Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel că „fiecare om poate deveni mâinile iubirii milostive a lui Dumnezeu prin care lucrează în lume ca să ridice și să vindece pe cei răniți
Către cei nou-botezaţi*, despre Taina Sfintei Euharistii
1. Taina trupului şi sângelui Domnului
Ceea ce vedeţi pe altarul Domnului aţi văzut şi noaptea trecută, dar încă nu aţi auzit ce este, ce înseamnă, taina cărui lucru atât de mare o cuprinde. Aşadar, ceea ce vedeţi sunt pâinea şi potirul, aceasta este ceea ce vă arată ochii voştri, însă ceea ce credinţa voastră vă cere să învăţaţi este că pâinea este trupul lui Hristos, iar potirul şcu vinţ, sângele lui Hristos. Aceasta este pe scurt ceea ce, poate, îi este suficient credinţei, dar credinţa doreşte să înţeleagă. Căci spune profetul: „Dacă nu veţi fi crezut, nu veţi înţelege“**.
De fapt, acum puteţi să îmi spuneţi: Ne-ai cerut să credem, lămureşte-ne să înţelegem! Căci, în sufletul cuiva, poate să se nască un astfel de gând: Domnul nostru, Iisus Hristos, ştim că a primit trupul de la Fecioara Maria. Copil [fiind], a fost alăptat, hrănit, a crescut, a ajuns la vârsta tinereţii, a pătimit fiind persecutat de iudei, a fost pus pe cruce, a fost ucis pe cruce, a fost dat jos de pe cruce, a fost îngropat, a înviat a treia zi; în ziua în care a voit, S-a urcat la cer; a înălţat acolo trupul Său; de acolo va veni să judece viii şi morţii; acum este acolo stând de-a dreapta Tatălui. În ce fel este şaceastăţ pâine trupul Lui? Şi acest potir, adică ceea ce este în acest potir, în ce fel este sângele Lui?
Fraţilor, aceste lucruri se numesc Taine (Sacramenta), pentru că în ele se vede ceva şi se înţelege altceva***. Ceea ce se vede are aspect material, ceea ce se înţelege are rod duhovnicesc. Aşadar, dacă vrei să pricepi [ce este] trupul lui Hristos, ascultă-l pe Apostolul [Pavel], care le spune celor credincioşi: „Iar voi sunteţi trupul lui Hristos şi mădularele [Lui]“****. Dacă voi sunteţi trupul lui Hristos şi mădularele [Lui], pe masa Domnului este aşezată taina voastră, voi primiţi taina voastră*****. La ceea ce voi sunteţi răspundeţi: „Amin“. Şi, răspunzând, vă daţi încuviinţarea. Căci tu auzi: „Trupul lui Hristos“****** şi răspunzi: „Amin“. Să fii mădular al trupului lui Hristos, ca să fie adevărat şrăspunsulţ „Amin“!
Prin urmare, de ce şeste trupul lui Hristosţ în pâine? Nu spun nimic de la mine, ci să-l ascultăm mereu pe Apostolul [Pavel], care, atunci când vorbeşte despre această taină, spune: „O singură pâine, un singur trup suntem cei mulţi“*******. Înţelegeţi şi vă bucuraţi! Unitate, adevăr, credinţă, dragoste! „O singură pâine“: cine este această singură pâine? „Un singur trup şsuntemţ cei mulţi.“ Luaţi aminte că pâinea nu se face dintr-un singur grăunte, ci din mai mulţi. Pe când vă erau citite rugăciunile de exorcizare******** era ca şi cum aţi fi fost măcinaţi. Când aţi fost botezaţi era ca şi cum aţi fi fost frământaţi. Când aţi primit focul Duhului Sfânt era ca şi cum aţi fi fost copţi. Să fiţi ceea ce vedeţi şi primiţi ceea ce sunteţi!
