Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Theologica „Blândeţea şi smerenia”

„Blândeţea şi smerenia”

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Theologica
Data: 10 Aprilie 2013

Duminica a patra din Postul Mare (a Sfântului Ioan Scărarul)

[…] „Smerenia este un har fă­ră nume al sufletului.1 Ea e o­pusul mândriei, care e cea mai re­zistentă dintre patimi. Şi pre­cum mândria ne înalţă în a­pa­renţă, dar în realitate ne co­boa­ră până în adâncul iadului, fi­ind cel mai cumplit rău, aşa sme­renia, coborându-ne în apa­ren­ţă, ne înalţă pe cea mai înal­tă treaptă, avându-şi ca vir­tute locul imediat înaintea ne­pătimirii şi iubirii. Dacă mân­dria ca egoism este izvorul tu­turor patimilor, smerenia es­te concentrarea tuturor vir­tu­ţi­lor. Dacă mândria sfâşie firea o­menească în tot atâtea bucăţi în câţi inşi subzistă, smerenia o re­adună. Dacă mândria defor­mea­ză judecata şi întunecă con­templarea dreaptă a reali­tă­ţii, smerenia restabileşte ve­de­­rea justă a lucrurilor. Fie­ca­re virtute echivalează cu un spor de voinţă. Dar acest spor de voinţă se întemeiază pe un spor de cunoaştere, pe un spor de vedere justă a lucrurilor, cum spun Sfinţii Părinţi. Căci ce­ea ce întunecă şi strâmbă ve­de­rea realităţii sunt patimile. O­mul pătimaş, dacă a făcut un lu­cru dintr-un interes personal, ca­ută să justifice fapta lui prin­tr-un interes general. El îşi schim­bă întreaga concepţie despre un anumit sector al vieţii prin urmărirea acelui păcat şi ca­ută să-i convingă şi pe alţii că aşa ar trebui să lucreze, deşi pâ­nă ieri el însuşi propovăduia al­tă concepţie. El nu recu­noaş­te că adevărul obiectiv este altul, căci el a păcătuit din slăbi­ciu­­ne faţă de acel adevăr, ci strâm­bă adevărul şi norma de o­ri­entare generală, ca să a­dop­te toţi punctul lui de vedere.

Smerenia restabileşte înţelegerea adevărată a realităţii

Dar dacă patimile strâmbă ve­­derea lucrurilor întrucât a­dap­­­tează ordinea generală şi o­biec­­tivă a lucrurilor la un inte­res egoist, particular, fiecare vir­tu­te, fiind o depăşire a unei pa­timi, deci a egoismului, a­du­ce un spor de vedere justă a lucrurilor.

Dacă-i aşa, smerenia, cea mai înaltă şi mai rezumativă din­tre virtuţi, fiind opusă e­go­is­­mului - izvor al patimilor, e cea mai deplină restabilire a în­ţelegerii adevărate a rea­li­tă­ţii naturale, rămânând ca iubi­rea să înţeleagă şi cele mai presus de fire.

Dar fiindcă lupta cu mândria nu se porneşte numai du­pă biruinţa asupra celorlalte pa­­timi, ci chiar de la început, căci, într-o anumită privinţă, chiar lupta cu celelalte patimi e şi o luptă cu egoismul mândri­ei, sau trebuie însoţită de ea, sme­renia are, după Ioan Scă­ra­rul, mai multe trepte. El zice: „Al­ta este vederea acestei vii prea­cinstite, în iarna patimilor, al­ta, în toamna roadelor, şi ia­răşi alta, în vara virtuţilor, deşi toa­te formele ei concurg spre u­na şi aceeaşi bucurie şi rodire. Când, adică, începe să odrăs­leas­că butucul ei, urâm îndată, nu fără durere, toată slava şi la­uda omenească, alungând de la noi toată mânia şi furia. Îna­in­tând apoi cu vârsta du­hov­ni­ceas­că această împărăteasă a vir­tuţilor în suflet, nu mai pre­ţu­im, ba socotim chiar lucru de scâr­bă, orice bine am fi să­vâr­şit, şi credem mai degrabă că în fie­care zi adăugăm ceva la po­va­­ra păcatelor noastre, prin vreo împrăştiere neştiută. Iar bo­găţia darurilor dumnezeieşti (ha­rismele) împărtăşite nouă o so­cotim ca un adaos de şi mai ma­re osândă, ca unii ce nu suntem vrednici de ele”. El distinge în­deosebi trei faze ale smereniei, descriindu-le astfel:

