Necesitatea înfiinţării la nivel naţional a unei structuri specializate în intervenţii în situaţii de criză epidemiologică, microciparea animalelor din ferme şi modificarea legislaţiei, astfel încât să
Cum se calculează RCA pentru şoferii cu risc ridicat
De ieri a intrat în vigoare mecanismul de calcul pentru poliţele asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) care se aplică şoferilor cu risc ridicat de accidente, numit generic „Factorul N”. Valoarea acestui indice a fost stabilită la 1,36 de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Valoarea „Factorului N”, de 1,36, arată că o persoană care primeşte de la cel puţin trei asigurători diferiţi oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt mai mari cu 36% faţă de tariful de referinţă aferent segmentului de risc din care face parte este încadrată la categoria asiguraţilor cu risc ridicat şi poate să solicite Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA, explică reprezentanții ASF, într-un comunicat.
Astfel, asiguraţii cu risc ridicat vor primi de la BAAR o ofertă al cărei preţ va fi calculat prin înmulţirea tarifului de referinţă cu 1,36 şi cu coeficientul aferent clasei de bonus-malus. De exemplu, unui tânăr care are istoric încărcat de daune, ajuns în clasa Malus 8 (cea mai mare), i s-ar putea cere tariful de referinţă cu aplicarea unei sancţiuni de 80% şi ar ajunge, astfel, la 835,2 lei. În cazul lui se aplică pragul de scumpire de 1,36 (Factorul N) şi poliţa ar ajunge să coste 1.136 de lei (835,2 x 1,36), potrivit lui Sorin Greceanu, directorul BAAR. Fără „Factorul N”, adică fără acest prag de 1,36, poliţa s-ar fi putut scumpi la nesfârşit, excluzându-l practic pe şoferul respectiv din categoria celor asigurabili.
Biroul Asigurătorilor întocmeşte în termen de 20 de zile oferta finală. Clientul are la dispoziţie alte zece zile să încheie asigurarea cu firma la care a fost repartizat.
BAAR a utilizat în calculul „Factorului N” datele anonimizate (rezultate din procesul de determinare a tarifului de referinţă) transmise de ASF, respectiv: prima de risc la nivelul fiecărui asigurător RCA, precum şi prima de risc din tariful de referinţă, pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifelor de referinţă pentru asigurarea RCA; primele comerciale practicate efectiv pentru asigurările RCA de către asigurătorii RCA, aferente poliţelor RCA cu durata de 1, 6 şi 12 luni şi care au avut cel puţin o zi de valabilitate în anul 2016.
Potrivit ASF, valorile primelor comerciale aferente poliţelor cu durată sub-anuală au fost transformate în valori echivalente unor prime anuale. De asemenea, valoarea tuturor primelor aferente poliţelor selectate care au fost încadrate în alte clase de bonus-malus decât B0 au fost transformate în valoarea echivalentă pentru o poliţă similară din clasa B0 prin împărţire la coeficientul specific de bonus-malus aferent clasei în care a fost încadrată poliţa respectivă.
„În urma aplicării de către BAAR a celor două metode descrise în Procedura privind gestionarea de către BAAR a asiguraţilor RCA cu risc ridicat, a rezultat o valoare a Factorului N de 1,3593, prin rotunjire rezultând o valoare finală a Factorului N de 1,36”, au precizat oficialii ASF în urma deciziei din 8 august a consiliului instituţiei de supraveghere.
De fapt, „Factorul N” constituie salvarea șoferilor imprudenți, care primesc poliţe RCA prea scumpe, primind oferte personalizate, dar este în dezavantajul companiilor de asigurări. Clienţii cu risc vor fi repartizaţi automat la o companie de asigurări aleasă de autorităţi. Scumpirea cu peste 200% a poliţelor RCA în perioada 2015-2016 a fost motivată prin daunele mari provocate de aceşti clienţi. De aceea, ASF a stabilit un indicator, numit „Factorul N”, care va impune o limită în preţul poliţelor plătite de şoferii cu risc. Companiile de asigurări, dacă nu înţeleg şi oferă un preţ mai mare constant unui client cu risc ridicat, tot la ele va ajunge acea ofertă de la BAAR, explica Valentin Ionescu, director ASF, pentru Digi24 la începutul acestei luni.