Duminica dinaintea Nașterii Domnului (a Sfinților Părinți după trup ai Domnului) Matei 1, 1-25 Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe
Conștiința valorilor, temă deschisă pentru presa creștină
În genere, presa din zilele noastre se distanțează de funcția educativă. Accentul se pune pe surprinderea noutăților cotidiene, asamblate în fluxul știrilor, și pe zona de comentarii, ca aplicare a libertății de exprimare și a gândirii critice.
Voluntar sau involuntar, mass-media promovează în spațiul public sisteme de valori diferite, unele de inspirație autohtonă, altele rezultate din importuri eterogene, care tind să relativizeze valorile noastre tradiționale.
Însă relativismul axiologic nu este doar o trăsătură a mass-mediei, ci poate fi sesizat în dinamica întregii societăți de tranziție, în percepția familiei de către tineri și în școală. De aceea, presei bisericești îi revine datoria de a cultiva funcția formativă, prin menținerea conexiunilor cu izvoarele statornice biblice și patristice ale ethosului creștin. Respectul față de demnitatea oricărei persoane, cultivarea adevărului, binelui și frumosului, a libertății și unității națiunii române, în dialog cu toate națiunile lumii, sunt valori care nu se perimează niciodată. Educabilitatea este o trăsătură a sufletului uman, iar educația este pâinea sufletului.
Cu aceste convingeri a pornit la drum, în februarie 2015, suplimentul Lumina Educației din Ziarul Lumina, ca spațiu de dialog între Familie, Biserică și Școală, loc de întâlnire între profesori și elevi din toată țara, sub cupola valorilor creștine întrupate în modele personale de viețuire și împlinire.
Răsfoind acum colecția suplimentelor adunate în cei patru ani, vom găsi o paletă largă de subiecte abordate: articole referitoare la importanța educației religioase (realizată atât în Școală, cât și în Biserică și Familie), prezentări ale manualelor, ghidurilor, materialelor, auxiliarelor didactice și programelor de la disciplina religie; mărturii din partea elevilor și a absolvenților care au studiat religia despre modul în care le-a influențat viața; metodele de predare a orei de religie; educația religioasă în alte țări; activități cu elevi și studenți (tabere, pelerinaje tematice, acțiuni de voluntariat, sesiuni de comunicări științifice).
De asemenea, periodic sunt publicate știri despre activitățile Sectorului teologic-educațional al Patriarhiei Române (proiectele Alege școala!, Hristos împărtășit copiilor, Tradiție și noutate, Lăudați pe Domnul!, congrese și conferințe academice desfășurate în țară și în străinătate).
Ierarhi, profesori de teologie, pedagogi, psihologi, sociologi, părinți și copii au convorbit în paginile suplimentului despre modul lor de implicare în actul educațional. Astfel paginile suplimentului nostru s-au transformat uneori în adevărate săli de clasă, cu pereți transparenți de hârtie, ca să învățăm unii de la alții. Constantin Noica scria în Jurnalul său filosofic: „O școală în care profesorul nu învață și el e o absurditate”.
Dacă în lumea grăbită de azi, profesori, părinți și elevi se vor fi oprit din când în când asupra textelor publicate în paginile Luminii Educației sau postate pe website-ul ziarului și vor fi reținut nu doar conținuturile intelectuale lecturate, ci, mai ales, empatia pe care au dorit să o transmită, în lumina lui Hristos, autorii articolelor, atunci eforturile noastre comune și-au atins obiectivele.
Se cuvine să apreciem lucrarea Sectorului teologic-educațional al Patriarhiei Române de a însufleți lună de lună paginile din Lumina Educației prin mobilizarea profesorilor cu experiență, a părinților duhovnicești și a tinerilor râvnitori, pentru a dărui și altora bucuria împreună-călătoriei către idealul mântuirii, prin asceza culturii religios-morale împărtășite și a educației în perspectiva valorilor netrecătoare.
La mulți ani, Lumina Educației!