Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Praznicul Naşterii Domnului la Catedrala Patriarhală

Praznicul Naşterii Domnului la Catedrala Patriarhală

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Data: 28 Decembrie 2014

În prima zi de Crăciun, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a săvârşit Sfânta Liturghie în Catedrala Patriarhală, împreună cu Preasfinţitul Părinte Qais, Episcop de Erzurum, Antiohia, şi Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor. După Sfânta Evanghelie, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învăţătură despre însemnătatea praznicului.

Părăsind pentru câteva ore grijile vieţii cotidiene, numeroşi credincioşi din Capitală au participat joi, 25 decembrie, la Sfânta Liturghie săvârşită de un sobor de ierarhi la Catedrala Patriarhală. Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că Evanghelia din prima zi de Crăciun este plină de înţelesuri duhovniceşti şi a explicat semnificaţia darurilor aduse de magi Pruncului Iisus. „Îndată după închinăciunea lor până la pământ în faţa lui Iisus, au oferit Pruncului daruri împărăteşti: aur, tămâie şi smirnă. Aurul însemna calitatea Pruncului de a fi Împărat veşnic. Tămâia Îl arăta că este Mare Preot sau Arhiereu, slujind lui Dumnezeu în cer şi pe pământ, iar smirna, cu care adesea se îmbălsămau cei decedaţi, era semnul morţii, dar şi dorinţa de biruinţă a stricăciunii trupului cauzată de moarte. Darul acesta al smirnei ne arată deodată faptul că Pruncul Iisus când va creşte mare va deveni adult, va trece prin moarte, dar va birui moartea prin Înviere. Aceste daruri pe care le aduc magii ne arată de fapt o profeţie în istorie, şi anume că universul întreg este darul lui Dumnezeu şi la darul lui Dumnezeu se răspunde cu daruri. Darurile pe care le aduc magii sunt preînchipuirea profetică a tuturor darurilor pe care creştinătatea le va aduce de-a lungul veacurilor lui Hristos. Aceşti trei magi reprezintă pe toţi domnitorii creştini, împăraţi, regi, principi, voievozi, şi pe toţi creştinii care aduc daruri lui Hristos. Tămâia reprezintă rugăciunile Bisericii de-a lungul veacurilor şi reprezintă toate locaşurile de cult în care se aduc rugăciuni lui Dumnezeu, iar smirna reprezintă taina răstignirii egoismului, trecerea prin moarte atunci când ne botezăm în numele Preasfintei Treimi. Deci, smirna simbolizează pentru noi, creştinii, omorârea păcatelor şi învierea la viaţa plină de iubire faţă de Dumnezeu, arătată în rugăciune, şi faţă de semeni, arătată în fapte bune“, a spus Preafericirea Sa.

În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidenţiat faptul că steaua care s-a arătat magilor a fost un dar al lui Dumnezeu şi ea cu lumina ei arată că întreg universul are un înţeles, un început, o finalitate şi un scop ultim, acela de a participa la slava Creatorului. „Steaua aceasta care luminează magilor ca să Îl găsească pe Iisus ne arată că în Iisus Hristos Lumina Lumii începe iluminarea, găsirea sensului universului, pentru că El, din iubire de oameni (împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt), a creat universul şi acum coboară în universul material pentru ca să sfinţească materia, să sfinţească pântecele Fecioarei, pământul din peşteră, regnul animal şi regnul vegetal. Întreg universul este sfinţit din interiorul lui, după ce Hristos Domnul, Cel Unul Sfânt, a luat trup din Fecioara Maria prin lucrarea Duhului Sfânt. Deci, în El îşi găseşte sens începutul şi sfârşitul universului. El este alfa şi omega, începutul şi sfârşitul. De aceea, Fericitul Augustin spunea că Pruncul ţinut în braţe de Fecioara Maria conducea universul încă din momentul în care se afla în pântecele mamei Sale, pentru că nu era un simplu om, ci Dumnezeu Omul, Fiul lui Dumnezeu Cel veşnic viu, prin Care şi pentru Care au fost create toate cele ce există. Deci, steaua aceasta, ca semn neobişnuit pe cer, arată că sensul ultim al universului întreg este Hristos, Creatorul şi Mântuitorul lumii“, a subliniat Părintele Patriarh.

