Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Fără note la purtare şi şedinţe cu părinţii
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) vrea să schimbe modul de sancţionare a elevilor şi activitatea diriginţilor. Secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar, Zvetlana Preoteasa, susţine că nu este normal să existe şedinţe cu părinţii. „Vom încerca să schimbăm cu totul modalitatea în care şcoala ia legătura cu părinţii“, a anunţat reprezentanta MECT, în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate la Alba Iulia.
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) îşi propune să schimbe modalitatea de sancţionare a elevilor prin scăderea notei la purtare şi să modifice activitatea diriginţilor şi relaţia acestora cu familiile elevilor. Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Svetlana Preoteasa, a declarat, într-o conferinţă de presă, la Alba Iulia, că scăderea notei la purtare este „o metodă de constrângere ilogică“ şi ministerul se gândeşte la o altă modalitate de a sancţiona elevii. Ea a explicat că nota la purtare nu contează decât pentru un număr foarte mic de elevi, şi anume cei care ar dori să se înscrie la şcolile militare. „Nota este pentru reflectarea cunoştinţelor, nu pentru a-l sancţiona că nu a fost cuminte în timpul orei, sau a mestecat gumă sau a spart geamul (…) Nota la purtare, în opinia mea de liberală, este o modalitate de constrângere care nu este logică. Pentru ce trebuie să-i dau eu notă pentru comportament? Eu trebuie să am grijă că dacă îi dau lui notă pe comportament îmi dau şi mie notă, ca profesor, pe comportament. Dacă eu am în clasă elev cu nota scăzută la purtare, înseamnă că eu ca diriginte am dat chix (..) Atunci nota lui la purtare este de fapt nota mea ca diriginte“, a mai spus Preoteasa. Astfel, ideea nu este să-l sancţionezi, să-l pedepseşti, să-l umileşti pe elev, pentru că atunci vor exista tot mai multe cazuri de indisciplină, de violenţă din cauză că un „om umilit atacă prin limbaj sau gesturi“. „Nu este normal să existe şedinţe cu părinţii“ În altă ordine de idei, Svetlana Preoteasa, a mai spus că MECT încearcă să schimbe şi modalitatea prin care şcoala ia legătura cu părinţii. „Nu este normal să existe şedinţe cu părinţii. Pentru că părintele nu se duce de multe ori la şedinţele cu părinţii de frică să nu fie apostrofat de doamna dirigintă şi să-i fie jenă pentru ce a făcut copilul. În mod normal, dirigintele trebuie să aibă alocate, în fiecare săptămână, câte 10 minute pentru fiecare părinte cu care să stea la discuţii, în particular, despre situaţia copilului şi comportamentul şcolar“, a mai spus secretarul de stat. Potrivit acesteia, şedinţele cu părinţii, peste tot în Uniunea Europeană şi în ţările civilizate, se fac pentru probleme administrative sau pentru excursii cu elevii, în nici un caz pentru discutarea situaţiei şcolare şi a comportamentului. Acesta este unul dintre motivele pentru care părinţii ar evita să vină la aceste şedinţe organizate în cadrul şcolii. De asemenea, Svetlana Preoteasa a declarat că părinţii ar trebui să se implice activ, alături de şcoală, în educarea copiilor, considerându-i vinovaţi pe unii dintre aceştia de cazurile de violenţă din şcoli. MECT a lansat un amplu proiect denumit „Împreună împotriva violenţei. Părinţii din nou la şcoală“, prin care încearcă să implice părinţii în educarea elevilor şi stoparea violenţei în şcoli. Există probleme cu violenţa în şcoală în unele judeţe deoarece foarte mulţi copii sunt lăsaţi singuri acasă, părinţii plecând la muncă în străinătate. MECT încearcă să diminueze violenţa în şcoli prin mărirea numărului de psihologi, în prezent la fiecare 400 de elevi existând un psiholog.