Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în Biserică: Cântările din perioada Triodului

Sfaturi practice în Biserică: Cântările din perioada Triodului

Un articol de: Pr. Conf. Dr. Lucian Farcaşiu - 11 Martie 2011

Prima săptămână a Postului Mare este consacrată unei intense pregătiri duhovniceşti, dar unei reţineri de la cele ale mâncării. Slujbele din această săptămână sprijină o astfel de strădanie. Creştinii, în această perioadă, trebuie să se silească să devină asemeni monahilor, consacrându-se în exclusivitate postului şi rugăciunii. De aceea, textele slujbelor din Triod vorbesc despre necesitatea completării postului trupesc cu postul duhovnicesc. Armele de luptă ale creştinului sunt acum: "strălucirea dragostei, fulgerul rugăciunii, sfinţenia curăţiei, tăria bărbăţiei" (Triod). Plânsul pentru păcate devine un alt mijloc al curăţirii: "Dă-mi Hristoase ploi de lacrimi… ca să-mi spăl întinăciunea cea din pofte şi să mă dau Ţie curăţit, când vei veni din cer ca judecător" (Triod).

Nu lipsesc din textele din Triod nici îndemnurile practice de vieţuire: "Postul cel adevărat este înstrăinarea de răutăţi, înfrânarea limbii, lepădarea mâniei, depărtarea de pofte, de clevetire, de minciună şi de jurământul cel mincinos" (Triod). Iar în altă parte auzim: "Să nu săvârşim postul numai cu părăsirea mâncărurilor, ci cu înstrăinarea de toată patima cea pământească, ca robind trupul care tiraneşte stă împotriva noastră, vrednici să ne facem împărtăşirii… Fiului lui Dumnezeu…; la înălţime ridicându-ne, întru bucuria virtuţilor şi cu desfătarea faptelor noastre celor alese, bucurând pe Iubitorul de oameni" (Triod).

Perioada Postului Mare era în vechime perioada de pregătire a catehumenilor pentru primirea Sfântului Botez. Tocmai de aceea, Postul Paştilor are un pronunţat caracter învăţătoresc. Lecturile biblice din Vechiul Testament nu lipsesc de la Vecernia nici unei zile, până la sfârşitul postului. Încep acum în prima săptămână lecturile din cartea Facerii şi a Pildelor lui Solomon. Ele evidenţiază tocmai acest caracter pedagogic al postului, învăţându-i pe creştini Sfânta Scriptură.

O caracteristică specifică a acestei săptămâni o constituie citirea la Pavecerniţă, de luni până joi, a Canonului celui Mare al Sfântului Andrei Criteanul, împărţit în patru părţi, câte o parte pentru fiecare zi. Aceasta, deoarece în cadrul slujbelor acestei săptămâni se insistă mai mult decât în cealaltă perioadă a Postului Mare asupra pocăinţei, or, acest canon dezvoltă o adevărată teologie a pocăinţei.