Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvântul ierarhului: „Vreau să vărs marea în această groapă“

Cuvântul ierarhului: „Vreau să vărs marea în această groapă“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 21 Iunie 2010

† Pimen,

Arhiepiscop al Sucevei şi Rădăuţilor

Că Dumnezeu este Unul în fiinţă, dar întreit în Persoane, Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, este unul dintre adevărurile credinţei noastre şi pe care numai mintea omului înduhovnicit poate să-l înţeleagă, mintea omului care se împărtăşeşte după rânduiala Bisericii, la soroacele rânduite de Biserică şi cu pregătirea sufletească trebuitoare.

Persoana şi tainele lui Dumnezeu pot fi înţelese, potrivit Sfântului Ioan Gură de Aur, prin credinţă şi tăcere; acolo unde mintea omului nu poate cuprinde, credinţa poate să aducă un spor de înţelegere, atât cât este de trebuinţă mântuirii. Credinţa este darul lui Dumnezeu, puterea de înţelegere a celor duhovniceşti pentru a ne simţi mai aproape de Dumnezeu, pentru a iubi pe Dumnezeu şi iubim pe Dumnezeu numai în măsura în care iubim pe aproapele nostru (Ioan 4, 20), iubire arătată în faptele de ajutorare a celor din neam (Ioan 3, 18; Matei 24, 34-45).

Un părinte al Bisericii, Fericitul Augustin, frământat cu mintea cum ar putea înţelege mai bine taina învăţăturii Bisericii cu privire la Sfânta Treime şi aflându-se pe marginea mării, vede un copil care cu mânuţele sale se căznea să facă o mică groapă în nisip; întrebându-l ce vrea să facă, copilul răspunde: "Vreau să vărs marea în această groapă". Atunci Fericitul Părinte şi-a zis în inima sa: "Precum un copil crede că apa mării poate fi cărată în acea gropiţă, aşa şi noi oamenii credem că Dumnezeu poate fi cuprins de mintea noastră".

Sfinţii Părinţi ai Bisericii îndeamnă permanent la strădania de a ne curăţi inima de negura păcatului în Sfânta Taină a Spovedaniei şi a o lumina prin împărtăşirea cu dumnezeiescul Trup şi Sânge al Mântuitorului nostru Iisus Hristos care a spus: "Fericiţi cei curaţi cu inima că aceia vor vedea pe Dumnezeu".

Nu ispitirea rece cu mintea ne duce la înţelegerea Tainelor lui Dumnezeu, a Sfintei Treimi, ci cercetarea cugetului nostru de păcat care mai întâi întunecă şi apoi omoară sufletul omului.

Sărbătoarea Sfintei Treimi este rânduită de Biserică după sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt, aceasta pentru a ne învăţa că numai prin prezenţa şi lucrarea harului Duhului Sfânt mintea şi sufletul nostru se luminează, dobândesc putere de înţelegere şi mai ales de simţire a lui Dumnezeu şi a lucrării Sale mântuitoare.

De aceea rugăciunile noastre de dimineaţă şi seară, orice slujbă sau Sfântă Taină a Bisericii le începem cu rugăciunea Împărate ceresc.

Biserica Ortodoxă îndeamnă stăruitor la cât mai multă rugăciune, acasă, la biserică şi chiar în călătorii ori la locul de muncă, fără să se neglijeze cuvântul de învăţătură sau lecturarea Sfintei Scripturi.

Slujbele Bisericii noastre cuprind cele mai frumoase rugăciuni şi un număr foarte mare din cuvintele Sfintei Scripturi a Vechiului şi Noului Testament; în duhul rugăciunii mărturisim pe Dumnezeu, Unul în fiinţă şi întreit în persoane ori de câte ori ne însemnăm cu Sfânta Cruce şi rostim în numele Său: "Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh". Ori de câte ori pomenim persoanele Sfintei Treimi, ne însemnăm cu Sfânta Cruce, de aici înţelegem că numai ea ne păstrează în duhul jertfei Mântuitorului, căci numai Sfânta Crucea adevereşte şi mărturiseşte mereu dragostea lui Dumnezeu faţă de noi oamenii (I Ioan 4, 9; Luca 3, 16; Filip 2, 6-8).

Ceea ce face ca cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi, Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, să fie unde este iubirea, cum a mărturisit Sf. Evanghelist Ioan - "Dumnezeu este iubire, iar cine nu iubeşte pe Dumnezeu şi pe aproapele său nu poate să cunoască pe Dumnezeu" (I Ioan 4, 8): "Trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh şi aceştia Una sunt" (I Ioan 5, 7).

* Titlul aparţine redacţiei