Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Misiune pentru educaţie
Rezultatele slabe obţinute de mai bine de jumătate din elevii care au susţinut examenul de bacalaureat - 2011 a reprezentat o temă principală în dezbaterea publică din ultimele două săptămâni. Toţi cei implicaţi în dezbatere, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, profesori, părinţi, elevi, comentatori şi analişti au încercat să identifice cauzele care au condus la rezultatele examenului de bacalaureat - 2011. Concluzia unanimă a fost că procesul educaţional din România trebuie rapid îmbunătăţit pentru ca situaţia de anul acesta să nu se mai repete. Unii dintre cei implicaţi în dezbatere au propus chiar soluţii care, probabil, au fost reţinute de către factorii responsabili în domeniu.
Dincolo de dificultăţile materiale şi imperfecţiunile sistemului de învăţământ invocate, la nivel public se constată multă îngrijorare faţă de calitatea educaţiei din majoritatea şcolilor, îngrijorare pe care am constatat-o şi la mulţi dintre membrii comunităţii parohiale în care slujesc. Sunt sigur că, din toamnă, cei direct implicaţi - elevi, profesori şi părinţi - se vor mobiliza pentru ca procesul de învăţământ şi, implicit, rezultatele şcolare să fie superioare celor de anul acesta. În acest context, rezultatele examenului de bacalaureat - 2011 ne îndeamnă pe toţi la reflecţie asupra a ceea ce înseamnă un proces de învăţământ în care accentul să se pună nu pe cantitatea de informaţie predată, ci pe calitatea educaţiei tinerei generaţii. Îmi aduc aminte că, în urmă cu câţiva ani, un înalt oficial al landului Bavaria (Germania), responsabil de învăţământul public, sublinia atenţia pe care autorităţile bavareze o acordă educaţiei tinerei generaţii în spiritul valorilor şi menţiona în acest sens implicarea cultelor pe baza unui protocol de parteneriat educaţional cu autorităţile. Nu dorim să cultivăm inteligenţe reci, ci dorim să formăm tineri în spiritul valorilor autentice, pentru că ei reprezintă viitorul ţării şi al continentului nostru, sublinia oficialul german. De aceea, consider că una din priorităţile activităţii la nivel parohial trebuie să fie intensificarea misiunii pentru educaţie. În parohiile în care programul educaţional-catehetic al Patriarhiei Române, "Hristos împărtăşit copiilor", se desfăşoară cu multă responsabilitate şi dăruire, la care se adaugă o foarte bună colaborare cu profesorul de religie şi există o bibliotecă parohială funcţională, se constată nu doar un număr mai mare de copii şi tineri care iubesc şi frecventează constant Biserica, ci şi că rezultatele acestora la învăţătură sunt mai bune. În plus, se mai constată un mai mare ataşament al familiilor acestora faţă de Biserică şi o receptivitate sporită în implicarea lor în activităţile pastorale, sociale, educaţionale, desfăşurate în parohie. M ai mult, în fiecare parohie există copii dornici de învăţătură, care din cauza sărăciei abandonează şcoala sau nu beneficiază de sprijin material suficient din partea părinţilor pentru a face performanţă. Acestei categorii de copii îi este destinat programul educaţional al Patriarhiei Române "Alege şcoala!", derulat cu fonduri europene la nivel naţional cu scopul prevenirii abandonului şcolar şi oferirii unei şanse la educaţie pentru aproape 30.000 de elevi. De aceea, sprijinul acordat acestor copii pentru a continua studiile şi mobilizarea comunităţii în susţinerea lor înnobilează şi sporeşte calitatea slujirii preotului în parohie. Îndrumarea pe calea mântuirii a comunităţii de credincioşi încredinţate spre păstorire nu exclude acordarea atenţiei cuvenite problemelor de zi cu zi cu care se confruntă membrii acesteia.