Sfântul Macarie Egipteanul, Cele cincizeci de omilii duhovnicești, omilia XL, 7-8, în Părinți și Scriitori Bisericești (1992), vol. 34, p. 254 „Întrebare: Cum pot să coexiste în inimă două elemente
Misiunea îngerilor
Origen, Despre principii, Cartea Întâia, I, 8, în Părinți și Scriitori Bisericești (1982), vol. 8, pp. 103- 104
„Să nu credem că numai întâmplător a fost hărăzită câte unui înger o misiune oarecare: de pildă, lui Rafael, sarcina de a purta de grijă și de a vindeca, lui Gavriil, pe cea de a conduce războaiele, lui Mihail, pe cea de a primi rugăciunile și cererile muritorilor. Trebuie să credem că slujirile acestea nu le-au primit altfel decât că fiecare s-a arătat vrednic de ele, și anume, potrivit râvnei și virtuților pe care le-a arătat înainte de întocmirea acestei lumi. Atunci a avut loc, de pildă, în rândul arhanghelilor, repartizarea pe seama fiecăruia a cutărei sau cutărei căpetenii sau conducător al cetei sale. Și am spus că acest lucru nu s-a făcut întâmplător și fără socoteală, ci a fost rânduit pe temeiul unei judecăți prea drepte și prea înțelepte a lui Dumnezeu și împărțit pe baza meritelor potrivit judecății Lui și cu învoirea Lui: așa a fost încredințat câte unui înger Biserica Efesenilor, altuia Biserica celor din Smirna (Apocalipsa 2, 1, 8), un înger a fost dat lui Petru (Fapte 12, 7), altul lui Pavel (Fapte 27, 23) și așa mai departe, fiecăruia din aceștia mai mici (Matei 18, 10) i-a fost încredințat cutare sau cutare înger din cei care zilnic văd fața lui Dumnezeu și care trebuie să fie îngerul care înconjoară din toate părțile pe cei ce se tem de Dumnezeu.”
Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovniceşti, Despre Întruparea Domnului, Cartea a II-a, Cap. II, 1-8, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990), vol. 57, pp. 777-779
„ (...) Toate acele lucrări au fost săvârşite prin porunca lui Dumnezeu, pe când naşterea nu era să se facă decât prin venire, fiindcă Dumnezeu nu putea fi zămislit de om decât dăruindu-Se, şi să Se nască decât coborându-Se. Arhanghelul i-a spus Fecioarei că va veni asupra ei sfânta slavă şi, întrucât nu se putea săvârşi o lucrare atât de mare prin slujbă omenească, trebuia să ia parte şi la zămislire slava Celui Ce avea să se nască. De aceea se coboară Cuvântul Fiul, este de față slava Sfântului Duh, puterea Tatălui aduce umbrire, pentru ca în taina sfintei zămisliri să fie conlucrarea Treimii. Pentru aceea, zice îngerul, Sfântul care Se va naşte din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema (Luca 1, 35). (...) Aşadar, i-a dat lămurire copilei neştiutoare, pentru o lucrare aşa de mare, zicând: Pentru că Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine, şi pentru că puterea Celui Prea Înalt te va umbri, pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema. Aceasta vrea să spună: pentru ca să cunoşti această pregătire a unei lucrări atât de mari, această taină a unei minuni atât de mari, pentru aceea se va pogorî peste tine toată măreția lui Dumnezeu, fiindcă din tine Se va naşte Dumnezeu.“
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)