Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă An omagial Către cei nou-botezaţi*, despre Taina Sfintei Euharistii

Către cei nou-botezaţi*, despre Taina Sfintei Euharistii

Galerie foto (1) Galerie foto (1) An omagial
Data: 22 Aprilie 2014

1. Taina trupului şi sângelui Domnului

Ceea ce vedeţi pe al­ta­­rul Domnului aţi vă­zut şi noaptea tre­­cută, dar încă nu aţi auzit ce este, ce în­seam­nă, taina cărui lucru atât de ma­­re o cuprinde. Aşadar, ceea ce vedeţi sunt pâinea şi potirul, a­­ceasta este ceea ce vă arată o­chii voştri, însă ceea ce credinţa voas­tră vă cere să învăţaţi este că pâinea este trupul lui Hris­tos, iar potirul şcu vinţ, sângele lui Hristos. Aceasta este pe scurt ceea ce, poate, îi este sufi­ci­­­ent credinţei, dar credinţa do­reş­te să înţeleagă. Căci spune pro­fetul: „Dacă nu veţi fi cre­zut, nu veţi înţelege“**.

De fapt, acum puteţi să îmi spu­neţi: Ne-ai cerut să credem, lă­­mureşte-ne să înţelegem! Căci, în sufletul cuiva, poate să se nască un astfel de gând: Dom­nul nostru, Iisus Hristos, ştim că a primit trupul de la Fe­­cioara Maria. Copil [fiind], a fost alăptat, hrănit, a crescut, a a­juns la vârsta tinereţii, a pă­ti­mit fiind persecutat de iudei, a fost pus pe cruce, a fost ucis pe cru­ce, a fost dat jos de pe cruce, a fost îngropat, a înviat a treia zi; în ziua în care a voit, S-a urcat la cer; a înălţat acolo trupul Său; de acolo va veni să judece viii şi morţii; acum este acolo stând de-a dreapta Tatălui. În ce fel este şaceastăţ pâine tru­pul Lui? Şi acest potir, adică ce­ea ce este în acest potir, în ce fel este sângele Lui?

Fraţilor, aceste lucruri se nu­mesc Taine (Sacramenta), pen­tru că în ele se vede ceva şi se înţelege altceva***. Ceea ce se ve­de are aspect material, ceea ce se înţelege are rod duhov­ni­cesc. Aşadar, dacă vrei să pricepi [ce este] trupul lui Hristos, as­cultă-l pe Apostolul [Pavel], ca­re le spune celor credincioşi: „Iar voi sunteţi trupul lui Hris­tos şi mădularele [Lui]“****. Dacă voi sunteţi trupul lui Hristos şi mă­dularele [Lui], pe masa Dom­nului este aşezată taina voas­tră, voi primiţi taina voas­tră*****. La ceea ce voi sunteţi răs­pun­deţi: „Amin“. Şi, răspunzând, vă daţi încuviinţarea. Căci tu auzi: „Trupul lui Hris­tos“****** şi răspunzi: „Amin“. Să fii mă­dular al trupului lui Hris­tos, ca să fie adevărat şrăspunsulţ „Amin“!

Prin urmare, de ce şeste tru­pul lui Hristosţ în pâine? Nu spun nimic de la mine, ci să-l as­­cultăm mereu pe Apostolul [Pa­vel], care, atunci când vor­beş­te despre această taină, spu­ne: „O singură pâine, un sin­gur trup suntem cei mulţi“*******. În­ţelegeţi şi vă bucuraţi! Uni­ta­te, adevăr, credinţă, dragoste! „O singură pâine“: cine este a­ceas­tă singură pâine? „Un singur trup şsuntemţ cei mulţi.“ Lu­aţi aminte că pâinea nu se fa­ce dintr-un singur grăunte, ci din mai mulţi. Pe când vă erau ci­tite rugăciunile de exorcizare******** era ca şi cum aţi fi fost mă­ci­naţi. Când aţi fost botezaţi era ca şi cum aţi fi fost frământaţi. Când aţi primit focul Duhului Sfânt era ca şi cum aţi fi fost copţi. Să fiţi ceea ce vedeţi şi pri­miţi ceea ce sunteţi!

