Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Cei mai mulţi şoferi poartă centura şi respectă viteza legală
Deşi există şi şoferi, de obicei tinerii cu vârste până în 25 de ani şi conducători ai unor autoturisme puternice, cu un comportament agresiv în trafic, cei mai mulţi dintre românii aflaţi la volan respectă legislaţia rutieră, potrivit unui studiu prezentat de Poliţia Română. O altă concluzie a studiului este că aproape jumătate din șoferii români vorbesc la telefon fără a folosi hands-free, trimit SMS-uri sau verifică rețelele sociale în timp ce conduc.
Studiul „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018” şi analiza comparativă a datelor colectate şi prelucrate în cele patru sondaje de opinie pe aceeaşi temă realizate în perioada 2008-2018, prezentate marţi de IGPR, demonstrează o scădere a proporției șoferilor care adoptă, în general, comportamente de risc în trafic, astfel încât se poate constata o îmbunătățire în ceea ce privește conștientizarea riscurilor la care se expun.
Majoritatea șoferilor chestionați (72%) consideră că prioritatea Poliției Rutiere ar trebui să fie sancționarea conducătorilor auto care au consumat băuturi alcoolice, șoferii percepând consumul de alcool drept una dintre cele mai grave probleme care afectează siguranța traficului rutier.
În ceea ce privește propriile comportamente care sunt în măsură să deranjeze traficul și pe ceilalți șoferi, aproximativ jumătate din persoanele chestionate admit că opresc/staționează într-un loc nepermis, iar 42% recunosc că au condus obosiţi.
De asemenea, 42% din șoferii intervievați afirmă că au adoptat sau au avut cel puţin unul dintre comportamentele de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, utilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timp ce conduceau.
Cât despre viteză, peste 70% din participanţii la studiu au declarat că respectă limita legală de viteză, indiferent de modul de deplasare a celorlalte maşini. Dar, la acest capitol, cu cât puterea motorului autovehiculului este mai mare, cu atât comportamentele riscante de depăşire a limitei de viteză devin mai frecvente.
„Şoferii chestionaţi tind să depăşească viteza legală în special în afara localităţii şi pe autostrăzi, iar cea mai întâlnită justificare pentru depăşirea vitezei de către şoferi o reprezintă executarea depăşirilor în trafic. De asemenea, depăşirea limitei de viteză pare să îşi găsească justificarea ziua, când drumul este liber sau când limita de viteză este evaluată ca fiind prea mică pentru categoria de drum pe care şoferul se deplasează”, potrivit rezultatului studiului.
Referitor la centura de siguranţă, peste 80% din şoferii chestionaţi au declarat că, indiferent de categoria de drum, poartă centura de siguranţă, 13% utilizează centura de siguranţă doar uneori, foarte rar sau niciodată atunci când conduc în localitate, iar 5% în afara localităţii sau pe autostradă.
Proporţia şoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul celor chestionaţi, în scădere faţă de 29% în 2008, precizează realizatorii sondajului.
Potrivit cercetării, şoferii români declară că, în ultimele şase luni, au fost agresaţi în trafic.
„Astfel, aproximativ trei sferturi din şoferii chestionaţi (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, şi comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către şoferi, urmat de gesturi ameninţătoare sau obscene - 47% şi de agresiuni verbale - 40%. Bărbaţii, tinerii cu vârste până în 25 de ani şi conducătorii unui autoturism cu o capacitate cilindrică de 2.000 cmc sau mai mare sunt cei care declară că adoptă, în cea mai mare măsură, comportamente agresive îndreptate împotriva celorlalţi participanţi la trafic”, indică sondajul.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.259 de conducători auto activi (care în ultimele șase luni, anterioare aplicării instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul).