biserica Romano-Catolică)

Ceaslovul este una dintre cărţile liturgice importante ale Bisericii Ortodoxe.

Numele de Ceaslov sau Orologhiu (orar) semnifică succesiunea orelor de slujbă şi conţine cele şapte Laude bisericeşti în succesiunea lor în cadrul zilei liturgice: Vecernia - slujba de seară; Pavecerniţa sau După-cinarea, rugăciunea dinainte de culcare, de după cină; Miezonoptica - rugăciunea de la miezul nopţii; Utrenia - slujba de dimineaţă; Ceasurile, în număr de patru, rostite în cele patru sferturi ale zilei: I (ora 6 dimineaţa), III (ora nouă dimineaţa), VI (amiaza) şi IX (ora trei după-amiaza). Fiecare laudă şi ceas are o semnificaţie teologică specială în funcţie de evenimentul mântuitor care a avut loc în acest ceas din zi şi care sfinţeşte prin efectivitatea lui harică şi veşnică timpul zilei liturgice.

Rugăciunile celor şapte Laude au un temei biblic în cuvintele psalmistului David: „Seara, şi dimineaţa, şi la amiază mă voi ruga şi voi striga, şi El va auzi glasul meu...“ şi: „Dimineaţa vei auzi glasul meu... Împăratul meu şi Dumnezeul meu...“ (Psalm 5, 3 şi 2).

De asemenea, Ceaslovul mai cuprinde şi alte slujbe: Paraclise, Acatiste (ale Mântuitorului, ale Maicii Domnului), Acatistul Sfintei Cruci, ale Sfinţilor Arhangheli şi ale unui mare număr de sfinţi ai Bisericii Ortodoxe. Cuprinde şi rânduiala Sfintei Împărtăşanii (Canonul şi rugăciunile dinainte şi de după Sf. Împărtăşanie), Canonul de pocăinţă şi Sinaxarul pe cele 12 luni ş.a. Este o carte de rugăciuni şi cântări, în care psalmii ocupă cel mai mult loc.

Ceaslovul ca structură liturgică orară a fost compus progresiv şi se definitivează ca o carte de cult în sec. al VI-lea: prin Sf. Sava (†581), Sf. Ioan Damaschin (†749) şi Sf. Teodor Studitul (†826) ş.a.