Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Dicţionar liturgic

Dicţionar liturgic

Data: 27 Martie 2009

- Diacon (II) - Ordinea diaconilor la Sfânta Împărtăşanie este dată de vechimea hirotoniei. Există şi ranguri administrative ale diaconului: un diacon în vârstă al unei catedrale sau al unei biserici importante poate primi titlul de protodiacon şi are prioritate atunci când slujeşte împreună cu alţi diaconi. Diaconul-şef, numit pe lângă episcop, este numit arhidiacon. Un diacon care este şi monah este numit ierodiacon. Agapele fiind strâns unite cu serviciul Sfintei Euharistii, diaconii au avut şi atribuţii în săvârşiea cultului. În Faptele Apostolilor se vorbeşte de diaconul Filip, care predica şi boteza în Samaria, dar mai apoi în Cezareea, ca evanghelist, adică propovăduitor al Evangheliei (Faptele Apostolilor 21, 8). Misiunea de slujitori ai cultului, pe care o au astăzi diaconii, apare încă din primii ani ai secolului al II-lea, când ei nu mai sunt simpli servitori ai meselor frăţeşti, ci devin slujitori sau „chivernisitori“ ai tainelor Bisericii, alături de episcopi şi preoţi. Sarcinile diaconului sunt precizate, aşa cum se face şi pentru preoţi şi episcopi, în Constituţiile Apostolice. Potrivit condiţiilor istorice, funcţiile liturgice ale diaconilor s-au înmulţit treptat (dispărând între timp celelalte situaţii şi atribuţii (agape, catehumenat, botezul adulţilor ş.a.). Treptat, s-a diminuat însă şi numărul diaconilor, ajungându-se la situaţia de azi când nu mai există diaconi decât la catedrale sau la unele biserici mai mari din oraşe.

În serviciul divin, diaconii închipuiesc pe sfinţii îngeri şi puterile cereşti care slujesc necontenit în jurul tronului dumnezeiesc. Orarul pe care îl poartă în timpul slujbei simbolizează aripile îngerilor slujitori. (pr. asist. dr. Ioan Valentin ISTRATI)