Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „De la Jertfa Mielului la diversiunea iepuraşului“

„De la Jertfa Mielului la diversiunea iepuraşului“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 06 Aprilie 2015

Sfintele Paşti constituie, fără îndoială, cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii, fapt pentru care şi este precedată, în fiecare an, de o perioadă de pregătire specială, ce constă în post, rugăciuni şi slujbe bisericeşti deosebite - toate rânduite amănunţit în Triod - în vederea întâmpinării aşa cum se cuvine a măritului praznic al Învierii Domnului.

 Astfel, fiind sărbă­toa­­rea de referinţă a credinţei noastre, pe seama ei s-a scris multă teologie, s-au dez­vol­­tat rânduieli liturgice speci­a­le, a apărut o simbolistică sa­cră, s-a ţesut folclor şi, cum ră­ul nu se lasă nici el prea mult aş­teptat, au apărut şi diversiu­ni­­le, în încercarea de a arunca în derizoriu însemnătatea unei săr­bători ca aceasta.

Între simbolurile Paştilor, lu­mea creştină a reţinut mai ales Crucea - ca mod de pre­gă­ti­re şi de „trecere“ de la moarte la viaţă; Mielul - ca animal de sa­crificiu prin excelenţă şi Oul - ca simbol al regenerării şi per­pe­tuării vieţii. Aceasta, în­tru­cât crucea apare în icoana eli­be­rării protopărinţilor Adam şi Eva din iad (adevărata icoană a Învierii în Ortodoxie) ca „suport“ şi altar al mântuirii şi în­vi­erii, iar oul - ca cel ce nu o da­tă a fost asemănat planetei noas­tre, cu trimitere specială la renaşterea sau mişcarea lui ci­­clică - semn al renaşterii o­mu­lui prin moartea şi Învie­rea lui Hristos.

Cel mai întâlnit simbol al Pa­ş­tilor însă, de-a lungul vea­cu­rilor, a fost mielul. Acesta, cu ino­cenţa, candoarea şi su­pu­ne­rea sa, a constituit totdeauna „sim­bolul primăverii şi al victoriei ciclice a vieţii asupra mor­ţii“ (Vasile Pistolea, Triptic pas­cal: Crucea, mielul, oul, Ed. E­piscopiei Caransebeşului, 2013, p. 142) şi a reprezentat prin­cipalul animal de sacrificiu nu doar în creştinism, ci şi în iu­daism şi chiar şi în islamism.

Astfel, mielul apare ca jertfă o­ferită de Abel încă de la în­ce­pu­­tul lumii (Fc. 4, 4). Apare, a­poi, ca animal salvator, căci sân­gele său, cu care şi-au uns e­vreii pragurile şi uşorii caselor în Egipt, i-a scăpat pe aceia de moar­te (Ieş. 12, 21-27). Cu un miel este asemănat Mântui­to­rul Hristos de către profetul Isa­ia în cartea sa (cap. 53, ver­se­­tul 7) şi miei sunt numiţi, în ge­ne­ral, şi israeliţii chemaţi să-I ur­me­ze Domnului (Is. 40, 11).

În Noul Testament, Domnul Hris­tos este atât „mielul lui Dum­­nezeu, Cel ce ridică pă­ca­te­le lumii“ (In. 1, 29), cât şi „Păs­torul cel bun, Care Îşi pu­ne viaţa pentru oile Sale“ (In. 10, 11). Oi sunt numiţi credin­cio­­şii în parabola oii celei pier­du­­te (Lc. 15, 3-7) şi turmă cu­vân­t­ătoare şi mieluşei cu prilejul iertării Apostolului Petru, du­pă ce acesta s-a lepădat de Hris­tos (In. 21, 15-17). Apoi, a­le­­gând să moară chiar de Paş­te­le iudaic, Domnul a „persona­li­zat“ mielul de pe altarele de jer­tfă ale Vechiului Testament, iden­tificându-Se personal cu a­ces­ta şi devenind El Însuşi Jert­­fă pe altarul mântuirii uni­ver­­sale a oamenilor (idem, Săr­bă­tori religioase şi datini la ro­mâni, Ed. Marineasa, Timi­şoa­ra, 2006, pp. 236-237). Este mo­ti­­vul pentru care Sfântul Apos­tol şi Evanghelist Ioan Îl nu­meş­te pe Hristos MIEL, în Apo­ca­lipsă, de 28 de ori, preze­n­tân­­du-L fie ca Domn peste mun­tele Si­onului (Ap. 14, 1), fie ca bi­ru­i­tor al morţii şi ju­de­că­tor al lumii (Ap. cap. 5, 14 şi 19).

În felul acesta mielul prefi­gu­­rat, desăvârşit prin jertfa Dom­nului Hristos, a rămas sim­bolul suprem al Paştilor şi al Învierii noastre, preluat apoi a­tât în simbolistica incipientă a catacombelor romane, cât şi în iconografia creştină bizanti­nă şi în cea apuseană, într-o iden­tificare aproape perfectă cu Domnul Hristos, Cel jertfit de bunăvoie pentru noi.

