Agricultura contribuie cu 4-5% la Produsul Intern Brut, iar dacă se iau în calcul şi industria alimentară şi sectoarele conexe, ponderea în economie depăşeşte 10%, se arată în „Carta Albă a
Românii își monitorizează sănătatea și evită alimentele nesănătoase
Preferinţele românilor sunt tot mai orientate către o viață sănătoasă, aproape 70% dintre aceştia folosind dispozitive pentru monitorizarea sănătăţii şi 41% evitând alimentele ultraprocesate, relevă sondajul „Voice of the Consumer” 2025, realizat de PwC România, citat de Agerpres.
Mai exact, 69% dintre respondenţii sondajului au declarat că folosesc aplicaţii sau dispozitive de înregistrare a unor parametri, de la ceasuri şi brăţări inteligente la monitoare de glicemie, iar o treime au arătat că acestea le-au schimbat semnificativ stilul de viaţă. Utilizarea inteligenţei artificiale este în creştere, în special pentru personalizarea programelor de exerciţii fizice (41%) şi planificarea meselor (40%).
Majoritatea românilor îşi evaluează sănătatea ca fiind bună (47%) sau foarte bună (35%) şi acordă o atenţie tot mai mare alimentelor pe care le consumă. Pentru peste 60% dintre respondenți, riscurile asociate alimentelor ultraprocesate şi pesticidelor sunt mai îngrijorătoare decât preţul produselor. De altfel, 41% spun că evită alimentele ultraprocesate, faţă de 37% media regională (Europa Centrală şi de Est).
Tot mai mulţi români (71%) folosesc suplimente alimentare, iar în privința alimentelor pun accent pe prospeţime şi sezonalitate, chiar şi în detrimentul mărcii. 62% consideră că produsele locale sunt mai sănătoase, iar peste jumătate sunt dispuşi să plătească mai mult pentru ele.
Sondajul concluzionează că românii caută produse accesibile şi naturale, iar producătorii şi retailerii trebuie să găsească echilibrul între costuri şi valoare adăugată, investind în formule mai sănătoase, fără a compromite gustul sau preţul. (C. Z.)





