În noaptea când S‑a născut Pruncul Iisus într‑o peșteră lângă Betleem, o ceată de îngeri cânta: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu, şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 14). Cântarea aceasta ne arată că Naşterea Domnului Iisus Hristos uneşte cerul şi pământul, îngerii şi păstorii, slava lui Dumnezeu şi smerenia Copilului nevinovat, darurile scumpe ale magilor şi sărăcia Mamei‑Fecioare.
Hristos Cel înviat, Pâinea cea vie care s-a pogorât din cer
Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi (Ioan VI, 53-54).
Iubiţi fii ai Învierii,
Măreţul Praznic al Învierii Domnului ne este şi în acest an, ca de fiecare dată, călăuză, dreptar şi împlinire a vieţii noastre în Hristos. Este călăuză pentru sufletul care s-a curăţit prin harul Sfintei Taine a Spovedaniei, este dreptar pentru cei ce s-au învrednicit de harul pocăinţei şi este împlinire şi înviere a sufletelor curăţite prin Sfânta Euharistie - împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului.
Întreaga spiritualitate a Bisericii noastre ne asigură că în aceste exigenţe ale vieţii creştine se întrezăreşte şi se găseşte calea spre Învierea Domnului, cea care a adus înviere şi viaţă veşnică întregului neam omenesc. Iar semnul cel mai evident al învierii noastre în Hristos este primirea Sfintei Taine a Împărtăşaniei sau a Euharistiei.
Dreptmăritori creştini şi creştine,
Sfânta Scriptură, cartea de căpătâi a creştinilor, arată cu multă claritate legătura dintre Înviere şi Euharistie, legătură ce se realizează în Biserică. Prin toată activitatea Sa pământească, prin jertfa pe cruce, învierea din morţi şi prin înălţarea la cer, Hristos a întemeiat corabia mântuitoare a Bisericii. Duhul Sfânt a împlinit-o la Cincizecime, iar continuitatea prezenţei dumnezeieşti în ea o asigură Euharistia. Altfel spus, Împărtăşania sau Trupul şi Sângele Domnului din Liturghia Bisericii actualizează mereu Învierea şi lucrarea lui Hristos în oameni. Tocmai de aceea Sfântul Ioan Evanghelistul, teologul Noului Testament, surprinde atât de bine sensul cuvintelor pe care Mântuitorul Hristos le-a adresat oamenilor în Capernaum, după săvârşirea minunii înmulţirii pâinilor: „Adevărat, adevărat zic vouă: Nu Moise v-a dat pâinea cea din cer; ci Tatăl Meu vă dă din cer pâinea cea adevărată. Căci pâinea lui Dumnezeu este cea care se coboară din cer şi care dă viaţă lumii. Deci au zis către El: Doamne, dă-ne totdeauna pâinea aceasta. Şi Iisus le-a zis: Eu sunt pâinea vieţii; cel ce vine la Mine nu va flămânzi şi cel ce va crede în Mine nu va înseta niciodată. Dar am spus vouă că M-aţi şi văzut şi nu credeţi. Tot ce-Mi dă Tatăl, va veni la Mine; şi pe cel ce vine la Mine nu-l voi scoate afară; Pentru că M-am coborât din cer nu ca să fac voia Mea, ci voia Celui ce M-a trimis pe Mine. Şi aceasta este voia Celui ce M-a trimis, ca din toţi pe care Mi i-a dat Mie să nu pierd nici unul, ci să-i înviez pe ei în ziua cea de apoi“ (Ioan VI, 32-39).
Textul Sfântului Ioan Teologul ne descoperă adevăratul sens al jertfei şi învierii lui Hristos. Euharistia, Trupul şi Sângele Domnului, este cea care întregeşte şi desăvârşeşte comuniunea Bisericii în Hristos Cel înviat. Astfel, „comuniunea nu este doar o dimensiune individuală verticală, ci o dimensiune comunitară, […] ea îşi întemeiază unitatea pe persoana lui Hristos, pe împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Său“ [1].
Iubiţi credincioşi din Biserica Domnului Hristos,
Cel mai evident exemplu al acestei afirmaţii este întâlnirea Domnului cu ucenicii Luca şi Cleopa, în drumul lor spre Emaus (Luca XXIV, 13-35). Aceştia, deşi au mers pe cale cu Hristos Cel ridicat din mormânt, deşi au fost uimiţi de cuvintele Lui minunate, nu L-au cunoscut până la „frângerea pâinii“, când au gustat din Trupul şi Sângele Domnului Hristos Cel înviat. În acelaşi moment al frângerii pâinii s-au deschis ochii lor duhovniceşti, căci Hristos S-a făcut nevăzut ochilor trupeşti, pentru a Se face cunoscut în pâinea euharistică. Această relatare biblică relevă că Euharistia nu este numai anamneză sau aducere aminte şi pomenire a vieţii, morţii şi Învierii lui Hristos, ci depăşeşte acest stadiu către cunoaşterea cea adevărată a lui Dumnezeu şi chiar este obligatorie pentru o trăire creştină. La Cina cea de Taină, Hristos a poruncit să se săvârşească Euharistia sau Taina Trupului şi Sângelui Său spre pomenirea Sa, dar şi spre stabilirea unei comuniuni cu El. De aceea roadele împărtăşirii din Potirul lui Hristos sunt sfinţenia, nestricăciunea şi viaţa veşnică [2].
