Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Biblia - verset cu verset: Istoria îndepărtată, dezlegată cu mai multe chei

Biblia - verset cu verset: Istoria îndepărtată, dezlegată cu mai multe chei

Un articol de: Lucian Apopei - 15 Septembrie 2009

Facerea 14, 9: „Cu Kedarlaomer, regele Elamului, cu Tidal, regele din Gutim, cu Amrafel, regele Senaarului, şi cu Arioc, regele Elasarului: patru regi împotriva a cinci.“

Dincolo de situaţia istorică concretă, prezentată de autorul biblic cu o exactitate unică în privinţa documentelor care fac referire la acele vremuri îndepărtate, fragmentul biblic de mai sus, la fel ca şi precedentul, a născut de-a lungul timpului şi interpretări simbolice. Astfel, menţiunea de pe finalul versetului, „patru regi împotriva a cinci“, a putut fi privită prin prisma a două chei. Prima ar fi dorinţa autorului de a evidenţia puterea barbarilor înrobitori, care, deşi erau mai puţini, au reuşit să-i învingă pe liderii coaliţiei Pentapolis. În ciuda puterii lor, însă, ei vor fi învinşi de Avraam, de unde şi ideea că autorul biblic a dorit să reliefeze astfel virtuţile patriarhului.

În al doilea rând, sunt Părinţi ai Bisericii care tâlcuiesc revolta celor cinci regi constituiţi în alianţa Pentapolis împotriva celor patru regi înrobitori şi o consideră o luptă simbolică a simţurilor, în număr de cinci, împotriva lucrurilor sensibile, cele patru elemente ale naturii. Astfel, Nil Ascetul scrie că, până la doisprezece ani, simţurile se supun fără cercetare lucrurilor sensibile. Când omului i se întăreşte cugetarea şi simte paguba pe care o are, plănuieşte răscularea şi scăparea din robia simţualităţii. Însă, dacă suntem biruiţi, ne aruncăm, precum cei 5 regi, în fântâni cu smoală (versetul 10); prin fiecare simţ ne cufundăm în smoala lucrului sensibil, iubind mai mult cele de aici decât cele văzute cu mintea.