Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Mănăstirea Segarcea din Dolj la 1900

Mănăstirea Segarcea din Dolj la 1900

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Adrian Nicolae Petcu - 03 Iulie 2012

Situată la sud de oraşul Craiova, Segarcea este atestată documentar încă din vremea domnitorului Mircea cel Bătrân într-un document din 1416, de întărire a moşiei cu acest nume boierului Dragomir. Ca localitate este amintită la 15 septembrie 1557 de către domnitorul Pătraşcu cel Bun. Aşezarea a prosperat atât economic, cât şi spiritual, deoarece chiar numele, compus din două cuvinte latineşti, se traduce prin "pământ dorit" sau "pământ mult visat". Acest lucru este confirmat de arhidiaconul Pavel de Alep, care la mijlocul sec. al XVII-lea scria: "Am trecut râul Jiu într-o luntre şi am ajuns seara într-un târg dăruit patriarhului de Alexandria încă din timpul lui Radu voievod şi numit Segarcea, aşezat într-un loc frumos cu pământ întins şi proprietăţi numeroase şi cu un venit anual de cinci sau şase sute de piaştri. Aici locuieşte un călugăr trimis de patriarh, care şade totdeauna acolo şi este schimbat la fiecare trei ani; aici e un loc cu climă plăcută". Aşadar, clericul antiohian fusese plăcut impresionat de această aşezare, atât prin prosperitatea economică, cât şi prin climă. Tot el vorbeşte despre prezenţa unui monah alexandrin, care în fapt confirma actul de danie al domnitorului Radu Mihnea, de la 28 octombrie 1622, de întărire a moşiei Segarcea ca "slobozie" a Patriarhiei de Alexandria. "Slobozia" era o moşie cu statut juridic aparte conferit de domnitor, în care ţăranii se puteau aşeza liber în schimbul exploatării agricole şi producţiei meşteşugăreşti, din ale căror venituri marea parte revenea Patriarhiei de Alexandria, atât de necesare pentru a supravieţui ocupaţiei otomane. Chiar înainte de dania către scaunul alexandrin va fi fost un schit de lemn, pe care tradiţia îl atribuie unei doamne Sultănica. Ulterior, pe la 1547 a fost ridicată biserica de zid, cu hramul "Adormirea Maicii Domnului", în stil muntenesc, în plan triconc, cu o turlă pe naos, pronaos şi un pridvor deschis dominat de o masivă turlă patrulateră. Ulterior, în jurul acesteia au fost ridicate ziduri groase, stăreţia, cu pivniţă şi o loggia cu deschideri semicirculare, constituind astfel un veritabil punct fortificat. De altfel, Mănăstirea Segarcea era un popas pentru sărarii care transportau spre sudul Dunării şi un loc de refugiu pentru localnicii ameninţaţi de năvălirile otomane. În stăpânirea austriacă (1716-1739) mănăstirea a ars aproape în întregime, fiind afectată inclusiv biserica. La mijlocul secolului al XIX-lea, călugării alexandrini au refăcut biserica, desfiinţând zidul despărţitor dintre naos şi pronaos şi aducând alte modificări. La 1863, aşezământul monahal de la Segarcea a fost secularizat de averile funciare şi scoasă de sub închinarea Patriarhiei de Alexandria. Mănăstirea a fost desfiinţată, iar biserica a devenit una de parohie. O parte din averea fostei mănăstiri a fost transformată din 1884 în domeniu regal, de aici Casa Regală beneficiind de producţia viticolă din această zonă. La 1900 Parohia Segarcea era păstorită de preotul Ion Pretorian, absolvent al Seminarului inferior, având în grijă 1.204 familii, respectiv 5.593 de suflete.