Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială 22 septembrie, ziua fără maşină

22 septembrie, ziua fără maşină

Un articol de: Oana Nistor - 21 Septembrie 2008

▲ Timp de o zi, pe străzile a câtorva sute de oraşe ale lumii, autoturismele vor avea semn de interzis, iar proprietarii lor sunt invitaţi să respire un aer mai curat circulând pe jos sau cu un mijloc de transport nepoluant, cum ar fi bicicleta ▲ Acţiunea se desfăşoară mâine, 22 septembrie, sub denumirea generică de „Ziua fără maşină“ şi face parte din campania pe care Uniunea Europeană o derulează, timp de o săptămână, pentru a promova mijloacele de transport ecologice ▲ Printre evenimentele derulate cu această ocazie se numără şi sesiuni de comunicări, în care se caută soluţii la problemele legate de trafic şi de poluare ▲

Săptămâna europeană a mobilităţii se află la cea de-a şaptea ediţie, în fiecare an organizatorii venind cu un logo deosebit, totul pentru a promova transportul ecologic şi stoparea poluării în marile oraşe ale lumii. Organizatorii cred că, în acest an, campania va avea un impact mult mai mare, fiind aşteptat un aflux mult mai mare de participanţi, de şoferi care să renunţe la maşinilor lor în condiţiile în care creşterea preţurilor la combustibili şi schimbările climatice suscită din ce în ce mai multe preocupări. Ideea începe să câştige teren şi în alte părţi ale lumii, oraşe precum Seul, Tokyo şi Montreal alăturându-se evenimentului pentru prima dată de la începerea campaniei în oraşele europene.

Evenimentele din acest an se canalizează în jurul temei privind poluarea aerului, ştiut fiind faptul că, în zonele urbane, aceasta se datorează, în cea mai mare parte, maşinilor. Poluarea aerului reprezintă o ameninţare gravă la adresa sănătăţii - gazele de eşapament fiind la originea a numeroase boli.

Monitorizări ale calităţii aerului

În perioada 16-22 septembrie sunt organizate o serie de evenimente în cadrul cărora publicul va afla informaţii despre efectele dăunătoare ale gazelor de eşapament. Multe oraşe vor profita de această ocazie pentru a inaugura servicii de transport public îmbunătăţite, zone pietonale sau piste pentru biciclete. La Marsilia, în Franţa, se va monitoriza calitatea aerului la o grădiniţă şi la un centru social, situate lângă o autostradă. Eşantioane de aer vor fi colectate şi analizate timp de mai multe săptămâni, iar rezultatele vor fi anunţate în cadrul Săptămânii mobilităţii. Oraşul Zagreb va găzdui o zi a educaţiei şi o demonstraţie în cadrul căreia se vor folosi echipamente de măsurare a calităţii aerului, iar Reykjavik va organiza un târg pe tema transportului ecologic şi a calităţii aerului.

La Bruxelles, fiecare zi a Săptămânii mobilităţii este dedicată unui mod diferit de deplasare, precum mersul pe jos sau cu bicicleta.

22 septembrie, ziua fără maşină

Cel mai important eveniment al campaniei va fi „Ziua fără maşină“, în care se va interzice accesul autoturismelor personale pe arterele principale sau într-un perimetru de străzi stabilit de autorităţi, pietonii şi cicliştii având liber la deplasarea „în voie“ pe străzile care, în mod normal, sunt foarte aglomerate.

Interzicerea circulaţiei maşinilor timp de o zi nu vizează numai reducerea poluării aerului, în opinia organizatorilor, campaniile precedente au evidenţiat şi alte aspecte, precum siguranţa stradală pentru copii, îmbunătăţirea accesului în zonele urbane şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Anul trecut, în perioada 16-22 septembrie, peste 133 de milioane de persoane din peste 1.300 de oraşe din toată Europa au participat la activităţile destinate să ofere soluţii durabile pentru mobilitate, sub sloganul „Străzi pentru oameni“.