„Pocăinţa curată, plânsul ca­re ne spală de orice pată şi prea­cinstita smerenie a celor de­săvârşiţi sunt atât de depar­te şi atât se deosebesc întreolal­tă, cât se deosebesc pâinea, a­lu­­atul şi făina. Prin pocăinţă, su­fletul se sfărâmă şi se mă­run­­ţeşte în mod efectiv, prin a­pa plânsului se uneşte, ca să zic a­şa, şi se amestecă în chip ne­min­­cinos cu Dumnezeu. Pe ur­mă, fericita smerenie, aprin­zând focul Domnului, face su­fle­­tul pâine întărită, din care lip­seşte orice fermentaţie şi în­fu­murare stricăcioasă.2 Iar în alt loc spune: „Cunoaşte prin ti­ne, că văile sunt acoperite de grâ­ne şi de rod duhovnicesc. O va­le este şi sufletul smerit, în mij­locul munţilor, adică al oste­ne­lilor, rămânând mereu ne­înăl­ţat şi nemişcat. Pocăinţa se ri­dică, plânsul bate la uşa cerului, iar preacinstita smerenie des­chide. ... În lipsa luminii, toa­te sunt întunecate, în lipsa sme­reniei, toate sunt goale şi veş­­tede. Altceva este a te înăl­ţa, altceva a nu te înălţa şi alt­ce­va a te smeri. Primul lucru în­seamnă a judeca în fiecare zi; al doilea, a nu judeca, dar a nu se judeca nici pe sine; al treilea, a te osândi pe tine însuţi în toa­te, fără a fi vrednic de osândă... Sme­renia e acoperământ dum­ne­zeiesc peste isprăvile proprii, ca să nu fie văzute. Smerenia es­te abisul modestiei, ce nu poa­te fi apucat de hoţi. Sme­re­nia este turn de tărie în faţa vrăj­maşului” 3.

