„În vremea aceea au stat în loc șes Iisus, mulțime multă de ucenici ai Săi și mulțime mare de popor din toată Iudeea, din Ierusalim și de pe țărmul Tirului și al Sidonului, care veniseră să-L asculte
Biblia - verset cu verset: Înfăţişarea treimică ce a inspirat numeroase capodopere ale iconografiei
Facerea 18, 2: „Atunci, ridicându-şi ochii săi, a privit şi, iată, trei Oameni stăteau înaintea lui; şi cum l-a văzut, a alergat din pragul cortului său în întâmpinarea Lor şi s-a închinat până la pământ.“
Versetul de mai sus consfinţeşte forma de reprezentare a Sfintei Treimi, Care a devenit aproape normativă în Biserica Ortodoxă: „Iată, trei Oameni stăteau înaintea lui (n.r. - Avraam)“. „Sfânta Tradiţie a Bisericii creştine a identificat aici întâia revelare a Sfintei Treimi (un singur Dumnezeu în trei persoane), credinţă care a inspirat numeroase capodopere ale iconografiei ortodoxe“, după cum aflăm într-o notă a Bibliei sau a Sfintei Scripturi, Ediţie jubiliară a Sfântului Sinod, versiune diortosită după Septuaginta. În reprezentările iconografice care fac referire la scena de la stejarul Mamvri, cei trei Oameni se prezintă sub chipul a trei îngeri sau a trei bărbaţi. „În înfăţişarea acestei scene, scopul iconarilor era uneori dublu: pe de o parte, prezentarea elementului-surpriză şi bucuria gazdei, care intră în relaţie cu Dumnezeu, iar pe de altă parte, prezentarea Sfintei Treimi. În felul acesta, apar două trăsături esenţiale: cea dinamică şi cea reprezentativă“, după cum aflăm într-o lucrare a lui Mihai D. Radu, referitoare la reprezentările iconografice ale Sfintei Treimi, din ale cărei observaţii extragem şi descrierile imaginilor care ilustrează acest scurt comentariu.








