Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Evanghelia zilei Biblia - verset cu verset: „N-am văzut eu, oare, în faţă pe Cel ce m-a văzut?“

Biblia - verset cu verset: „N-am văzut eu, oare, în faţă pe Cel ce m-a văzut?“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Evanghelia zilei
Un articol de: Lucian Apopei - 14 Noiembrie 2009

Facerea 16, 13: „Şi a numit Agar pe Domnul, Cel ce-i grăise, cu numele acesta: Ata-El-Roi (care se tâlcuieşte: Tu eşti Dumnezeu atotvăzător), căci zicea ea: «N-am văzut eu, oare, în faţă pe Cel ce m-a văzut?».“

Dezvăluirile pe care i le-a făcut îngerul slujnicei Agar şi puterea cu care i-a vorbit au determinat-o pe aceasta să se întrebe dacă nu cumva Însuşi Dumnezeu i s-a arătat şi i-a grăit. Semnul de întrebare pe care şi-l pune slujnica capătă aici două conotaţii: una de natură spirituală şi una practică. În primul rând, îi era greu a înţelege, în smerenia ei - de care trebuie să amintim că a dat dovadă când şi-a recunoscut vina părăsirii căminului lui Avraam -, cum a fost posibil să se întâmple acest lucru. În mintea ei apare genul de întrebare: „Cum de e posibil ca Dumnezeu să mi se arate tocmai mie?“. În al doilea rând însă, conform perceptelor acelor vremuri, cine-l vedea pe Dumnezeu nu mai rămânea apoi în viaţă. Aceasta e cea de-a doua nuanţă pe care o capătă întrebarea din finalul fragmentului biblic: „N-am văzut eu, oare, în faţă pe Cel ce m-a văzut?“, sau, după o altă traducere: „Oare mai sunt eu în stare să văd după ce L-am văzut?“ în sensul: Oare L-am văzut eu într-adevăr şi mai sunt vie după ce L-am văzut?, căci, după cum spuneam, potrivit Legii, omul nu putea să-L vadă pe Dumnezeu şi să rămână în viaţă: „Faţa Mea însă nu vei putea s-o vezi, că nu poate vedea omul faţa Mea şi să trăiască“ (Ieşirea 33, 20). De aceea, Agar L-a numit „Dumnezeul vederii“ sau „Dumnezeu atotvăzător“, pentru că Dumnezeu nu numai că o văzuse şi venise la ea în suferinţa ei, dar îi îngăduise să-L şi vadă şi să trăiască ulterior.

Iahve este numit aici el-roi, reprezentând denumirea semitică a divinităţii. Sensul primordial al cuvântului nu poate fi stabilit exact, dar toate etimologiile dezbătute converg spre ideea de putere, măreţie.