Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Actualitate socială Când sunăm la numărul de urgenţă 112

Când sunăm la numărul de urgenţă 112

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Actualitate socială
Un articol de: Oana Nistor - 27 August 2019

În ultima perioadă a crescut numărul apelurilor false la 112, iar Poliţia Română face un apel la responsabilitate socială şi solicită cetăţenilor să sune la acest număr doar în caz de urgenţă. Există multe situaţii în care putem cere ajutor la 112, de la urgenţe medicale la infracţiuni asupra integrităţii persoanelor sau a mediului. În funcţie de specificul apelului, operatorii vor redirecţiona apelul către serviciile specializate de intervenţie, şi anume: ambulanţă, poliţie şi pompieri. 

La numărul unic de urgenţă 112 s-au înregistrat în ultima perioadă tot mai multe apeluri care reclamau răpirea unor persoane, sechestrarea sau lipsirea de libertate, în operaţiunile de salvare fiind angrenaţi zeci de poliţişti, specialişti în logistică, procurori sau per­soane decidente. Întrucât multe dintre apeluri s-au dovedit a fi false, reprezentanţii Poliţiei Române au decis să facă un apel la responsabilitate din partea populaţiei. „Cerem sprijin și înțelegere. Problema apelurilor false la 112 nu este numai una instituțională, ci a tuturor celor care au, la un moment dat, nevoie de ajutor. Sutele de polițiști angrenați în căutarea unor prezumtive victime sunt aceiași care trebuie să intervină la urgențe reale. Cele în care viața unor vecini, prieteni, rude sau cunoș­tințe de-ale noastre este pusă în primejdie”, se subliniază în apelul Poliţiei Române adresat populaţiei. Totodată, reprezentanţii Biroului de presă al Inspectoratului General al Poliţiei Române solicită părinţilor să-i înveţe pe cei mici în ce situaţii trebuie să apeleze 112.

La 112 putem suna, gratuit şi din orice reţea de telefonie mobilă sau fixă, pentru a solicita asistența serviciilor specializate de intervenție: ambulanță, SMURD, poliție, pompieri, jandarmi. „Sunaţi la 112 dacă vă aflaţi într-o situaţie de urgenţă sau dacă aveţi motive să credeţi că cineva se află într-o situaţie de urgenţă. O situaţie de urgenţă reprezintă orice situaţie în care este ameninţată viaţa, proprietatea şi/sau mediul, fiind necesară asistenţa imediată a poliţiei, pompierilor, ambulanţei şi/sau jandarmilor”, potrivit informaţiilor de pe site-ul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS).

Astfel, apelăm numărul unic de urgenţă dacă suntem victimele sau martorii unor accidente rutiere (metrou, aviaţie etc.), accidente montane, alunecări de teren, explozii, incendii, cutremure, fenomene meteo periculoase, loviri, conflicte sau alte agresiuni fizice, rele tratamente aplicate minorilor, tâlhării, răpiri, viol, tulburarea liniştii publice, sau în caz de intoxicaţii, febră foarte mare, probleme respiratorii grave, leşin, convulsii, persoane inconştiente, tentative de sinucidere, distrugere de bunuri, consum sau trafic de droguri, transport ilegal de masă lemnoasă. În funcţie de specificul apelului, operatorii STS vor redirecţiona apelul către serviciile specializate de intervenţie, şi anume: ambulanţă, poliţie şi pompieri.

Toate apelurile sunt considerate apeluri de urgenţă, până la identificarea caracterului nonurgent al acestora, iar la cele la care nu s-a putut răspunde din cauza fluxului foarte mare de apeluri recepţionate într-un interval foarte scurt de timp, „sunt obligatoriu reapelate în cel mai scurt timp posibil”. Sistemul identifică numărul de telefon de la care se sună şi informaţiile de abonament ale acelui număr, dacă acestea există, şi localizează zona din care se sună, „nu poziţia exactă a celui care sună”, pentru că, cel puţin deocamdată, până la implementarea unui nou sistem, mult mai performant, aflarea poziţiei exacte a apelantului nu este posibilă. De aceea, operatorul 112 adresează un set standard de întrebări pentru a identifica ce se întâmplă, iar, pe cât posibil, apelantul va descrie cât mai în detaliu urgenţa cu care se confruntă, adresa unde este nevoie de ajutor (sau să ofere indicii), dacă sunt persoane rănite, numărul lor şi ce simptome au.

Persoanele cu deficienţe de auz şi/sau vorbire au la dispoziţie serviciul SMS 113 pentru a anunţa situaţiile de urgenţă prin SMS.

În 2018, mai mult de jumătate din apelurile efectuate la 112 nu reprezentau urgenţe de competenţa serviciului, ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri injurioase. Apelarea abuzivă a numărului 112 sau alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 500 de lei la 1.000 de lei. „În cazul în care, dintr-o eroare, apelaţi numărul 112, este necesar să rămâneţi în telefon şi să informaţi operatorul că nu aveţi o urgenţă şi că aţi sunat din greşeală”, mai informează STS.