Mândria, stân­ca pleşuvă bătută de crivăţul ni­micului

Smerenia este conştiinţa şi tră­irea supremă a infinităţii di­vine şi a micimii proprii. Ea es­te, totodată, conştiinţa că in­fi­­nitatea divină străbate prin toate şi prin toţi cei din jurul nos­tru. De aceea am spus că ea es­te un uriaş spor de cu­noaş­te­re. Omul smerit se pleacă îna­in­tea semenului ca înaintea lui Dum­nezeu. Dacă mândria aco­pe­ră pentru ochii noştri infinitul realităţii lui Dumnezeu, sme­renia îl descoperă. De ace­ea, orice am face, cât timp ne lip­seşte smerenia, cât timp e o ur­mă de mândrie în noi, n-a­vem fiorul atingerii cu Dum­nezeu şi nici conştiinţa adânci­rii noastre în Dumnezeu şi nu-i fa­cem nici pe alţii să o simtă. Un­de lipseşte smerenia, e su­per­­ficialitate, e platitudine, e o­ri­­zont închis, e sărmana înfu­mu­­rare care trezeşte zâmbetul de milă. În adâncurile indefini­te şi pline de taină, în Dum­nezeu, trăieşte numai cel sme­rit. Sare (înţeles edificator, se­ri­­o­zitate) au numai faptele şi a­ti­tudinile acestuia. Trebuie să te faci mic de tot, mic până a te so­coti nimic, ca să vezi măreţia lui Dumnezeu şi să te simţi u­mi­lit de lucrarea Lui. Smerenia es­te înţelepciunea cea mai larg cu­prinzătoare. Cel smerit, de­par­­te de a se sărăci, îmbră­ţi­şea­ză din infinit mai mult de­cât oricare altul şi oferă şi alto­ra. Cel mândru prinde fum. Sme­­renia e valea holdelor mă­noa­­se ce-şi sorb puterea din se­va infinitului. Mândria e stân­ca pleşuvă bătută de crivăţul ni­micului, care seacă viaţa. Sme­renia este transparenţa su­pre­mă a firii, dobândită după a­lungarea negurii patimilor, pă­trunsă în toate facultăţile su­fletului. Prin patimi, care au ca motor ascuns mândria, omul e aşezat mereu înaintea vederii sa­le; nu vede realitatea şi opera lui Dumnezeu, ţinând-o aco­pe­ri­tă de sinea proprie. El îşi este sieşi negură şi fum. Patimile sunt excrescenţele bolnave ale e­ului, astupându-i vederea rea­li­tăţii. Şi nu astupă numai ve­de­­rea realităţii deosebite de si­ne, ci şi vederea de sine. Um­flă­tu­ra eului, sau fumul emanat de eu, se aşază între vederea sa şi eul său adevărat, luându-se pe sine drept ceea ce nu este cu a­devărat. Şi oare ieşirea minţii din sine, extazul, pentru a ve­dea pe Dumnezeu4, nu înseam­nă tocmai această uitare sme­ri­­tă de sine în faţa realităţii Lui copleşitoare? Căci, pentru a cu­noaşte ceva, trebuie să uiţi de tine, odată ce tu nu eşti alt­ce­va decât instrument de ve­de­re, de primire a realităţii infini­te, dar nici măcar instrument de sine existent. Eşti lucrător în­tr-o vie care nu-i a ta, dar chiar şi lucrător eşti numai prin bunăvoinţa Stăpânului.

Smerenia, părând a fi o au­to­­reducere la nimic, este în fond o revenire a firii noastre la sta­rea de fereastră a infinitului şi de încăpere goală menită să se umple de lumina dumne­ze­ias­că. Fereastra de fapt nu e­xis­­tă pentru sine, iar încăperea c­ă­reia îi transmite Dumnezeu lu­mina nu vede nimic fără lu­mi­­nă. Tot aşa omul, numai ac­cep­­tând acest rol de a nu fi de­cât reflector şi primitor al lumi­nii dumnezeieşti, are un destin mă­reţ: acela de a convieţui cu in­finitul. Dacă se ruşinează de a­cest rol şi se umple de fumul pro­priu, nu mai poate vedea ni­mic nici din sine.

Preotul profesor Dumitru Stă­niloae, Ascetica şi misti­ca Bisericii Ortodoxe, Edi­tu­ra Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Or­to­doxe Române, Bucureşti, 2002, Partea I: Purificarea, B. Purificarea de patimi prin virtuţi, 9. Blândeţea şi sme­renia, pp. 202-206. (Su­bli­nierile din text aparţin re­dacţiei).

 

Note:

1 ‑Ioan Scărarul, Scara, Treap­­ta XXV; P.G. 88, 986.

2 ‑Diadoh distinge două faze ale smereniei: „Una, care a­pa­­re la mijlocul strădaniilor pen­tru desăvârşire, alta, la ca­pătul final al lor. Prima e sme­renia provocată de ne­pu­tinţa trupului şi de di­fe­ri­te­le duşmănii fără temei, a do­ua e provocată de abun­den­­ţa bunăvoinţei dumne­ze­ieşti. Cea dintâi e împreu­na­tă cu întristarea, când e lip­sită de bunătăţile pă­mân­teşti, a doua e cu totul du­hovnicească şi fericită” (Filoc. rom., I, p. 390).

3Treapta XXV, P.G. 88, 988-989.

4 ‑Sfântul Maxim Mărturisi­to­­­rul, Capetele teologice, I, 81; P.G. 90, 1116.