Preafericirea Sa a mai explicat că magii veniţi cu daruri la Pruncul Iisus prefigurează toate popoarele care se vor mântui prin credinţa în Iisus Hristos. „Este o mare taină în prezenţa magilor la Betleem. Ei reprezintă popoarele care nu au primit ca şi poporul evreu revelaţia sau descoperirea dumnezeiască. Însă, pentru că erau înţelepţi, interesaţi de splendoarea şi frumuseţea universului, şi nu priveau doar frumuseţile de pe pământ, ci şi cerul înstelat şi soarele luminos, ei au învăţat de la stea să se închine lui Hristos, Soarele dreptăţii, după cum ne spun cântările noastre ortodoxe bisericeşti. Ei arată şi faptul că lumea, întregul univers dacă este cercetat cu atenţie ne duce spre Dumnezeu Creatorul lui, căci lucrarea artistului se vede din opera sa, prezenţa Creatorului se vede în creaţia Sa. Astfel, magii aceştia prefigurează nu numai adunarea popoarelor în Biserica lui Hristos, ci şi faptul că, cercetând universul cu multă atenţie, toate cercetările adevărate mărturisesc că lumea nu este hazard, nu este o întâmplare, ci este un limbaj nonverbal, al lui Dumnezeu către om. Cei trei magi de la Răsărit arată dimensiunea cosmică a înţelepciunii Pruncului Iisus, care a creat universul şi acum coboară pe pământ ca să salveze din păcat şi moarte pe oamenii păcătoşi şi muritori pentru a le dărui viaţa veşnică în Împărăţia Cerurilor“, a spus Patriarhul României.

Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat faptul că sărbătoarea Naşterii Domnului este una a darurilor, a răspunsului nostru la iubirea darnică şi milostivă a lui Dumnezeu. „Această sărbătoare ne arată şi ne cheamă la comuniune, iar comuniunea se face prin daruri oferite semenilor. Dacă nu avem nimic material şi de preţ de oferit, să oferim o rugăciune pentru sănătatea şi mântuirea celor dragi şi a celor pentru care nu se mai roagă nimeni, să oferim un cuvânt bun, să dăm o mână de ajutor celor neajutoraţi. De aceea, în Biserică ne rugăm pentru două daruri mari: pentru sănătate şi mântuire. Pentru sănătate, ca să putem săvârşi binele, şi pentru mântuire, adică pentru dobândirea vieţii veşnice în fericirea şi bucuria Împărăţiei Preasfintei Treimi“, a spus Preafericirea Sa.

În încheiere, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că Evanghelia menţionează starea sufletească a celor trei magi: „smerenia lor - închinându-se până la pământ Pruncului Iisus, dărnicia lor - oferindu-I daruri şi bucuria lor. De ce a trebuit să menţioneze Evanghelia de astăzi faptul că cei trei magi de la Răsărit, văzând pe Prunc şi pe mama Sa, s-au bucurat cu bucurie mare? Pentru ca să ne înveţe pe noi că întâlnirea noastră cu Dumnezeu în Biserica Sa ne aduce mare bucurie, că răspunsul lui Dumnezeu la toate darurile noastre, la credinţa noastră este o bucurie negrăită pe care Dumnezeu o dăruieşte celor care Îl iubesc pe El, Îl cinstesc pe El spre slava lui Dumnezeu şi pentru mântuirea noastră“, a mai spus Patriarhul României.

La final, Preafericirea Sa a urat tuturor celor care poartă numele Cristian, ani mulţi cu sănătate şi cu bucurie. De asemenea, toţi cei prezenţi au primit din partea Preafericirii Sale pastorala de Crăciun şi câte o iconiţă cu Naşterea Domnului.

După Sfânta Liturghie, Corala „Nicolae Lungu“ a Patriarhiei Române, dirijată de pr. lect. dr. Stelian Ionaşcu, l-a colindat la Reşedinţa Patriarhală pe Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. (diac. Ştefan Sfarghie)