„Combaterea efectelor schimbărilor climatice şi îmbunătăţirea calităţii aerului sunt elemente fundamentale pentru bunăstarea noastră viitoare. Săptămâna mobilităţii europene contribuie la ameliorarea calităţii aerului pe care îl respiră locuitorii oraşelor“, aprecia, anul trecut, Stavros Dimas, comisarul european pentru Mediu.

Autoturismul, indispensabil pentru 81% dintre europeni

Europenii doresc mai multă mobilitate, care să ţină cont atât de necesităţile lor, cât şi de mediu. Sondajele relevă faptul că cetăţenii UE nu sunt încă pregătiţi să-şi lase maşina în garaj pentru a se deplasa cu mijloacele de transport în comun, însă astfel de evenimente sunt menite să ajute la transformarea acestor mentalităţi în unele mult mai apropiate de mediu.

Potrivit unui sondaj Eurobarometru pe tema transporturilor, pentru 81% dintre cetăţenii UE, autoturismul (şi, în general, mijloacele de transport private) reprezintă principalul mijloc de transport. Dar, în acelaşi timp, aceştia acordă o importanţă din ce în ce mai ridicată aspectelor legate de mediu şi problemelor de circulaţie rutieră.

În opinia lor, principalele măsuri susceptibile să inverseze tendinţele actuale, atât în ceea ce priveşte gestionarea fluxului rutier, cât şi impactul mijloacelor de transport asupra mediului, sunt favorizarea unei mobilităţi mai durabile, încurajarea unei utilizări mai sistematice a mijloacelor de transport în comun, dar şi promovarea vehiculelor mai puţin poluante şi cu un consum redus de carburant (cel mai des, prin adoptarea unor măsuri fiscale şi a unor norme mai stricte).

Mai mult decât atât, rezultatele sondajului arată că europenii, în cazul în care îşi schimbă modul de deplasare, nu privilegiază neapărat mijloacele de transport în comun: în timp ce 57% dintre aceştia îşi adaptează modul în care conduc sau se deplasează mai degrabă pe jos sau cu bicicleta, doar 26% utilizează mai frecvent mijloacele de transport în comun.

De asemenea, doar o mică parte (54%) este pregătită să plătească mai mult pentru transporturi europene mai puţin poluante, private sau publice.

1.632 de oraşe participante la Săptămâna mobilităţii europene

Din lista ţărilor europene, de departe se distanţează Spania şi Austria, din punctul de vedere al numărului de oraşe participante la acest proiect de conştientizare a opiniei publice, cu privire la aspectele negative ce implică un trafic aglomerat şi un aer poluat peste măsură. Austriecii din cele 378 de oraşe implicate în derularea evenimentelor sunt urmaţi de spanioli (310 oraşe) şi, la o distanţă considerabilă, de francezi (177) şi cehi (87 de oraşe participante).

Săptămâna mobilităţii europene se desfăşoară şi în 59 de oraşe, mai mici sau mai mari, din România: Adjud, Aiud, Alexandria, Bacău, Baia Mare, Baia Sprie, Bistriţa, Brad, Bucureşti, Buhuşi, Buzău, Călăraşi, Chitila, Comăneşti, Craiova, Dărmăneşti, Dascălu, Deta, Dobroeşti, Fieni, Focşani, Frasin, Galaţi, Giurgiu, Gura Humorului, Hârlău, Hunedoara, Huşi, Jibou, Medgidia, Miercurea Ciuc, Moineşti, Murgeni - Vaslui, Năsăud, Negreşti Oaş, Negreşti - Vaslui, Ocnele Mari, Orăştie, Panciu, Paşcani, Petrila, Sebeş, Sf. Gheorghe, Sibiu, Simeria, Slănic Moldova, Şomcuta Mare, Ştefăneştii de Jos, Suceava, Ţăndărei, Târgovişte, Târgu Jiu, Timişoara, Turnu Măgurele, Vaslui, Vatra Dornei, Videle, Zimnicea.

Evenimentele dedicate reducerii poluării cauzate de transport au fost îmbrăţişate şi de oraşe din Brazilia, Columbia, Ca-nada, Ecuador, Japonia, Corea de Sud, Taiwan şi Venezuela.