Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Gavriil Buzatu - de la securea călăului la haina monahală

Gavriil Buzatu - de la securea călăului la haina monahală

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Un articol de: Nicolae Pintilie - 22 Ianuarie 2014

Frumuseţea religiei creştine, aşa cum afirmă dumnezeieştii părinţi, este şansa de a te schimba, de a trece de la rău la bine, „de la pământ la cer şi de la moarte la viaţă“, şansa de a dobândi mântuirea în ultimele secunde ale vieţii.

Primul e­xemplul ni-l oferă un tâlhar „ca­re a deschis cu lim­ba raiul“, aşa cum cântă imnografia Bisericii. Şi­rul a continuat cu Sfântul A­pos­tol Pavel, cu Sfânta Maria E­gipteanca, oarecum şi cu Sfân­tul Petru, care s-a lepădat de Învăţătorul său. Şirul nu se sfârşeşte până astăzi.

Capitala Moldovei a asistat la un astfel de caz. Al unui om ca­re a trecut prin toate stările so­­ciale posibile: rob ţigan, hai­duc, ocnaş, călău al Curţii Dom­­neşti, găsindu-şi apoi liniştea în lavra Secului din munţii Neamţului.

Un destin încercat

Cronicile capitalei Moldovei scriau, la sfârşitul secolului al XIX-lea, despre pensionarea ultimului călău al Curţii Dom­neşti, Gavriil Buzatu. Ziarul „Ilustraţiunea Română“ a creat o adevărată poveste cu care e­rau speriaţi copiii mahalalelor, o poveste nuanţată despre un „om cu aspect sălbatic şi fioros. Nu-ţi făcea plăcere să-l întâl­neşti chiar ziua. Şi cu atât mai puţin noaptea. Cu pelerină ro­şie, cu securea atârnată de brâu, colos la trup, păgân de slut la faţă, cu o privire fioroasă de te băga în friguri la cea dintâi căutătură“.

Dincolo de mit şi de poveste, Gavriil Ciobanu, aşa cum era numit în realitate, a fost un om încercat de viaţă. Născut în jurul anului 1824, într-o familie de robi ţigani mănăstireşti, pe moşia Mănăstirii Cetăţuia, a cunoscut de mic greutăţile vie­ţii de rob. Mărturiile şi izvoa­re­le istorice sunt destul de săra­ce. Există doar câteva rânduri la ziariştii vremii şi la istoricul N. A. Bogdan. Acesta din urmă consemnează că, la vârsta de 17 ani, pe când familia sa a fost vândută, tânărul Gavriil a fu­git de pe moşie şi s-a alăturat u­nei bande de tâlhari din pă­durile din jurul capitalei Moldovei.

Căpitanul haiducilor, Ioan Chetrariu, tâlhar celebru în epocă, despre care se spune că acumulase averi uriaşe, i-a devenit tată şi protector. După ani de fărădelegi, haiducii lui Chetrariu au fost prinşi de ar­nă­uţii fanarioţilor şi înfăţişaţi domniei. Se povesteşte că, a­tunci când l-a văzut, domnitorul Mi­hail Şuţu a fost impresionat de statura lui Gavriil Buzatu.

În slujba domniei

Pedeapsa cu moartea era o realitate a vieţii sociale din Ţă­rile Române, până în secolul al XIX-lea. Călăii erau angajaţi ai administraţiei domneşti. Pă­mân­tenii se fereau de această în­deletnicire, astfel încât auto­ri­tăţile se vedeau nevoite să a­pe­­leze la albanezi, saşi sau ţigani.

Originile cuvântului călău vin din termenul romani kalo - adică negru, ţiganii fiind prefe­raţi în această meserie. Croni­ci­le vremii amintesc faptul că un asemenea om era dispreţuit de către societate, pe durata func­ţiei fiindu-i interzisă intrarea în biserică. În plus, nu era pri­mit în nicio casă din oraş.

Cu toate acestea, meseria de călău exista şi era practicată. La Iaşi, locul de execuţie era situat în spatele Curţii Dom­neşti, pe podul ce lega graj­du­rile domneşti de restul ora­şu­lui. Tradiţia orală a păstrat toponimul acestui loc: Podul Roş. După sistematizarea cursului râului Bahlui de către Nicolae Mavrocordat, locul execuţiei a fost mutat la extremitatea estică a oraşului. Astfel, Iaşul s-a mai îmbogăţit cu încă un nume sângeros: Manta Roşie.

Probabil aici şi-a desfăşurat munca şi Gavriil Ciobanu. Isto­ricul N. A. Bogdan precizează că acest personaj a efectuat ultimele trei execuţii din istoria Moldovei. Cronicile vremii l-au transformat într-un personaj extrem de sângeros, deşi, în realitate, el a asistat doar la spânzurarea fraţilor Cuciuc, celebri tâlhari şi profanatori de biserici şi mănăstiri.

Monahul Gavriil de la Secu

Oficial, în România, pedeap­sa cu moartea a fost abolită prin decretul-lege numărul 6 din 7 ianuarie 1990. Însă, o da­tă cu in­staurarea domniilor pă­mân­te­ne, după alungarea fanarioţi­lor, încă de la sfârşitul se­­co­lu­lui al XIX-lea, în Moldo­va au fost oprite e­xecuţiile pu­bli­ce. Ast­fel, în timpul domnului Ioniţă Sandu Sturdza, Gavriil Cioba­nu a fost eliberat din func­ţie, rânduindu-i-se suma de 500 de lei anual, drept pensie.

Blamat de către societate şi hiperbolizat de ziarele ieşene, fostul călău a luat calea mă­năs­tirilor din judeţul Neamţ. Liniş­tea şi-a găsit-o la Secu, poate şi datorită faptului că aici se re­trăgea spre odihnă ar­hi­man­dri­tul Neonil Buzilă, sta­reţul mă­năs­tirilor Neamţ şi Secu.

Există puţine mărturii care să ne confirme dacă Gavriil Ciobanu a fost sau nu în obştea monahilor de la Secu. Cata­gra­fia acestei lavre a ars într-unul dintre numeroasele incendii ce au mistuit mănăstirea. Însă, scriitorul Alexandru Vlahuţă, cel care a trăit în jurul mănăs­tirilor nemţene, descrie în scri­sorile sale povestirile bătrâni­lor de la Secu despre „monahul Gavriil, cel ce nu vorbea niciodată, ascunzând taine numai de Dumnezeu ştiute“.

În opera care l-a consacrat - În munţii Neamţului - Alexan­dru Vlahuţă pomeneşte din nou de părintele Gavriil de la Secu: „Un călugăr bătrân ne poartă prin sălile mari, tăcute ale arhondaricului, prin tainiţele întunecoase şi turnurile de apărare cu ferestrui înguste, ne-arată vechile odoare bisericeşti, potiruri şi cruci de argint, ne spune prin câte valuri cumplite a trecut locaşul, de câte ori a fost bântuit de turci, de tătari, de leşi… în una din chiliile acestei monastiri a murit, acum vro zece ani, cel din urma călău, Gavriil Buzatu care, pentru ispăşirea păcate­lor lui a venit pe jos de la Iaşi şi s-a făcut călugăr“.

Aşa arată o viaţă încercată a unui om care a sfârşit în bra­ţele lui Hristos. Dorinţa u­nora sau a altora de a zugrăvi un Dra­cula moldovean sau o fantomă ce încă bântuie prin Iaşi nu a izbutit. Gavriil Ciobanu - părintele Gavriil de la Secu nu este un mit, nici o poveste, ci doar un om care s-a împăcat cu Dumnezeu.