Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Biblia - verset cu verset: Înfăţişarea treimică ce a inspirat numeroase capodopere ale iconografiei

Biblia - verset cu verset: Înfăţişarea treimică ce a inspirat numeroase capodopere ale iconografiei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Lucian Apopei - 29 Dec, 2009

Facerea 18, 2: „Atunci, ridicându-şi ochii săi, a privit şi, iată, trei Oameni stăteau înaintea lui; şi cum l-a văzut, a alergat din pragul cortului său în întâmpinarea Lor şi s-a închinat până la pământ.“

Versetul de mai sus consfinţeşte forma de reprezentare a Sfintei Treimi, Care a devenit aproape normativă în Biserica Ortodoxă: „Iată, trei Oameni stăteau înaintea lui (n.r. - Avraam)“. „Sfânta Tradiţie a Bisericii creştine a identificat aici întâia revelare a Sfintei Treimi (un singur Dumnezeu în trei persoane), credinţă care a inspirat numeroase capodopere ale iconografiei ortodoxe“, după cum aflăm într-o notă a Bibliei sau a Sfintei Scripturi, Ediţie jubiliară a Sfântului Sinod, versiune diortosită după Septuaginta.

În reprezentările iconografice care fac referire la scena de la stejarul Mamvri, cei trei Oameni se prezintă sub chipul a trei îngeri sau a trei bărbaţi. „În înfăţişarea acestei scene, scopul iconarilor era uneori dublu: pe de o parte, prezentarea elementului-surpriză şi bucuria gazdei, care intră în relaţie cu Dumnezeu, iar pe de altă parte, prezentarea Sfintei Treimi. În felul acesta, apar două trăsături esenţiale: cea dinamică şi cea reprezentativă“, după cum aflăm într-o lucrare a lui Mihai D. Radu, referitoare la reprezentările iconografice ale Sfintei Treimi, din ale cărei observaţii extragem şi descrierile imaginilor care ilustrează acest scurt comentariu.