„În vremea aceea a intrat Iisus în Capernaum. Iar sluga unui sutaș, care era la el în cinste, fiind bolnavă, trăgea să moară. Și, auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să
Biblia - verset cu verset: Gestul consacrării unui „pururea preot“
Facerea 14, 18: „Iar Melchisedec, regele Salemului, i-a adus pâine şi vin. Melchisedec acesta era preotul Dumnezeului celui Preaînalt.“
Versetul de faţă aminteşte de un personaj care, prin gestul făcut, va rămâne cunoscut în istorie ca un „pururea preot“. „Fără tată, fără mamă, fără spiţă de neam, neavând nici început al zilelor, nici sfârşit al vieţii, ci, asemănat fiind Fiului lui Dumnezeu, el rămâne preot pururea“, scrie Sfântul Apostol Pavel în Epistola sa căre Evrei despre Melchisedec, prezentat în fragmentul biblic aflat în discuţie ca „rege al Salemului“. Acest regat e identificat astăzi cu Ierusalimul (Ieru - Salem), a cărui divinitate este El Elyon, Dumnezeul Cel Preaînalt al lui Avraam. Ierusalimul înseamnă „cetatea păcii“, iar Melchisedec se traduce prin „împăratul meu este neprihănit“ sau „împărat al neprihănirii“. Sfântul Apostol Pavel va recunoaşte în Melchisedec prototipul şi prefigurarea lui Iisus Hristos (a se vedea întreg capitolul 7 al Epistolei către Evrei), iar tradiţia patristică va vedea în pâinea şi vinul oferite lui Avraam imaginea însăşi a Euharistiei, după cum aflăm într-o notă a Bibliei sau Sfintei Scripturi, Ediţie jubiliară a Sfântului Sinod, versiune diortosită după Septuaginta. Acest Melchisedec este dintr-un anumit punct de vedere o persoană enigmatică. Stă scris în acest capitol despre el ca o persoană care l-a întâmpinat pe Avraam, neprecizându-i-se originea, nici sfârşitul vieţii, ca şi când ar fi o apariţie fantomatică. „Sfântul Maxim Mărturisitorul în «Ambigua» zice că în realitate a fost om ca toţi oamenii, numai că a fost aşa de înaintat în viaţa spirituală şi s-a unit aşa de mult cu Dumnezeu încât nu se mai putea considera că s-a născut din oameni, că are părinţi, i-a depăşit pe părinţii lui, şi-a depăşit neamul, n-a mai avut un început al zilelor pentru că s-a unit cu Dumnezeu cel fără de început, nu mai are un sfârşit al vieţii pentru că s-a unit cu Dumnezeu cel fără de sfârşit“, spune părintele Teofil Părăian de la Mănăstirea Sâmbăta de Sus despre acest Melchisedec.