Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Opinii Repere și idei Noi descoperiri în catacombele „Sfânta Tecla“ din Roma

Noi descoperiri în catacombele „Sfânta Tecla“ din Roma

Un articol de: Cornel Cadar - 09 Iul, 2010

După mai multe luni de muncă, arheologii care lucrează în catacombele "Sfânta Tecla" din Roma au dat la iveală vechi reprezentări iconografice ale Apostolilor Petru, Pavel, Andrei şi Ioan. Acestea au fost prezentate presei în ziua de 22 iunie, la Roma.

Printre cele aproximativ 60 de catacombe din Roma, se află şi catacombele "Sfânta Tecla", în sudul Romei, în cartierul Ostiense, în apropierea Bazilicii "Sfântul Pavel din afara Zidurilor", în care se găseşte mormântul apostolului neamurilor. Ele au fost folosite la început ca locuri de înmormântare. Cu timpul, au fost abandonate, apoi în secolul al XVIII-lea au fost folosite ca pivniţe pentru vin. Astăzi, deasupra catacombelor "Sfânta Tecla" se află o clădire cu şapte etaje, construită în anii 1950 de o companie de asigurări. O uşă de la subsolul clădirii conduce la 4 m sub pământ spre catacombe, implicit la camera restaurată recent.

De doi ani, aici se fac lucrări de restaurare, coordonate de Comisia Pontificală de Arheologie Sacră. În ultima parte a lucrărilor, arheologii au început să lucreze cu o nouă tehnică de laser care este mai precisă, permiţând îndepărtarea straturilor de calcar depuse în timp, fără a afecta peretele pictat.

Pe plafonul camerei de doi metri pe doi, în care se află mormântul unei femei din aristocraţia romană, arheologii au descoperit o frescă reprezentând în centru Bunul Păstor şi în cele patru colţuri ale plafonului patru portrete în interiorul unor cercuri de 50 cm diametru. Cu un an în urmă, aproape de încheierea Anului Sfântului Pavel, a fost prezentată imaginea Sfântului Pavel.

"Sunt primele reprezentări ale apostolilor şi datează de la finalul secolului al IV-lea", a declarat profesorul Fabrizio Bisconti, administratorul sitului arheologic. Aceste portrete "ar putea fi cele mai vechi icoane ale acestor sfinţi… faptul că sunt reprezentanţi singuri sugerează că e vorba de o formă de devoţiune… demonstrează introducerea şi răspândirea cultului apostolilor la începutul creştinismului", a afirmat Barbara Mazzei, responsabila lucrărilor de restaurare. Declaraţiile au fost făcute în conferinţa de presă din ziua de 22 iunie, din Bazilica "Sfântul Paul din afara Zidurilor". La conferinţa de presă au luat parte şi Mons. Gianfranco Ravasi, preşedintele Comisiei Pontificale de Arheologie Sacră, precum şi secretarul aceluiaşi departament vatican, Mons. Giovanni Carrů.

Prezenţa imaginilor creştine în locul de înmormântare arată că aristocraţii au fost printre ultimii romani care s-au convertit la creştinism, a spus arheologul Fabrizio Bisconti, care a mai precizat că "pentru Andrei şi Ioan putem vorbi de primele reprezentări iconografice în absolut, în timp ce pentru Petru şi Pavel existau deja reprezentări, dar niciodată singuri şi niciodată sub formă de icoană.

Dar cum putem fi siguri că e vorba de Sfinţii Apostoli? "Am comparat imaginile cu alte reprezentări ale apostolilor pe care le putem găsi la Ravenna datând ceva timp mai târziu", s-a răspuns la conferinţa de presă. Fiecare apostol este uşor de identificat. Petru, prin barba şi părul alb, precum şi prin începutul de chelie, Andrei, prin trupul puternic, Ioan, prin aspectul de tânăr, şi Pavel, prin trăsături de gânditor: barba neagră, ascuţită, ochii mari şi expresivi. Portretele se află în interiorul unor cercuri pe fundal roşu. Plafonul este decorat şi cu desene geometrice.

De asemenea, pe pereţii decoraţi cu fresce ai camerei mortuare au fost identificate mai multe scene biblice: învierea lui Lazăr, Daniel în groapa cu lei, Abraham şi jertfa lui Isaac, precum şi o reprezentare a lui Cristos în mijlocul colegiului apostolilor - imagine cunoscută de obicei din absidele bazilicilor din Roma.

Picturile din camera mortuară arată viaţa religioasă creştină din Roma acelui timp. Femeia care ţine în mână un sul (semn al culturii şi înţelepciunii) apare împreună cu fiica în rugăciune. Mama şi fiica sunt înconjurate de sfinţi. Este cunoscut că la finalul secolului al IV-lea la Roma era Sfântul Ieronim, care încuraja trăirea unei vieţi spirituale deosebite, în care erau angajate femei de vază ale oraşului. Femeia înmormântată aici - sunt de părere specialiştii - ar putea fi una dintre acele femei aristocrate care, convertită la creştinism, a călătorit în Ţara Sfântă pentru a vedea locurile sfinte. La întoarcere, impresionată de cele văzute, a dorit ca în mormântul ei să fie reproduse imaginile lui Cristos, Bunul păstor, ale apostolilor, precum şi alte scene biblice.