În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
A început şcoala!
Anul şcolar 2009-2010 a început ieri cu emoţii şi noutăţi. Astfel, elevii din clasa a VIII-a au aflat că nu vor mai susţine teze unice, iar pentru elevii din clasa a XII-a noutatea este că vor susţine bacalaureatul la trei obiecte. De asemenea, începutul acestui nou an şcolar a fost marcat şi de perspectiva adoptării proiectului Legii Educaţiei Naţionale, care propune noi modificări în sistem. Aproape 3.300.000 de elevi şi preşcolari au păşit ieri pragul şcolii pentru a începe cursurile anului şcolar 2009-2010. 2.700.000 sunt elevi în învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi peste 500.000 sunt preşcolari. 220.000 de boboci sunt înscrişi în clasa I.
Cursurile, atât la grădiniţă, cât şi la şcoală şi liceu, vor fi predate de aproximativ 258.000 de cadre didactice titulare şi suplinitoare. 65.000 sunt suplinitori, 48.500 învăţători şi 38.000 educatori. Noul an şcolar are 35 de săptămâni de cursuri, însumând 173 de zile lucrătoare. Elevii vor încheia cursurile în 12 iunie 2010, vacanţa de vară încheindu-se pe 12 septembrie 2010. Evaluare naţională şi bacalaureat la trei obiecte O noutate pentru anul şcolar 2009-2010 este sistemul de evaluare la clasa a VIII-a, anunţat de Ministerul Educaţiei. În 2010 nu vor mai fi teze cu subiect unic, ci o evaluare naţională după standarde internaţionale. Evaluarea naţională la clasa a VIII-a va avea loc în perioada 4-12 mai 2010, prima probă fiind la Limba şi literatura română, urmată de Limba şi literatura maternă, în 6 mai, şi de Matematică, în 12 mai. Înscrierea în liceele de stat se face fără examen, pe baza mediei de admitere. Pentru absolvenţii din promoţia 2010, media de admitere este o medie ponderată. Media generală obţinută la tezele cu subiect unic din clasa a VII-a va avea o pondere de 25%, media generală la evaluarea naţională din clasa a VIII-a - tot 25%, iar media generală de absolvire a claselor V-VIII va reprezenta 50%. O altă noutate vizează examenul de bacalaureat, care va avea mai puţine probe. Toţi candidaţii vor susţine obligatoriu proba la Limba română. A doua probă va fi la Matematică, pentru absolvenţii de la filiera tehnologică, real şi o parte din vocaţional şi Istorie, pentru absolvenţii de uman şi cealaltă parte din vocaţional. La cea de a treia probă scrisă, elevii pot opta, în funcţie de filiera, profilul şi specializarea urmată, pentru una dintre următoarele grupe de discipline: fizică, chimie, biologie sau informatică; geografie, filosofie, logică şi argumentare, economie, psihologie şi, după caz, sociologie. Bacalaureatul va cuprinde şi evaluări orale, în timpul clasei a XII-a, pentru competenţele lingvistice de comunicare orală în limba română, competenţa lingvistică într-o limbă de circulaţie internaţională şi evaluarea privind competenţele digitale. Şcoala în şantier Începutul şcolii este marcat şi anul acesta de incertitudini. Unele sindicate din învăţământ au recomandat membrilor, ca şi în anii trecuţi, evitarea participării la festivităţile de deschidere de an şcolar din cauza nemulţumirilor privind salarizarea. În unele şcoli aceste festivităţi nu au putut avea loc din motive independente de dorinţa cadrelor didactice sau a elevilor şi a părinţilor. Aceste şcoli sunt în şantier sau sunt închise. Nici în şcolile care îşi deschid larg porţile pentru a-i primi pe copii situaţia nu este foarte clară, mai ales acolo unde nu sunt întrunite toate condiţiile igienico-sanitare de funcţionare, în fiecare judeţ existând un procent mai mic sau mai mare de unităţi care funcţionează fără să deţină toate avizele impuse de lege. O nouă provocare pe care o vor cunoaşte autorităţile şi cadrele didactice este cea a copiilor emigranţilor români care se întorc acasă ca urmare a crizei care afectează economia. După ce sistemul de învăţământ a cunoscut problemele copiilor lăsaţi acasă de către părinţii plecaţi în străinătate, acum şcoala va trebui să reintegreze copiii care au învăţat în ţări precum Italia sau Spania. În pragul epidemiei, fără apă Directorul general al Administraţiei Spitalelor şi Serviciilor Medicale (ASSM) din cadrul Primăriei Capitalei, Marius Savu, a spus, într-o conferinţă de presă, înaintea începerii anului şcolar, că în etapa actuală responsabilitatea principală în prevenirea gripei cu virusul A(H1N1) în şcoli revine mai mult familiei, educatorilor şi administratorilor de şcoli. „Nu avem o epidemie, dar pentru a evita apariţia unor cazuri grave trebuie să se ţină cont de informarea copiilor şi asigurarea unor condiţii minime, elementare de igienă sanitară. Profesorii trebuie să le spună copiilor că trebuie să se spele pe mâini înainte de masă şi după folosirea toaletei şi