Viaţa câştigată prin Euharistie şi-a arătat adevărata ei plenitudine după ce Hristos a înviat ridicându-se din morţi şi a suit la cer firea omenească pe care şi-a asumat-o prin întrupare. Literatura patristică consemnează că motivul acestei ridicări a firii umane la Dumnezeu nu a fost acela de a se aduce pe Sine Tatălui, pentru că fiind Fiu al Tatălui nu a fost lipsit de El, ci pentru a-i duce pe oameni la vederea Tatălui şi a-i aşeza din nou în legătura comuniunii cereşti. În Hristos dobândim în acest mod posibilitatea de a veni în faţa lui Dumnezeu, ca unii ce suntem sfinţiţi [3]. În duhul acestui adevăr, împărtăşirea cu Sfintele Taine din Liturghia Bisericii devine gustarea din Pâinea vie care s-a coborât din cer şi care ne duce şi pe noi în ceruri prin gestul cuminecării.
Cinstiţi fraţi creştini,
Anul Domnului 2014 a fost rânduit de Sfântul Sinod al Bisericii noastre ca Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii şi al Sfintei Împărtăşanii) şi Anul comemorativ al Sfinţilor Martiri Brâncoveni. De aceea, în mod deosebit, trebuie accentuat faptul că Euharistia este de la început şi până la sfârşit o jertfă asupra pâinii şi a vinului, o jertfă care duce la înviere şi viaţă veşnică. Jertfa martirilor este şi ea aducătoare de înviere, pentru că sufletele celor morţi în apărarea dreptei credinţe au parte de înviere şi sunt aşezate în Împărăţia cerurilor. Sfânta Liturghie este o perpetuă pomenire a activităţii lui Hristos, a jertfei Domnului pe Cruce, a morţii şi a pogorârii Sale la iad. Momentul împărtăşirii cu Trupul şi Sângele lui Hristos aduce în actualitate evenimentul Învierii, pentru că unirea cu Dumnezeu prin Pâinea şi Vinul euharistic este arvuna învierii spre viaţa veşnică. Această viaţă nu îşi dobândeşte esenţa din seminţe şi din rodul pomilor (cf. Facere I, 29), ci din Dumnezeu şi din comuniunea cu El. De aceea, Mântuitorul Iisus Hristos - întrupându-Se în lume - „S-a numit pe Sine «Pâinea lui Dumnezeu care coboară din cer şi dă viaţă lumii» (Ioan 6, 33), [...] El este Viaţa şi de aceea este hrană. El aduce această viaţă ca jertfă «pentru toţi şi pentru toate», spre a ne face pe toţi părtaşi Vieţii Sale - Vieţii noi, a creaţiei noi - şi a ne arăta în primul rând nouă că suntem Trupul lui Hristos“ [4].
Această viaţă vie şi veşnică pe care ne-o oferă Hristos în Euharistie a început în ziua Învierii, prima zi a săptămânii. Viaţa nouă a început să strălucească din mormânt. Duminica Învierii a fost prima zi a noii împărăţii, începutul vieţii înviate, peste care moartea nu stăpâneşte. Această zi a devenit ziua Euharistiei ca mărturie a Învierii Domnului, „ziua comunicării către Biserică a acestei vieţi noi“ [5].
Iată cât de frumos se arată legătura dintre Euharistie, ca „pâine a vieţii, care s-a coborât din cer“, Înviere şi Biserică şi iată cât de minunate sunt darurile Liturghiei pascale şi ale tuturor Liturghiilor ce s-au săvârşit şi se vor săvârşi până la sfârşitul veacurilor.
Cei ce s-au învrednicit de Sfintele Taine ale Spovedaniei şi Împărtăşaniei şi au pregustat din viaţa cea veşnică au văzut că Biserica e un cer pământesc, în care locuieşte Dumnezeu şi care reproduce răstignirea, îngroparea şi învierea lui Hristos [6]. Cei care încă aşteaptă unirea cu Hristos Cel înviat în Taina Euharistiei să nădăjduiască acum, în ceas de praznic, că nevoia lor spre viaţă veşnică se va împlini curând.
Tuturor celor care sunteţi fii ai Bisericii lui Hristos, Vă dorim o viaţă cu binecuvântare cerească, iar sărbătoarea Învierii Domnului să Vă aducă mult folos duhovnicesc.
Al vostru, de tot binele doritor,
†Lucian
Episcopul Caransebeşului
Note:
[1] Jean Claude LARCHET, Biserica, Trupul lui Hristos. 1. Natura şi structura Bisericii, Bucureşti, Editura Sophia, 2013, p. 15.
[2] SFÂNTUL IOAN DIN KRONSTADT, Liturghia - cerul pe pământ. Cugetări mistice despre Biserică şi cultul divin ortodox, ediţia a II-a, Sibiu, Editura Deisis, 2002, p. 183.
[3] Pr. prof. Dumitru STĂNILOAE, Spiritualitate şi comuniune în Liturghia ortodoxă, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2004, p. 36.
[4] A. SCHMEMANN, op. cit., p. 229.
[5] Alexander SCHMEMANN, Introducere în teologia liturgică, Bucureşti, Editura Sophia, 2002, p. 128.
[6] SFÂNTUL GHERMAN, arhiepiscopul Constantinopolului, „Relatare şi viziune despre biserică şi Liturghie - variantă amplificată şi interpolată“, în De la Dionisie Areopagitul la Simeon al Tesalonicului. Integrala comentariilor liturgice bizantine, Sibiu, Editura Deisis, 2011, p. 447.