Duminica dinaintea Nașterii Domnului (a Sfinților Părinți după trup ai Domnului) Matei 1, 1-25 Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe
Praznicul Întâmpinării Domnului la Catedrala Patriarhală
Sărbătoarea Întâmpinării Domnului a fost prăznuită duminică, 2 februarie 2020, și la Catedrala Patriarhală din București, de creștinii ortodocși care au participat cu multă evlavie la Sfânta Liturghie săvârșită de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfințitul Părinte Ieronim Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, și Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi.
După citirea pasajului evanghelic al praznicului, de la Sfântul Evanghelist Luca (2, 22-40), care relatează aducerea Mântuitorului Iisus Hristos la Templul din Ierusalim, la 40 de zile de la Nașterea Sa, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învățătură în care a subliniat faptul că această sărbătoare este „deosebit de semnificativă pentru istoria mântuirii noastre și pentru viața noastră duhovnicească”.
În cuvântul de învățătură rostit, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Dreptul Simeon a cerut de la Dumnezeu eliberarea de neputințele bătrâneților pentru că s-a împlinit făgăduința Domnului de a vedea cu ochii trupului pe Dumnezeu Cel nevăzut. „Dreptul Simeon, un om foarte evlavios, care aștepta de la Dumnezeu mântuirea lui Israel, îndemnat de Duhul Sfânt, a venit la templu ca să întâmpine pe Pruncul Acesta. (...) Când părinții au adus înăuntrul templului pe Pruncul Iisus ca să facă pentru El toate cele cerute după obiceiul legii, Simeon L-a primit în brațele sale și a binecuvântat pe Dumnezeu și a zis: «Acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că ochii mei văzură mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor și slavă poporului Tău Israel» (Luca 2, 29-32). Această rugăciune de mulțumire adusă lui Dumnezeu arată că Dreptul Simeon a primit o făgăduință, și anume că nu va vedea moartea trupului până ce nu va vedea pe Mesia, pe Pruncul Iisus. De aceea, el a ieșit în întâmpinare, L-a purtat pe brațele sale pe Pruncul Iisus, L-a privit și a mulțumit lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, acum el cere dezlegarea, eliberarea sau slobozirea de neputințele bătrâneților pentru că s-a împlinit făgăduința Domnului de a vedea cu ochii trupului pe Dumnezeu Cel nevăzut, Care Însuși S-a făcut văzut pentru că S-a întrupat, a devenit prunc, a devenit om”, a reliefat Preafericirea Sa.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a precizat că sărbătoarea Întâmpinării Domnului ne arată că așteptarea întru credință a lui Mesia de către drepții Vechiului Testament nu a rămas nerăsplătită. „Avem aici o perioadă de pregătire și de așteptare. Pregătire treptată pentru venirea lui Mesia și o perioadă de așteptare activă. De aceea, Dreptul Simeon și Prorocița Ana reprezintă generațiile de evrei care în mod activ, cu speranță, credință, cu ascultarea și împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, așteptau venirea lui Mesia. Dreptul Simeon ne spune că Pruncul Iisus va fi lumină spre descoperire neamurilor, adică va fi lumină care se va arăta neamurilor, spre luminarea neamurilor. Nu doar pentru poporul lui Israel vine El în lume, ci pentru toate popoarele care Îl vor primi pe El ca Mântuitor. El este slavă a Israelului vechi și va fi și slava Israelului nou, care este Biserica”, a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
În continuare, Preafericirea Sa a precizat că învățăm de la Dreptul Simeon și de la Prorocița Ana că întâlnirea cu Dumnezeu presupune o pregătire duhovnicească. „Întâlnirea cu Dumnezeu presupune post și rugăciune, ascultarea cuvântului lui Dumnezeu și o viețuire curată și o credincioșie neîntreruptă față de Dumnezeu. Dreptul Simeon s-a învrednicit să poarte pe brațele sale pe Cel Care poartă sau ține întreg universul, Cel Ce dă hrană la toată făptura. Cel Ce ține sau susține toate galaxiile era ținut pe brațele lui. (...) Acatistul Întâmpinării Domnului spune ceva foarte semnificativ, și anume că atunci când a zis să fie eliberat, Dreptul Simeon nu s-a referit doar la faptul că el acum poate să moară liniștit, ci că moartea lui va fi trecere la viață veșnică. Această slobozire a lui din viața pământească înseamnă o trecere a lui la viața veșnică, eternă sau cerească. El trece de la bătrânețe la veșnica fericire în odihna și iubirea lui Dumnezeu”, a reliefat Întâistătătorul Bisericii noastre.
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că în mod deplin Îl întâmpinăm pe Hristos prin împărtăşirea cu Sfintele Taine, cu Sfânta Euharistie. „Când venim la biserică și sărutăm icoana Maicii Domnului cu Pruncul în brațe, noi ieșim în întâmpinarea lui Hristos și Hristos ne întâmpină pe noi. Când ascultăm cuvântul Evangheliei Sale noi Îl întâmpinăm pe Hristos și El ne întâmpină pe noi, potrivit făgăduinței Lui. În mod deosebit, ne întâlnim cu Hristos, El ne întâmpină și noi Îl primim nu doar pe brațe, ci în trupul și sufletul nostru prin Sfânta și Dumnezeiasca Împărtășire Euharistică. Apoi, Îl mai întâmpinăm pe Hristos și El pe noi prin orice faptă bună a iubirii milostive. (...) Dumnezeu este prezent în faptele bune pe care noi le săvârșim, potrivit voii Lui și ne întâlnim cu Hristos ori de câte ori împlinim voia Lui și arătăm iubire milostivă față de semenii noștri”, a explicat Patriarhul României.
Din soborul de slujitori care s-au rugat împreună cu Patriarhul României la Sfânta Liturghie a făcut parte și arhim. Sosipatru Pitoulias, Mare Eclesiarh al Catedralei „Sfântul Antonie” din Veria. Cu acest prilej, Preafericirea Sa le-a transmis Înaltpreasfințitului Părinte Panteleimon, Mitropolit de Veria, Naousa şi Kampania, și oaspetelui arhim. Sosipatru Pitoulias un mesaj de mulțumire și apreciere. „Îi dorim Înaltpreasfințitului Mitropolit Panteleimon, care a fost de mai multe ori la noi, și părintelui arhimandrit Sosipatru sănătate, mântuire, pace și bucurie. A fost totdeauna o legătura frumoasă între cele două Biserici, Biserica Ortodoxă Greacă și Biserica Ortodoxă Română, și iată, astăzi am slujit împreună”.
Toți cei prezenți la slujbă în Catedrala Patriarhală au primit în semn de binecuvântare câte o iconiță cu chipul Întâmpinării Domnului de către Dreptul Simeon la Templul din Ierusalim și pachete cu anafură. Răspunsurile liturgice au fost oferite de membri ai Grupului psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale la slujba Utreniei și de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române la Sfânta Liturghie.