Apostolul [Pavel] a vorbit astfel în legătură cu pâinea. Iar ceea ce trebuie să înţelegem în legătură cu potirul, chiar dacă nu stă scris, ne arată în mod clar. Precum sunt frământate multe grăunţe [pentru a ajunge laolaltă] într-o unică formă, ca astfel să ia chipul pâinii, întocmai cum spune Sfânta Scriptură despre cei credincioşi: „Ei aveau un singur suflet şi o singură inimă în Dumnezeu“*********, tot astfel e şi cu vinul. Fraţilor, luaţi aminte cum se face vinul! De ciorchinele de struguri atârnă multe boabe, dar seva boabelor se amestecă în unitate. Astfel şi Domnul Hristos ne-a preînchipuit, a vrut să fim ai Lui şi a sfinţit taina păcii şi a unităţii noastre, pe masa Sa.
Cel care primeşte taina unităţii şi nu păstrează legătura păcii nu primeşte taina în folosul lui, ci mărturie împotriva lui. Întorcându-ne către Domnul Dumnezeu, Tatăl Cel atotputernic, cu inimă curată, după cât ne îngăduie slăbiciunea noastră, să-I aducem nesfârşite mulţumiri sincere, rugând din tot sufletul bunătatea Lui neasemănată să binevoiască a asculta rugăciunile noastre, în bunăvoinţa Sa; să alunge cu puterea Sa duşmanul din faptele şi din gândurile noastre, să ne sporească credinţa, să ne cârmuiască mintea, să ne dea gânduri duhovniceşti, să ne călăuzească până la fericirea Sa, prin Iisus Hristos, Fiul Său! Amin. (Traducere din limba latină de Corneliu Clop)
Note:
* ‑Adjectivul infans provine de la verbul fari („a vorbi“) şi desemnează pe cineva care nu vorbeşte, aplicându-se mai ales copiilor foarte mici; infans substantivizat înseamnă „copil“. În acest context, termenul infans îi desemnează pe cei nou-botezaţi. Vezi şi FERICITUL AUGUSTIN, Predica 228, 1: „Cei care puţin mai înainte se numeau competentes şi.e. catehumeni deveniţi candidaţi pentru botezţ acum se numesc infantes şi.e. nou-botezaţi/prunciţ. […] Li se spune infantes deoarece acum s-au născut în Hristos cei care mai înainte fuseseră născuţi în lume. În ei s-a înnoit ceea ce în voi trebuie să fie întărit; iar cei care sunteţi deja credincioşi se cuvine să le oferiţi lor modele folositoare, nu dăunătoare“.
** Isaia 7, 9.
*** ‑Una este ceea ce vedem, şi alta este ceea ce trebuie să înţelegem.
**** 1 Corinteni 12, 27.
***** ‑Cf. Pr. Prof. Dr. Dumitru STĂNILOAE, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. 3, ed. a II-a, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1997, pp. 60-61: „Unirea deplină în care ne atrage Hristos cu Sine prin prelungirea Sa cu trupul Său în noi înseamnă şi o unire a noastră cu ceilalţi credincioşi, în care Se prelungeşte Hristos cu acelaşi trup al Său. De aceea, Euharistia este şi actul de realizare şi sporire continuă a unităţii depline a Bisericii, ca trup extins al lui Hristos, desăvârşind şi în acest sens lucrul început prin Botez şi prin Mirungere. Unirea cu Hristos în Euharistie este baza şi izvorul unei depline iubiri între mădularele Bisericii, căci toţi membrii ei sunt contrupeşti nu numai cu Hristos, ci şi între ei“ şi p. 62: „Dacă în celelalte Taine Hristos este prezent în chip nevăzut prin lucrarea Sa, în Euharistie este prezent prin însuşi trupul şi sângele Său sub chipul pâinii şi vinului“.
****** ‑Corpus Christi este o formulă liturgică menită să evidenţieze prezenţa reală a lui Hristos în Sfânta Euharistie.
******* 1 Corinteni 10, 17.
******** ‑Lepădarea de Satana făcea parte din ritualul Botezului.
********* Fapte 4, 32.