Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
„Luminile din sat“ - expoziţie etnografică la Muzeul „Astra“ din Sibiu
Complexul Naţional Muzeal „Astra“ organizează la „Casa artelor“ o expoziţie etnografică cu tema icoanelor. „Icoanele praznicelor sunt, cu precădere, un Nou Testament în culori, care, în fapt, conturează iconografic momentele mari ale vieţii Mântuitorului şi, implicit, ale istoriei mântuirii“, arată organizatorii evenimentului de la Muzeul „Astra“. Icoanele din expoziţie sunt lucrări pe lemn şi sticlă ale artiştilor iconari Lucia Nica, Marilena Suciu şi Nicolae Munteanu.
Ionuţ Lăpădat, muzeograf la „Astra“, a arătat că a rămas definitoriu ciclul praznicelor, pentru programul iconografic al bisericilor ortodoxe, registrul celor douăsprezece sau patrusprezece icoane deschizându-se, din iconostasul altarului, privirii celui care intră în biserică. „Totodată, în biserici, există analogul, tetrapodul sau suportul icoanei de închinat, potrivită sărbătorii apropiate. De menţionat este că fiecare mare praznic are o perioadă de patrusprezece zile de prăznuire, pre şi post sărbătoare. Această perioadă se întinde între ziua înainteprăznuirii şi odovanie“, a spus Ionuţ Lepădat. În satul românesc, „omul aparţinând lumii satului tradiţional nu a rămas străin de icoana praznicului, ducându-şi-o în casa lui, praznicul marcându-i, încă de la naştere, viaţa. În felul acesta, pe înţelesul lui, dar, sub nici o formă depărtat de tradiţia autentic ortodoxă, ţăranul, înzestrat şi cu talent artistic, a devenit creator de icoană, deci «scriitor», prin culoare, de teologie“, a arătat muzeograful Ionuţ Lepădat. Expunerea de la Muzeul „Astra“ cuprinde trei module: „Iconostasul“, „Praznicul în sat“ şi „Atelierul ideatic al iconarului“. Iconostasul, este aşezat, potrivit arhitecturii eclesiastice răsăritene, dinaintea unei abside de altar, şi cuprinde numai registrul praznicelor, pentru a fi evidenţiată importanţa şi locul acestora, prin arhitectură şi iconografie, în viaţa creştinului. Praznicul în sat este structurat pe submodule, fiecare cuprinzând icoana, elementele liturgice şi obiectele care, în satul românesc, întregesc imaginea praznicului. Atelierul ideatic al iconarului este compus din elemente atât tehnice (pensule, culori, suporturi), cât şi sugestive pentru înşelarea actului creator, după cum arată organizatorii. Icoanele din expoziţie sunt lucrări pe lemn şi sticlă ale artiştilor iconari Lucia Nica, Marilena Suciu şi Nicolae Munteanu. Aceste icoane vor fi expuse, ocazional, în bisericile de lemn din muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului şi, totodată, vor îmbogăţi colecţiile de icoane ale Complexului Naţional Muzeal „ASTRA“. Expunerea „Praznic şi icoană - Luminile din sat“ a fost vernisată în sala de expoziţii din „Casa artelor“, ieri, 16 mai, în cadrul „Zilelor muzeelor“. Expoziţia va rămâne deschisă până pe întâi iulie şi, vizitând-o, veţi putea înţelege de ce „Praznicul şi icoana“ sunt „luminile din sat“.