 Dragii mei,

După secole întregi, în care Hris­tos, „Paştele nostru“ (Ca­no­­nul Învierii, Cântarea a IV-a, sti­hira a II-a), a fost Mielul cel ne­vinovat şi „jertfa cea vie şi ne­jertfită“ (idem, Cântarea a VI-a, stihira a III-a), omul se­cu­­larizat a găsit cu cale să mă­s­lu­iască şi acest simbol. Plic­ti­sit de prea îndelungata istorie a acestuia, pe care se vede că a re­simţit-o mai degrabă ca pe o ru­tină plictisitoare, în loc să îi re­considere continuu valoarea, o­mul astfel emancipat a urzit „schim­barea“ - atât de comodă ce­lor care nu pot iubi îndeajuns tra­diţia, pentru a nu o înlocui, aşa, de dragul schimbării - da­că nu cumva a făcut-o ca pe o in­tenţionată diversiune.

Este vorba despre cunoscutul, de acum, IEPURAŞ DE PAŞTI. Simbol inventat de că­tre reformatorii protestanţi în a­nul 1867, ca o alternativă la tra­diţia creştină (Vasile Pis­to­lea, Triptic pascal… cit., p. 222, apud Julia Maria Cristea, Săr­bă­tori, tradiţii, ritualuri, mituri…, Ed. Oscar Print, Bucu­reşti, 2007), iepurele este stig­ma­tizat în Vechiul Testament drept animal impur, iar în cre­din­ţele populare ca fiind demo­nic. Legat mai curând de ma­gie, iepurele trece, în conştiinţa oa­menilor, mai degrabă drept un animal malefic, caracterizat ca fricos, şi simbol mai curând al fertilităţii excesive şi al lasci­vi­tăţii, în oponenţă cu inocenţa mielului.

Astfel, în pofida conotaţiilor ne­gative ale trăsăturilor sale, şi ca orice lucru „nou“ şi „de import“, iepurele a înlocuit treptat mielul - socotit a fi un simbol prea învechit, prea anost şi, ori­cum, lipsit de reprezentati­vi­ta­te pentru spiritul nou al creş­tinismului acestuia de mar­ke­­ting, de astăzi. Aceasta ara­tă, pe de o parte, oboseala noas­tră creştină, iar pe de alta con­sti­­tuie o diversiune perfidă, me­nită să zdruncine tradiţia sfân­tă, în lupta ei cu ima­gi­na­ţia păcătoasă a omului modern. Este o diversiune din bine cu­nos­cuta serie a lui Moş Gerilă ver­sus Moş Crăciun, a „colindului“ comunist „Foaie verde por­to­­cală, noi suntem copii de şcoa­lă….“ în dispreţul tradi­ţio­na­lelor colinde româneşti, precum şi din gama celorlalte gă­sel­niţe ieftine şi lipsite de par­fu­mul revigorant al istoriei creştine.

Aşadar, la un praznic ca a­ces­ta, vă invit pe toţi - cler şi popor - să devenim mai con­şti­enţi de ceea ce este cu adevărat va­loros şi reprezentativ pentru cre­dinţa noastră, respingând in­stinctiv tot ceea ce constituie fă­cătură ori diversiune, anume con­struite în „laboratoarele“ ce­lor care nu văd cu ochi buni spi­ri­tul jertfelnic al creştinismului - fundamentat pe jertfa Mie­lu­lui -, ci caută să îl compromită prin substituiri ca cea a iepurelui - în ciuda caracteristicilor sa­le bine cunoscute.

Folclorul are farmecul şi fru­mu­­seţea lui, demne de istoria cre­a­ţiilor populare, ale mi­to­lo­giei şi ale folcloristicii, dar aici se deturnează o simbolistică pu­ternic ancorată în istoria, men­talitatea şi credinţa noas­tră, cu temeinice fundamente bi­blice, mo­rale şi chiar dogma­ti­­ce.

Să ne iubim credinţa - a­ceas­ta care tinde să fie socotită as­tăzi, de către omul secular, tot mai periculoasă şi mai dă­u­nă­toa­re copiilor până la vârsta ma­joratului - şi s-o îm­părtă­şim, cu certitudinea că ne poate fi raţiune de a fi a existenţei noas­tre, izvor de speranţă în mij­locul obstacolelor de tot fe­lul, far călăuzitor în viaţă, liman şi cetate mântuitoare.

Să preţuim învăţătura Bi­se­­ri­cii noastre, istoria şi tra­di­ţiile ei, conştienţi fiind că toate a­ces­tea au rodit şi s-au dezvoltat prin lucrarea înainta­şi­lor noş­tri sfinţi şi sub adumbri­rea Du­hu­lui Sfânt, dar să în­vă­ţăm şi să ne apărăm de tot ceea ce ne-ar pu­tea vătăma cre­zul nostru, mo­rala, valorile noas­tre autentic creştine şi dra­gostea pentru tot ceea ce con­stituie tezaurul sa­cru al cre­dinţei noastre.

HRISTOS A ÎNVIAT!
Al vostru de tot binele doritor,

† SEBASTIAN
Episcopul Slatinei şi Romanaţilor