Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Elevii resimt presiunea examenului de Evaluare Naţională

Elevii resimt presiunea examenului de Evaluare Naţională

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 01 August 2025

O cercetare realizată în acest an de o echipă de la Şcoala Doctorală de Sociologie din cadrul Universităţii din Oradea, care a analizat mai multe aspecte legate de experiența școlară, comportamentele online sau bunăstarea personală a elevilor din clasele a VIII-a, relevă că adolescenții sunt mult mai stresați decât respondenții unui studiu similar efectuat în 2019. Copiii resimt presiunea foarte mare a examenului de Evaluare Naţională, consideră coordonatorul proiectului, Adrian Hatos.

Profesorul universitar dr. habil Adrian Hatos, care a prezentat săptămâna trecută raportul MERPAS 2025 (Monitorul Educaţional al Rezultatelor, Practicilor şi Atitudinilor în Şcolile din Bihor), cuprinzând concluziile cercetării, a atras atenția că asistăm la o afectare a sănătăţii mintale a adolescenţilor. Studiul a fost realizat, pentru al patrulea an, în perioada februarie - iulie, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE), iar la ancheta educaţională au participat 2.308 elevi din clasa a VIII-a, care au fost sondați cu privire la parcursul educaţional şi orientarea în carieră, dependenţa digitală, bunăstarea personală etc.

„Cu responsabilitate şi fără să încerc să fiu alarmist, din datele pe care le-am compilat, aş zice cu destul de mare certitudine că asistăm în timp la o degradare foarte serioasă a sănătăţii mintale a adolescenţilor, a copiilor de clasa a opta din judeţul Bihor. Nu ştim dacă aceeaşi situaţie este în România, dar nu văd nici o cauză pentru care judeţul ar fi o excepţie şi în restul ţării ar fi altă situaţie. (…) La nivel european şi internaţional, în România avem printre cele mai mari incidenţe la tinerii elevi ale simptomelor de depresie şi ale diverselor forme de anxietate”, a declarat profesorul, într-o conferinţă de presă susținută alături de inspectorul şcolar general Alin Ştefănuţ şi directoarea CJRAE, Cristina Avrigeanu, citaţi de Agerpres.
Potrivit coordonatorului proiectului, există o presiune foarte mare asupra copiilor de a obţine rezultate şcolare foarte bune, în vederea trecerii examenului de Evaluare Naţională, motiv pentru care se apelează din ce în ce mai mult la meditaţii (95% iau meditaţii la matematică, 78% la română). O pondere foarte mare, peste 30% dintre respondenți, au spus că se simt frecvent îngrijoraţi, cu sentimente de anxietate, principalele motive fiind faptul că nu vor avea cariera pe care şi-o doresc, că nu se descurcă la şcoală şi că vine un război în zonă.

Raportul mai arată că tinerii stau din ce în ce mai mult în faţa ecranelor, cu efecte negative resimțite de circa 45% dintre ei (insomnii, anxietate, conflicte cu alţi colegi). Circa 10% dintre adolescenţi par a fi vulnerabili la consumul de droguri, având o atitudine lejeră, pozitivă, faţă de substanțele psihoactive. (C.Z.)

 

Citeşte mai multe despre:   Evaluarea Nationala