trebuie să aibă obligatoriu asupra lor o batistă pe care o vor folosi când strănută. Părinţii să nu trimită copiii în colectivitate, dacă văd că au febră mare şi tuşesc“, a explicat Savu, conform Agerpres. În Bucureşti există 457 de unităţi de învăţământ preuniversitar, dintre care 99 de şcoli nu aveau autorizaţie sanitară de funcţionare. Elevi în Spania şi Italia, înapoi acasă Peste 90 de copii din judeţul Bistriţa-Năsăud, plecaţi cu părinţii în străinătate, s-au întors în această vară în ţară pentru a-şi continua studiile, decizia familiilor fiind luată şi pe fondul crizei economice. Conform inspectorului şcolar Doina Chindriş, în această vară s-au depus 92 de dosare de echivalare a studiilor pentru elevi care au fost plecaţi, până acum, în afara ţării, majoritatea fiind înscrişi la şcoli din Spania. Şi în judeţul Suceava sunt peste o sută de elevi întorşi din străinătate. Pentru aceştia urmează o perioadă de acomodare în care cadrele didactice trebuie să le acorde o atenţie deosebită, iar elevii trebuie să depună un efort pentru a se adapta noilor reguli şi cerinţe, conform reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, care arată că o parte din aceşti copii nu a avut niciodată contact cu şcoala românească şi nici nu stăpânesc gramatica limbii române, ceea ce conduce la complexitatea acestor situaţii de transfer dintr-o şcoală dintr-o ţară străină într-una din România. „Sunt cele mai mari emoţii pe care le-am trăit până acum“ Mii de părinţi şi copii au venit la şcolă, în prima zi, cu mari buchete de flori şi emoţii. Cei mai emoţionaţi au fost părinţii, care se întrebau care va fi parcursul copilului o dată ce acesta a intrat pe uşa clasei şi s-a aşezat în bancă. La Colegiul Naţional „Costache Negruzzi“ din Iaşi a avut loc deschiderea festivă pentru toţi copiii, începând cu clasa I până la clasa XII-a. O tânără mămică a fost doborâtă de emoţii astfel că s-a aşezat pe o bancă. „Am foarte mari emoţii, nu-mi găsesc cuvintele. Sunt cele mai mari emoţii pe care le-am trăit până acum. Îmi doresc foarte mult pentru copilul meu să înveţe bine“, a spus tânăra care şi-a adus copilul la şcoală în clasa I. Un alt părinte şi-a condus la şcoală băieţelul ce a trecut în clasa a V-a şi se pregăteşte pentru concursul de matematică „Alexandru Myller“. „Pentru noul an şcolar mi-aş dori ca legile să fie mai clare, să fie ceva mai aşezat, ca să ştim şi noi la ce să ne aşteptăm. Aşa «tragem» de copil la maximum, să înveţe cât poate de mult, dar am vrea să fie un pic mai clar ce se întâmplă în educaţie“, a spus Cezar Baciu. Elevii mai mari par ceva mai relaxaţi, dar subiectul examenelor ce urmează să le susţină i-a făcut să reacţioneze: „Suntem în clasa a XII-a şi ne pregătim pentru bac. Am auzit că acum se dau doar trei probe la bac, mie nu mi se pare prea ok“, a spus o elevă, adăugând că nu e de acord „ca istoria să fie obligatorie, pentru că noi suntem clasă de umană. Până acum noi ne-am pregătit mai mult la geografie, când am avut de ales, la teze ne-am obişnuit cu ideea că dăm bacalaureatul la geografie şi acum trebuie să dăm obligatoriu istorie“. „Ne-am obişnuit cu ideea că o să dăm un bac normal şi că o să ne salveze şi notele de la examenele orale şi de la proba de sport, iar acum o să dăm «capacitatea» numărul doi“, au spus Patricia Chirica, Andra Mihu şi Zamfir Lira din clasa a XII-a de la Colegiul „Costache Negruzzi“ din Iaşi. În ceea ce priveşte admiterea la liceu, elevii de gimnaziu au aflat că nu se mai susţin tezele unice: „Am trecut acum în clasa a VII-a şi din câte am auzit nu se mai dau teze unice, am scăpat de ele. Iar în clasa a VIII-a din câte am aflat se dă teză normală. Acum, depinde, că fiecare televiziune spune altceva. Dar am înţeles că se dă examen PISA, la limba română, la matematică şi la istorie sau geografie. Sau e posibil să se dea amândouă“, au spus, completându-se unii pe alţii, câţiva elevi din clasa a VII-a. „Pentru acest an şcolar îmi doresc cel mai mult să nu mai dau teza unică şi să am note cât mai bune. Îmi doresc ca liceul să îl fac tot aici, iar apoi îmi doresc să fac medicina, stomatologie“, a spus Bosianu Ştefan din clasa a VII-a de la Colegiul „Costache Negruzzi“ Iaşi. La alt liceu, aceleaşi emoţii, dar şi nesiguranţă. O elevă care a trecut în clasa a XI-a spune că vrea să se pregătească încă de pe acum pentru bacalaureat. „Am înţeles că anul acesta se va da doar la trei obiecte şi cred că va fi mult mai uşor. Eu mă voi pregăti în continuare atât pentru examenul de bacalaureat, cât şi pentru admiterea la facultate, pentru că acolo unde vreau eu să intru, la medicină, încă se dă admitere şi nu cred că se vor lua în calcul notele de la bacalaureat“, a spus Paraschiva Dumitru de la Colegiul Naţional din Iaşi.