Apostolul [Pavel] a vorbit ast­fel în legătură cu pâinea. Iar ceea ce trebuie să înţelegem în legătură cu potirul, chiar da­că nu stă scris, ne arată în mod clar. Precum sunt frământate mul­te grăunţe [pentru a ajunge la­olaltă] într-o unică formă, ca ast­fel să ia chipul pâinii, întocmai cum spune Sfânta Scrip­tu­ră despre cei credincioşi: „Ei a­veau un singur suflet şi o sin­gu­­ră inimă în Dumnezeu“*********, tot ast­fel e şi cu vinul. Fraţilor, lu­aţi aminte cum se face vinul! De ciorchinele de struguri atâr­nă multe boabe, dar seva boa­be­­lor se amestecă în unitate. Ast­fel şi Domnul Hristos ne-a pre­închipuit, a vrut să fim ai Lui şi a sfinţit taina păcii şi a u­ni­tăţii noastre, pe masa Sa.

Cel care primeşte taina u­ni­tă­ţii şi nu păstrează legătura pă­cii nu primeşte taina în folosul lui, ci mărturie împotriva lui. Întorcându-ne către Dom­nul Dumnezeu, Tatăl Cel atot­pu­­ternic, cu inimă curată, du­pă cât ne îngăduie slăbiciunea noas­tră, să-I aducem nesfârşite mul­ţumiri sincere, rugând din tot sufletul bunătatea Lui nea­se­mănată să binevoiască a as­cul­­ta rugăciunile noastre, în bu­­năvoinţa Sa; să alunge cu pu­terea Sa duşmanul din fap­te­le şi din gândurile noastre, să ne sporească credinţa, să ne câr­muiască mintea, să ne dea gân­duri duhovniceşti, să ne că­lă­uzească până la fericirea Sa, prin Iisus Hristos, Fiul Său! Amin. (Traducere din limba la­ti­nă de Corneliu Clop)

Note:

* ‑Adjectivul infans provine de la verbul fari („a vorbi“) şi de­sem­­nează pe cineva care nu vor­beşte, aplicându-se mai ales copiilor foarte mici; infans substantivizat înseamnă „co­pil“. În acest context, ter­me­­nul infans îi desemnează pe cei nou-botezaţi. Vezi şi FE­RICITUL AUGUSTIN, Pre­dica 228, 1: „Cei care puţin mai înainte se numeau com­pe­t­entes şi.e. catehumeni de­ve­­niţi candidaţi pentru botezţ acum se numesc infantes şi.e. nou-botezaţi/prunciţ. […] Li se spu­ne infantes deoarece acum s-au născut în Hristos cei care mai înainte fuseseră născuţi în lume. În ei s-a înnoit ceea ce în voi trebuie să fie întărit; iar cei care sunteţi deja cre­din­­cioşi se cuvine să le oferiţi lor modele folositoare, nu dă­u­nătoare“.

** Isaia 7, 9.

*** ‑Una este ceea ce vedem, şi al­ta este ceea ce trebuie să în­ţe­legem.

**** 1 Corinteni 12, 27.

***** ‑Cf. Pr. Prof. Dr. Dumitru STĂ­­NILOAE, Teologia Dog­ma­tică Ortodoxă, vol. 3, ed. a II-a, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Orto­do­xe Române, Bucureşti, 1997, pp. 60-61: „Unirea de­pli­­nă în care ne atrage Hris­tos cu Sine prin prelungirea Sa cu trupul Său în noi î­n­seam­nă şi o unire a noastră cu ceilalţi credincioşi, în care Se prelungeşte Hristos cu a­ce­laşi trup al Său. De aceea, Eu­ha­ristia este şi actul de rea­li­za­re şi sporire continuă a u­ni­tă­ţii depline a Bisericii, ca trup extins al lui Hristos, de­să­vârşind şi în acest sens lucrul început prin Botez şi prin Mi­rungere. Unirea cu Hristos în Euharistie este baza şi iz­vo­rul unei depline iubiri între mă­dularele Bisericii, căci toţi membrii ei sunt contrupeşti nu numai cu Hristos, ci şi în­tre ei“ şi p. 62: „Dacă în celelalte Taine Hristos este pre­zent în chip nevăzut prin lucrarea Sa, în Euharistie este prezent prin însuşi trupul şi sângele Său sub chipul pâinii şi vinului“.

****** ‑Corpus Christi este o formulă li­turgică menită să evi­den­ţie­ze prezenţa reală a lui Hristos în Sfânta Euharistie.

******* 1 Corinteni 10, 17.

******** ‑Lepădarea de Satana făcea par­te din ritualul Botezului.

********* Fapte 4, 32.