Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Liturgica Sfaturi practice în Biserică: Sfânta Taină a Botezului trebuie săvârşită numai prin afundare!

Sfaturi practice în Biserică: Sfânta Taină a Botezului trebuie săvârşită numai prin afundare!

Un articol de: Pr. Conf. Dr. Lucian Farcaşiu - 12 Ianuarie 2011

De la începuturile sale, Biserica a săvârşit Botezul numai prin întreită afundare. Cuvântul "botez", de altfel, derivă de la termenul grecesc "baptizo", care înseamnă "afundare".

Mărturiile biblice abundă în acest sens, demonstrând săvârşirea Botezului prin afundare. Amintim în acest sens textul din cartea Faptele Apostolilor, care relatează botezul famenului reginei Etiopiei, Canadachia: "Filip, deschizând gura sa şi începând… i-a binevestit pe Iisus. Şi, pe când mergeau pe cale, au ajuns la o apă; iar famenul a zis: iată apă. Ce mă împiedică să fiu botezat? Filip a zis: Dacă crezi din toată inima, este cu putinţă. Şi el, răspunzând, a zis: Cred că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu. Şi a poruncit să stea carul; şi s-au coborât amândoi în apă, şi Filip, şi famenul, şi l-a botezat…" (Faptele Apostolilor 8, 35-38). Socotim textul acesta scripturistic suficient de explicit pentru justificarea practicii Botezului prin afundare în apă.

Întreaga Tradiţie apostolică este fermă în a afirma necesitatea săvârşirii botezului prin întreită afundare. Amintim în acest sens "Canonul 47 al Sfinţilor Apostoli": "Dacă vreun episcop sau preot va boteza a doua oară pe cel ce are botez adevărat sau nu va boteza pe cel botezat de ereticii care nu botează în numele Sfintei Treimi (adică prin întreită afundare, n.n.), să se caterisească ca unul care-şi bate joc de crucea şi moartea Domnului…". "Canonul 50 al Sfinţilor Apostoli" arată la fel: "Episcopul sau preotul care nu va face trei afundări ale Tainei într-un Botez rostind la fiecare afundare câte un nume al Sfintei Treimi, ci va afunda pruncul numai o dată spre închipuirea morţii Domnului, cum făceau ereticii eunomieni, să se caterisească..." (textele acestor canoane, alături de multe altele, sunt cuprinse în "Molitfelnic", înaintea "Rânduielii" propriu-zise a "facerii catehumenului sau a celui chemat la Botez", cuprinse în rubrica "Canoanele Sfinţilor Apostoli şi ale Sfinţilor Părinţi pentru Sfântul Botez"; a se vedea în acest sens "Molitfelnic", ediţia a cincea, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1992, pp. 15-18).

Semnificaţia Botezului săvârşit prin întreită afundare este aceea a morţii şi învierii noastre împreună cu Hristos. Actul afundării în cristelniţă este moartea noastră reală împreună cu Hristos, iar ridicarea din ea este realitatea învierii noastre împreună cu El.

Astăzi, mulţi credincioşi solicită înlocuirea formei Botezului prin afundare, cu stropirea sau turnarea. Această formă a Botezului prin stropire sau turnare poate fi aplicată însă doar clinicilor, adică celor care nu se pot ridica de pe pat pentru a fi afundaţi, din pricina unor boli incurabile. În această situaţie, forma Botezului prin afundare nu poate fi împlinită, recurgându-se la stropire sau turnare. Această formă a Botezului poartă numele de "Botez clinic", şi el este acceptat doar prin iconomie sau pogorământ de la regula Bisericii, care rămâne afundarea.

Textele canoanelor citate la începutul prezentului material exprimă suficient de explicit regula Bisericii în ceea ce priveşte săvârşirea Tainei Sfântului Botez, prin întreită afundare. Observăm că nu se aminteşte în nici un loc despre vreun alt mod de săvârşire a Tainei Botezului, decât acela al întreitei afundări.

Aşadar, Botezul săvârşit în mod obişnuit prin turnare sau prin stropire nu se justifică în nici un fel. El este doar o excepţie de la regula Bisericii, în cazurile celor bolnavi pe pat, care nu pot fi afundaţi. Singura regulă valabilă rămâne aceea a Botezului săvârşit prin afundare.